PlayStation Move Heroes

Zes helden, en vijf minigames.

Dat vroeger alles beter was hoor je je grootouders waarschijnlijk om de haverklap zeggen, maar ik betrap mezelf tegenwoordig ook op het maken van gelijkaardige uitspraken wanneer ik het over videogames heb. Ik bedoel echter nooit dat we nu geen mooie tijden beleven, en ik twijfel er zelfs ten zeerste aan of vroeger daadwerkelijk alles beter was. Er zijn vooral leukere herinneringen verbonden aan titels die ik als jeugdige tiener speelde, maar dat wil dus niet zeggen dat het per definitie ook betere spellen waren dan hetgeen we tegenwoordig op ons bord krijgen. Vooral de PS2-platformers zullen altijd een speciale plek in m'n hart blijven behouden. Logischerwijs was ik dan ook erg verrast toen ik te horen kreeg dat drie vervlogen toppers binnen dat genre eindelijk hun terugkeer zouden maken in PlayStation Move Heroes!

De hoofdrollen in dit spel zijn namelijk weggelegd voor Jak & Daxter, Ratchet & Clank én Sly & Bently. Deze kleurrijke personages uit het PS2-tijdperk worden letterlijk uit hun eigen spelwereld gerukt om deel te nemen aan een intergalactische wedstrijd. Enkel wanneer ze een vijftigtal opdrachten tot een goed einde hebben gebracht mogen ze terug naar hun vertrouwde thuisbasis.

Gezien de premisse een langverwachte ontmoeting tussen drie duo's uit drie verschillende titels die in het verleden concurrenten waren omvat, verwacht je een episch verhaal mee te maken. Maar zoals in de vorige alinea aangegeven werd, is niets minder waar. De interactie tussen de verschillende helden blijft beperkt tot een handvol tussenfilmpjes waarin ze elkaar erg braafjes in de haren vliegen. Toegegeven, de cutscenes zijn knap gemaakt en het is tof om zowel Jak & Daxter als Sly & Bently eindelijk in volwaardige HD-graphics te zien, maar qua fan service heeft ontwikkelaar Nihilistic niet veel moeite gedaan. De nadruk lag volgens hen duidelijk bij de gameplay, en die krijg je op je bord in de vorm van minigames.

En hoe kon dat ook anders gezien je PlayStation Move Heroes enkel en alleen met de PlayStation Move kan spelen. Dat motion controls zich perfect ontlenen aan minigames zagen we al op de Nintendo Wii, en nu is ook Sony hieraan schuldig. Warm je polsen dus maar op om heel wat te wiebelen, zwiepen en zwaaien!

In totaal zijn er vijf verschillende minigames in het spel te vinden, en naargelang je verder komt zullen ze moeilijker worden. Je speelt deze minigames in vier verschillende werelden, waarvan er slechts ééntje als volledig uniek gezien kan worden. De andere drie bestaan per stuk uit vier omgevingen die geïnspireerd zijn op de games waaruit de hoofdpersonages gekidnapt werden. Zo is er een wereld die zich afspeelt in Parijs (uit de Sly Cooper games), in Haven City (Jak & Daxter) en in Metropolis City (Ratchet & Clank). Hoewel dat klinkt als luiheid van de kant van de ontwikkelaar hebben ze redelijk waarheidsgetrouw de bekende settings weten te vertalen naar PlayStation Move Heroes. Alleen spijtig dat je er niet, net zoals vroeger, in mag rondspringen...

Wat je er wel mag doen is bowlen, frisbee gooien, schieten, met een zweep slaan en klappen uitdelen met enkele wapens. Dit zijn de vijf activiteiten die in PlayStation Move Heroes terug te vinden zijn, en natuurlijk spelen ze allemaal anders. Om te bowlen moet je je inbeelden dat de Move een bowlingbal is. Jij rolt de bal voor je uit, en vervolgens kun je het ronde ding besturen door de controller te bewegen.Til je de Move omhoog, dan springt de bal. Op die manier moet je zoveel mogelijk doelwitten raken voordat de tijd afgelopen is. Frisbee gooien verloopt ongeveer hetzelfde, maar dan in de lucht. Je doet alsof je met de Move een frisbee weggooit, waarna je de schijf in de lucht bij kan sturen. Opnieuw moet je zoveel mogelijk doelwitten raken voor de alarmbel gaat.

Terwijl je tijdens de twee voorgaande minigames steeds stil blijft staan en een object moet besturen, geven de andere drie spelletjes je wat meer vrijheid. Minigames waarbij je een zweep in de hand krijgt draaien rond het vernietigen van golven vijanden. Om een zweepslag uit te delen beweeg je de Move net zoals je dat bij een zweep zou doen, en dat herhaal je tot – alweer – de tijd afgelopen is. Klappen uitdelen verloopt aan de hand van een gelijkaardig model, alleen is je zweep nu vervangen door een slagwapen