Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

PlayStation VR - Release date, prijs, games, specs

Het toegankelijke alternatief.

De virtual reality-gekte staat op het punt om uit te breken. Nadat de Oculus Rift als allereerste 'high-end' VR-apparaat de markt betreedt, is het over enkele maanden de beurt aan Sony's apparaat: de PlayStation VR. Met een scherpe prijs en een heleboel games in ontwikkeling laten de Japanners in elk geval zien dat het hen menens is. Voor we de bril ook effectief op onze neus mogen schuiven, is het echter tijd om een overzicht te geven van alle informatie die we tot nu toe hebben.

Doelgroep

Sony streeft naar toegankelijkheid. Terwijl de andere VR-headsets ervan uitgaan dat consumenten een krachtige pc ter beschikking hebben, heeft Sony de PlayStation VR volledig rond de PlayStation 4 en diens design opgebouwd. Ook de PlayStation VR moet gestroomlijnd en gemakkelijk te gebruiken zijn. Waar de eerste testversie soms zorgde voor verwarde reacties van gebruikers, werd de bril opnieuw ontworpen zodat die gemakkelijker aan te doen is.

De PlayStation VR wil ook socialer dan de concurrentie zijn. Terwijl een persoon gamet, kan de televisie ondertussen een 'social screen' weergeven, waarop andere mensen kunnen zien wat je aan het doen bent. Ze kunnen je ondertussen aanmoedigen of meedenken over hoe een situatie op te lossen.

Cover image for YouTube videoPlayStation VR - 5 dingen die je moet weten

Ontwikkeling

Op 18 maart 2014 onthult Sony officieel Project Morpheus (toen nog de codenaam van het project) tijdens de Game Developers Conference. De ontwikkeling is echter al langer aan de gang en begon volgens Sony ongeveer gelijktijdig met die van de Oculus Rift. Ingenieur Anton Mikhailov werkte samen met zijn team aan de PlayStation Move en had al sinds het begin van die ontwikkeling virtual reality als toepassing in gedachten. Nadat PlayStation Move in 2010 uitkomt om een graantje van Nintendo's motion control-succes mee te pikken, begonnen Mikhailov en zijn team definitief aan een virtual reality-headset.

Op 15 september 2015 krijgt Project Morpheus een nieuwe naam. De headset heet nu definitief PlayStation VR. Sony benadrukte in het verleden al dat Project Morpheus niks meer dan een codenaam was. De headset heet nu waarschijnlijk PlayStation VR voor marketingdoeleinden. Op die manier geniet het product de naambekendheid van PlayStation, terwijl het meteen duidelijk is dat het om een virtual reality-headset gaat.

Hardware en specs

De PlayStation VR heeft een display met een resolutie van 1080p en volledige sub-pixel nauwkeurigheid met RGB. Je hebt een field of view van 100 graden. De refresh rate bedraagt bovendien 120 Hz, waarmee het meteen ook de Oculus Rift en HTC Vive met hun 90 Hz de loef afsteekt. Die refresh rate duidt de snelheid aan waarmee de display van beeld verandert. Hoe hoger dit getal, hoe vloeiender het beeld. Sony wil dat hoofdbewegingen dan ook zo vloeiend mogelijk worden weergegeven en dat er geen enkele vertraging op het beeld zit wanneer je games speelt. Daarom koos men ook voor een scherm dat deze hoge frequentie aankan: een OLED-scherm van 5,7 inch.

Sony heeft als eis gesteld dat virtual reality-games een minimum frame rate van 60 frames per seconde moeten hebben om de goede werking van de PlayStation VR te garanderen. De PlayStation 4 hanteert ook een techniek genaamd 'herprojectie', waarbij er tussen elk beeld een extra frame wordt geplaatst gebaseerd op de bewegingsdata van de headset. Die zorgen voor een vloeiender beeld en de illusie van een hogere frame rate. Volgens Oculus Rift-bedenker Palmer Luckey is de PlayStation VR echter minder krachtig dan de Oculus Rift.

Sony-topman Shuhei Yoshida geeft wel toe dat Sony nog zoekt naar een oplossing voor camerarotatie. Normaal gezien gebeurt het draaien van de camera in games met de rechterstick. Maar omdat je met virtual reality in een 3D-omgeving rondloopt en de stick de camera snel doet roteren, is er al snel sprake van misselijkheid.

De kit is zodanig ontworpen om weinig te wegen, zodat de nekspieren niet belast worden. Wie een bril draagt, moet evenmin wanhopen. De headset heeft een knop waarmee je het deel dat over je ogen komt kan verschuiven om dichter of verder te staan. Op die manier heb je genoeg ruimte om je bril tijdens gebruik te blijven dragen. Of snel eens te spieken wat er in de wereld buiten je virtuele wereld aan het gebeuren is.

Samen met de PlayStation VR wordt de PlayStation VR Processing Box (een externe processor) geleverd. Die wordt als tussenstuk gebruikt, tussen de PlayStation 4 en PlayStation VR zelf. De processor heeft een eigen power unit, HDMI input en een output voor het eerder vernoemde 'social screen'. Verder vermindert het ook misselijkheid veroorzaakt door motion sickness, door ervoor te zorgen dat visuele respons van games zo snel mogelijk doorkomt. De Processing Box helpt echter niet bij het draaien van de games zelf. Er wordt geen extra GPU- of CPU-kracht geleverd. Alle graphics rendering wordt door de PlayStation 4 zelf uitgevoerd. Ten slotte voert het ook objectgebaseerde 3D audio processing uit. Ontwikkelaars hebben geen toegang tot de Processing Box.

Controls

Om de PlayStation VR te gebruiken, heb je sowieso de PlayStation Camera nodig. Die volgt namelijk de bewegingen die je met je hoofd maakt. De PlayStation Move-controllers zijn optioneel, maar Sony raadt ze wel aan voor de 'volledige' PlayStation VR-ervaring. Je houdt er eentje in elke hand en de bewegingen van de Move worden gevolgd. Op die manier worden virtueel handen in de game geprojecteerd, zodat je in virtual reality objecten kunt vastgrijpen en verplaatsen.

Ook kwam er in mei 2014 de onthulling dat de lichtbalk op de DualShock 4-controller voor Project Morpheus bedoeld is. Het licht dient als 'tracking light' voor de camera. De controller is dus eveneens bruikbaar met PlayStation VR. De design-afdeling van Sony vertelt al lachend dat het enorm moeilijk was om bij de onthulling van de DualShock 4 niet te verklappen waarom de controller de lichtbalk heeft.

Ook het vermelden waard is dat Sony kinderen onder de twaalf afraadt om van PlayStation VR gebruik te maken. Ten eerste is motion sickness bij kinderen heviger dan bij volwassenen. En ten tweede is er een grote kans op overbelasting van de ogen, omdat de positie van de lenzen voor volwassenen gemaakt is en kinderen daardoor geen comfortabel zicht biedt.

Games

Er is reeds een lijst met 230 ontwikkelaars die PlayStation VR-games maken. Ook hebben we al een overzicht met aangekondigde PlayStation VR games, waaronder Star Wars Battlefront VR.

Als launch games zijn er enkele projecten officieel bevestigd. Headmaster, The Playroom VR, RIGS: Mechanized Combat, Superhypercube en Synthesis Universe lanceren allen samen met de PlayStation VR. Er zijn ook enkele games reeds gereleased die vanaf de launch van de PlayStation VR ondersteund worden. Dat zijn Driveclub, Final Fantasy XIV Heavensward, Futuridium, Project CARS en War Thunder.

Daarnaast zijn er verschillende losse titels onthuld. Zo is Until Dawn: Rush of Blood niet een downloadbare uitbreiding, maar volgens diens makers wel een volwaardige game. Ook Psychonauts: In The Rhombus Of Ruin is een losstaande game, speciaal voor PlayStation VR ontwikkeld. Voor een willekeurig gegenereerde campaign kun je dan weer bij Battlezone VR terecht. Wie zoekt naar meer gezelligheid, kan zich wagen aan de sociale VR-game Werewolves Within.

Cover image for YouTube videoPlayStation VR Launch Games - Alle 31 Launch Titles

Crytek heeft eveneens Robinson: The Journey aangekondigd, waarin je oog in oog met dinosaurussen komt te staan. Iets minder ver terug in het verleden speelt zich de Assassin's Creed VR Experience af. Die haakt in op de te verschijnen Assassin's Creed-film. Nog van Ubisoft: Eagle Flight, waarin je als adelaar vliegt. Horrorgame Among The Sleep krijgt eveneens VR-ondersteuning. En over horror gesproken, is er nog The Assembly, een mysterieuze game waarin een collectief wetenschappers gelooft dat moraliteit hun werk tegenhoudt. Meer is er nog niet over de game bekend.

Wel bekend is de spectaculaire London Heist-demo. Bruce stapte binnen in de gure misdaadwereld en kwam als een 'made man' terug. Hier lees je nog eens zijn PlayStation VR hands-on preview.

Sony zet daarnaast ook in op nieuwe studio's om VR-games te ontwikkelen. Zo is in mei 2015 het nieuwe North West Studios opgericht.

Releasedatum en prijs

De PlayStation VR releasedatum en prijs zijn al een tijdje bekend. De headset komt in oktober 2016 uit en kost 399 euro. Zoals eerder vermeld is de PlayStation Camera verplicht als je de headset wilt gebruiken. Die moet je echter apart aanschaffen. De PlayStation Move-controllers zijn evenmin inbegrepen, maar zijn (in tegenstelling tot de Camera) optioneel.

Volgens verschillende geruchten komen er echter wel bundels op de markt die de PlayStation Camera en / of PlayStation Move Controllers zouden bevatten samen met de PlayStation VR. De PlayStation Move en PlayStation Camera verkoop is alvast gestegen.

Nog vragen over de verschillende virtual reality brillen? Klik dan door naar: Virtual Reality: overzicht van alle VR-brillen.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article
Awaiting cover image

Project Morpheus

PS4

Related topics
PS4
Over de auteur
Carl Vander Maelen avatar

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Reacties