Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Overleven tot je het daglicht ziet in Dying Light

Tot de dag ons scheidt.

Vergeet wat je over zombies weet. Als de zon in Dying Light ondergaat, veranderen alle regels. Zombies zijn niet langer grote, trage groepen hersenloos kanonnenvlees. Nee, plots staan hun geest en lichaam op scherp. Ze horen en zien je beter en reageren ineens dynamisch en intelligent. En het belangrijkste van alles: hun trage geschuifel verandert in een manische sprint.

Ontwikkelaar Techland wil dus af van clichés. Dat zombies altijd traag en dom zijn bijvoorbeeld. Of dat je geen bewegingsvrijheid hebt in first-person games. Want door je de open wereld van Harran en een heleboel atletische bewegingen aan te bieden, wil de ontwikkelaar dat je op een nieuwe manier first-person games speelt. De nadruk op springen en klauteren doet wat aan het onvolprezen Mirror's Edge uit 2008 denken. Maar dan met zombies.

Techland is dan ook geen onbekende in het zombiegenre. De studio brengt namelijk in 2011 Dead Island uit en in 2013 volgt Dead Island: Riptide. In beide games plaatst de studio een nadruk op first-person gevechten met zelfgemaakte mêleewapens. Net zoals Dying Light dat nu doet. Is Dying Light dan een soort spirituele opvolger op Dead Island?

Bekijk op YouTube

Volgens Techland is dat absoluut niet het geval. "Dying Light is meer volwassen en serieus," zo vertelt de ontwikkelaar. "We hebben een uitgebreid verhaal en zeer complexe gameplay-systemen. Dead Island was onze eerste open wereldgame. Daar hebben we veel uit geleerd. Sindsdien is ons team ook drie keer groter geworden."

De Dead Island-reeks krijgt veel lof voor zijn huis-, tuin- en keukenwapensysteem, waarmee je met allerlei banale voorwerpen dodelijk wapentuig maakt. Denk maar aan loden pijpen die zombies elektrocuteren of vlijmscherpe, brandende messen. Dit systeem lijkt in Dying Light grotendeels terug te keren. Maar Techlands vorige zombiegames krijgen ook kritiek, vanwege de vele bugs en glitches die de game plagen. Techland wil met die kwalijke technische reputatie komaf maken. "Met Dying Light hebben we heel hard ingezet op grondig testen en we willen verzekeren dat dit een triple A-game wordt."

Die ambitie van Techland zorgde er ook voor dat de game een bewogen ontwikkeling achter de rug heeft. Oorspronkelijk zou het zombieproject in 2014 op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One lanceren, maar in mei raakte bekend dat de game tot 2015 werd uitgesteld. "We willen spelers een ongeziene bewegingsvrijheid geven," zo schrijft de studio in een verklaring. "En we zijn zo dicht bij ons doel geraakt dat we het potentieel niet willen verwoesten door de release te vroeg te leggen. We willen geen concessies doen aan onze visie."

Als onderdeel van die visie is Dying Light dan ook voor de vorige generatie consoles geschrapt. Volgens de ontwikkelaar waren zowel "de lichttechnologie" als het "Natural Movement-systeem" ondermaats op PlayStation 3 en Xbox 360. "Om het simpel te zeggen: de oude consoles konden de game niet tegelijk draaien en aan het concept van ons project trouw blijven."

Maar uiteindelijk volgt er ook goed nieuws: de oorspronkelijke lancering in februari 2015 is naar januari vervroegd. Techland zelf is overtuigd dat de game een grote impact gaat hebben. Op het feit dat een dag in Dying Light 64 minuten duurt en een nacht 'amper' zeven minuten in beslag neemt, merkt Techland op dat "we volwassen mannen hebben zien huilen toen ze een nacht in onze game moesten doorbrengen. Dus ja: zeven minuten per nacht is lang genoeg."

Dying Light lanceert op 30 januari op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Het is nog afwachten of de game een echte revolutie gaat betekenen, maar het staat wel al vast dat dit het meest ambitieuze project ooit van Techland is.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Dying Light

PS4, Xbox One, PC

Related topics
Over de auteur
Carl Vander Maelen avatar

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.
Reacties