Philips 34B1U5600CH review – Koning der features

Als je ze kan vinden.

De Philips 34B1U5600CH staat bol van de indrukwekkende features maar zet bij bijna elke feature een belangrijke kanttekening

In de Philips 34B1U5600CH review doet Joël onderzoek.

‘Rijk aan features’ is bij de Philips 34B1U5600CH zacht uitgedrukt. Je moet een heel stuk scrollen om alle mogelijkheden van deze businessmonitor in beeld te krijgen. Uitgerust met een prachtig VA-paneel lijkt deze ultrabrede monitor met ingebouwde camera, microfoon en speakers een droom te zijn voor videocalls. Op papier is dit dan ook de ultieme productiviteitsmonitor, maar dat komt niet volledig overeen met de realiteit tijdens dagelijks gebruik.

Zowel het schermformaat als het paneel van de Philips 34B1U5600CH zijn nochtans fantastisch. Het ultrabrede Quad HD-beeld op een VA-paneel toont levendige kleuren met hoge contrastverhoudingen. Verder zorgt de 21:9-beeldverhouding ervoor dat je makkelijk drie applicaties naast elkaar toont. Of je maakt gebruik van de KVM-switch, waarmee je eenvoudig schakelt tussen twee inputbronnen of ze beide simultaan vertoont. Bovendien kun je door de refresh rate van 120Hz op de Philips 34B1U5600CH een degelijk potje gamen. Qua schermformaat en paneel dan ook louter lof.

Philips 34B1U5600CH review - van boven

Je moet echter veel zoeken om uitleg te vinden bij de vele functies van de Philips 34B1U5600CH. Het hulpmateriaal dat je daarbij in de doos geleverd krijgt, is namelijk zeer ontoereikend. Het bijgevoegde ‘Quick Start’-boekje biedt weinig soelaas. Daarin vind je weliswaar illustraties over hoe je de tien poorten aansluit, maar te weinig uitleg over wat deze poorten doen. Hetzelfde geldt voor de vele monitorinstellingen. Geen idee wat de ‘PowerSensor’ doet? Google is je enige optie. Ook de dikkere ‘Important Information Manual’ is niet je toevlucht. Die beperkt zich tot typische juridische disclaimers zoals ‘slik de batterij nooit door’. Het gebrek aan hulpmateriaal zorgt er dan ook voor dat het oppikken van alle functies van de Philips 34B1U5600CH een tijdrovende activiteit is.

Zo was er een ticket bij de Philips-helpdesk nodig om een euvel met de webcam uit te puzzelen. Die camera bevindt zich met een uitklapmechanisme boven op de monitor. Ten eerste werkt dat mechanisme niet goed. Normaliter klapt de camera met een enkele vingerdruk uit. Bij mijn reviewexemplaar zit de camera daar echter te vast voor en moet je tig keer drukken om de camera te laten rijzen. Ten tweede bleek de officiële ‘USB-uplinkkabel’ niet geleverd en daardoor functioneert de uitgeklapte camera zelf niet. Daardoor is je enige resterende optie het gebruik van de USB-C- naar USB-C-kabel (wel meegeleverd). Deze is met 50cm echter veel te kort om je desktop te bereiken wanneer die niet pal naast je monitor staat. Het matige werken van het mechanisme en het gebrek aan uitleg en kabels maken de warboel van camera - en daarbij horende functies - onnodig lastig te ontrafelen.

Wanneer je vervolgens de camera van de Philips 34B1U5600CH wel werkende krijgt, functioneert die naar behoren. De 5MP-webcam beschikt ook over een microfoon en 5 wattluidsprekers. Met name de webcam werkt goed en weet een scherp spiegelbeeld van je tevoorschijn te toveren. De kanttekening daarbij is dat de camera zelf niet beweegbaar is. Doordat de camera boven op de monitor zit en je het midden van het scherm op ooghoogte stelt, ga je vaak voor de helft in beeld komen. Enige remedie daarvoor is de hele monitor verlagen of meer kantelen dan je lief is. Daarnaast verliest de microfoon weleens je stem wanneer je veel met je hoofd draait. Verder zijn de speakers toereikend. Stemgeluiden zijn goed te verstaan maar het geluid klinkt vrij ‘wollig’. De camera en bijbehorende functies krijgen daardoor een voldoende, hoewel er kanttekeningen bij zijn.

Philips 34B1U5600CH review - van onder

Daarbij moet je wel een aantal praktische zaken in het achterhoofd te houden. Ten eerste komt de Philips 34B1U5600CH wat betreft videocalls het beste tot zijn recht wanneer je collega’s ook een ultrabrede monitor hebben. Dat viel op toen bij het schermdelen een collega letterlijk met een vergrootglas in de hand meekeek. Daarnaast zijn de applicaties voor grafisch werk beperkt, ondanks de geweldige kleuren. Een rechte lijn in Photoshop zal op een gebogen monitor immers op de randen buigen. Daardoor kan de Philips 34B1U5600CH een perfecte monitor zijn, maar alleen in de juiste, en vaak nicheomstandigheden. De waarde van de Philips 34B1U5600CH gaat dan ook immens omhoog voor gebruikers met een dubbele set-up, wanneer je collega’s ook ultrabrede monitors hebben of wanneer je dagen in uitvoerige spreadsheets spendeert.

De overige features zijn talrijk en komen tijdens het werken goed van pas. Zo kun je je Android-telefoon of laptop via de monitor opladen. Philips speelt tevens handig in op de hoge energiekosten door de 34B1U5600CH te voorzien van een PowerSensor die de helderheid verlaagt wanneer je niet voor de monitor zit. Ook de LightSensor is een extreem handige functie. De helderheid levels in Nit zijn namelijk zeer hoog. LightSensor helpt daarmee door automatisch de helderheid te veranderen aan de hand van het licht in de kamer. Daarmee staat de Philips 34B1U5600CH bol van de functies die je werkdag aangenamer en makkelijker maken.

De Philips 34B1U5600CH is terecht de koning der features voor productiviteitstaken. Mits je al deze features weet te vinden. Wanneer je alles uitvogelt, dan is dit een heerlijk scherm met levendige kleuren waar je bovendien meerdere inputs op kunt aansluiten of een degelijk potje op kunt gamen. De praktische kanttekeningen bij alle aspecten van deze monitor zijn dan ook een domper en zorgen ervoor dat het vooral aansluit bij bepaalde nichegebruikssituaties. Mocht je nog een gunst te innen hebben bij je gulle baas, dan is dit een perfect geschenkje voor in de afdelingskerstsok.