Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee review - Gebalanceerde Pokémeester

Allemansvriend.

Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee zijn een uitstekende en toegankelijke modernisering van een klassieker.

Voor de Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee review haalde Sander zijn wandelschoenen, honkbalpetje en Pokéballs uit de mottenballen om nog éénmaal de Kanto-regio onveilig te maken als allerbeste Pokémontrainer ter wereld. Maar vindt hij na twintig jaar de weg nog?

Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee hebben een uitdagende missie: een Pokémongame voor iedereen zijn. Van oudgedienden die op zoek zijn naar nostalgie, nieuwe spelers die alleen Pokémon GO kennen, tot volwassenen die de serie nog nooit eerder hebben gespeeld. Deze remake van Pokémon Yellow blijft trouw aan de ongecompliceerde gameplay die twintig jaar geleden zeeën van tijd opslokte, maar voegt moderne handigheden toe die de game toegankelijker maakt. Pokémon Let's Go is daardoor een gebalanceerde, ontvankelijke en toch traditionele Pokémongame waar iedereen van kan genieten.

Cover image for YouTube videoPokémon: Let's Go, Pikachu! and Pokémon: Let's Go, Eevee! Trailer

Samen met je partner Pikachu of Eevee doorkruis je de Kanto-regio om de allerbeste Pokémontrainer te worden. Net als in Pokémon Yellow ben jij de assistent van Professor Oak, heb je de taak om alle honderdvijftig Pokémon in de Pokédex te registreren én tegelijkertijd de kampioen van de Indigo League te worden. De layout van Kanto is exact dezelfde als twintig jaar geleden, maar de graphics zijn naar de hedendaagse maatstaf getild. Daardoor heeft Pokémon Let's Go zowel een moderne als een nostalgische uitstraling. Datzelfde geldt voor de muziek, die ditmaal door een orkest is gebracht. De presentatie is uitstekend verzorgd en is daardoor zowel een nostalgietrip als een uitstekend beginpunt voor nieuwkomers.

De grootste aanpassing aan de gameplay is hoe je wilde Pokémon vangt. Je vecht niet langer tegen wilde Pokémon maar je vangt ze nu direct op een Pokémon GO-achtige manier, door met motion controls een bal naar ze te gooien. Aanvankelijk lijkt dat te simplistisch, maar in de praktijk maakt het systeem de game vlotter. Alle Pokémon in je team krijgen ervaringspunten per vangst en dat verkort het grinden aanzienlijk. Bovendien zijn er meer dan genoeg trainers die je wel in de traditionele JRPG-stijl bevecht, waar je tactische inzicht en kennis van Pokémontypes nog altijd op de proef worden gesteld. De game is door de nieuwe vang-mechanic uiteindelijk minder eentonig, sneller en een uitstekende modernisering van het origineel.

(Pokémon Let's Go review) - Ekans vindt het een donders goeie grap.

De toevoeging van de Pokémon Box is minder geslaagd. Deze inventaris stelt je in staat om je Pokémon waar je maar wilt om te wisselen, zonder naar een Pokémon Center terug te gaan. De interface wordt echter rommelig wanneer je veel Pokémon hebt, wat vanwege de nieuwe vang-mechanic onvermijdelijk is. Het is ook niet meteen duidelijk welke je beste Pokémon zijn, aangezien alle statistieken zich achter menu's verschuilen. Zelfs met sorteeropties, markers en de mogelijkheid om overtollige Pokémon naar de Professor te sturen blijft het perfecte overzicht zoek. En ook al heb je nu al je Pokémon binnen handbereik, je kunt alleen items gebruiken op de zes in je team. Je moet dus steeds van Pokémon wisselen, wat nota bene alleen vanuit de Box en niet in het Party-menu kan. De Pokémon Box is daardoor onhandig, ook al heb je nu altijd toegang tot je volledige collectie.

Pokémon Let's Go bevat ook een Support Mode. Door een extra controller te schudden kan een tweede speler je te allen tijde bijstaan. Het is echter geen volwaardige tweespelermodus, aangezien je partner alleen jouw items en Pokémon kan gebruiken. De supportspeler loopt buiten gevechten met je mee maar kan geen items oppakken, aanvallen initiëren of gebouwen ingaan en is op die momenten het vijfde wiel aan een wagen. Weliswaar kun je wel samen Pokémon vangen en bonus experience verdienen als je tegelijkertijd een bal gooit. Bovendien veranderen alle trainergevechten in twee-versus-één gevechten, waardoor je gemakkelijker door moeilijke situaties kunt knokken. De Support Mode is daardoor prima geschikt om een jongere speler te ondersteunen om de allerbeste te worden, maar biedt voor twee spelers op gelijk niveau te weinig meerwaarde.

(Pokémon Let's Go review) - 'Say hello to my lil' friend...'

De bovengenoemde minpunten nemen uiteindelijk niet weg dat de veertig uur durende hoofdgame fantastisch speelt en zodra je de mantel van Pokémonmeester draagt, is de game bovendien nog lang niet voorbij. Naast het aanvullen van je Pokédex via ruilen of Pokémon GO verschijnen er Pokémon Masters, die elk in één specifieke Pokémon zijn gespecialiseerd. Je kunt deze gevechten alleen met diezelfde Pokémon bevechten, wat jouw status als Pokémonmeester stevig op de proef stelt. Bovendien zijn er gevechten tegen extra sterke Pokémon en oude bekenden die je steeds weer een nieuw doel geven om naartoe te werken. De postgame van Pokémon Let's Go houdt je lang zoet en er is altijd wel een uitdaging te vinden om je tanden in te zetten.

De rommelige inventaris en de onevenwichtige multiplayer zijn zeker merkbare minpunten, maar ontwikkelaar Game Freak is er in geslaagd om een gebalanceerde, uitdagende maar toch uiterst toegankelijke Pokémongame voor iedereen te maken. Het lokt oude fans terug met een opgepoetste maar nostalgische ervaring, herkenbare graphics en een verslavende soundtrack. Nieuwkomers krijgen een ongecompliceerde maar volwaardige Pokémongame voorgeschoteld, die de deuren naar avonturen buiten Pokémon GO opent. Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee hebben absoluut een plaats naast de andere Pokémon-RPG's verdiend.

Voor de Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee review speelde Sander op de Nintendo Switch met de Pokéball Plus-controller.

Awaiting cover image