Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Pokémon Legends: Arceus toont een glimp van de toekomst in het verleden

Gotta catalog `em all!

Vroeger, toen je Pikachu nog met een korte 'tsjoe' schreef, leefden Pokémon en mensen nog helemaal niet in harmonie. Toch zijn mensen eindeloos geboeid door de diverse wezens en daarom trekt het Galaxy Expedition Team naar de Hisui-regio, wat later beter bekendstaat als Sinnoh. Nintendo en The Pokémon Company hebben onlangs nieuwe gameplaybeelden van Pokémon Legends: Arceus getoond om ook te laten zien dat deze titel volledig anders dan andere Pokémon-games is. En daar kunnen ze nog wel eens gelijk in hebben.

Bekijk op YouTube

In Pokémon Legends: Arceus speel je namelijk niet als trainer, maar als een onderzoeker bij het Galaxy Expedition Team. Het is aan jou om de wijde wereld in te trekken en de vele Pokémon te bestuderen, om zo 's werelds eerste Pokédex samen te stellen. Daarvoor moet je wilde Pokémon observeren, vangen en bevechten. Dat blijkt lastig, want niet alle Pokémon laten zich zomaar bekijken. Sommige zijn schichtig en andere juist weer agressief. Je moet dus sluipen, lokaas gebruiken en in het ergste geval aanvallen ontwijken met een dodge roll. Deze game is de eerste waarin jij direct aangevallen kunt worden, en als je verslagen wordt, kan je dat duur komen te staan. Door jou echter centraal te stellen zonder de nadruk op een team van Pokémon, biedt The Pokémon Company alvast een interessante insteek.

Jouw uitvalsbasis is Jubilife Village, het enige dorp in de Hisui-regio. Vanaf daar ga je 'missions' (verhaalmissies) of 'requests' (zijmissies) aan. Alles staat in het teken van research, dus je kunt taken als "Vang drie Shinx" of "Craft vier Potions" verwachten. Ook heb je in het dorp verschillende diensten ter beschikking, zoals een kledingwinkel, een kapsalon, een ruilbalie waar je Pokémon met andere spelers kunt uitwisselen en zelfs je eigen onderkomen. Door missies en requests te voltooien breid je langzaam Jubilife Village uit en krijg je toegang tot nieuwe infrastructuur, maar ook nieuwe gebieden om in te spelen. Pokémon Legends: Arceus lijkt daarmee een totaal andere gameplay-lus te bieden die we normaal van de Pokémon-games gewend zijn.

De biomes rondom Jubilife Village lijken vooralsnog redelijk divers. Tijdens de presentatie kregen we grasvlaktes, bergen, waterpartijen en sneeuwgebieden te zien, met Mount Coronet als een aanlokkelijke stip op de horizon. Obsidian Fieldlands is wellicht het eerste gebied waarin je speelt, een uitermate geschikte plek voor onder andere gras-Pokémon. De gebieden zien er uitgestrekt uit met vele trekpleisters, waar je niet alleen Pokémon bestudeert maar ook materialen verzamelt om mee te craften. De gebieden schijnen zelfs zo groot te zijn, dat je bepaalde Pokémon kunt berijden om sneller bij je doel te raken. Het geheel schijnt een natuurlijke evolutie van de Wild Areas uit Pokémon Sword and Shield te zijn en hoewel Pokémon Legends: Arceus geen open wereld biedt, zijn de grote biomes wel erg geschikt voor exploratie en het ontdekken van vele verborgen geheimen.

Pokémon Legends: Arceus schrapt ook de random encounters en laat alle actie naadloos in elkaar overvloeien. Zo vang je Pokémon direct door een Pokéball te gooien, al dan niet uit dekking en met wat lokaas. Maar als een Pokémon je ziet en agressief wordt zijn ze niet zomaar meer te vangen en moet je dus vluchten of vechten. Vechten werkt nog altijd op de traditionele manier, met vier moves en beurtelings. Maar daarnaast kun je gebruikmaken van Strong en Agile Style, waardoor je moves sterker of sneller worden. Dat kost meer PP, maar lijkt essentieel voor de tactieken die je in deze game smeedt om zelfs de sterkste Pokémon te vangen. Door alle actie naadloos op het veld te plaatsen wil The Pokémon Company je wellicht meer verbinden met je missie en het is in ieder geval al een verademing om niet steeds een 'battle transition' te moeten bekijken.

Naast standaard Pokémon neem je het ook op tegen Alpha en Noble Pokémon, die je het best kunt omschrijven als tussen- en eindbazen van de gebieden. Alpha Pokémon zijn extra sterk, vereisen bepaalde tactieken en Pokémon om ze te verslaan. Noble Pokémon zijn om nog onbekende redenen in razernij uitgebarsten. Voordat je ze verslaat, moet je ze eerst bedaren door balsems gemaakt van hun favoriete eten toe te gooien. Pas dan kun je hen met je Pokémon bevechten. Met de meer tactische gevechten die Alpha Pokémon bieden en de David en Goliath-achtige insteek van het temmen van een Noble Pokémon biedt Pokémon Legends: Arceus ook hier mogelijk genoeg variatie en uitdaging.

The Pokémon Company lijkt met Pokémon Legends: Arceus inderdaad een nieuwe weg in te slaan voor de serie. Met één dorp als uitvalsbasis en diverse grote en open gebieden om in te verdwalen neemt de game al enige afstand van de lineaire structuur, die we in de meeste games zien. Ook legt de game nadruk op interacties buiten talloze Pokémon-gevechten, waardoor je rol als onderzoeker meer tot zijn recht komt. Tot slot introduceren de gevechten met Alpha en Noble Pokémon, alsook de nieuwe Agile en Strong Styles nieuwe dynamieken in de gevechtssystemen. Als alles zoals gepland uit de verf komt, is Pokémon Legends: Arceus zeker een interessante kijk op de toekomst van Pokémon-games.

Pokémon Legends: Arceus komt op 28 januari exclusief voor de Nintendo Switch uit.

Read this next