Outland

Een prachtige mix van genres.

Outland is als een zoetsappige droom over vroeger, vol nostalgie. Die tijd dat alles beter was. Toen je fantastische sidescrollers speelde op de oude Nintendo of SEGA. Mooie tijden die weer herleven. Toch is alles wel gegoten in een gemoderniseerd, stijlvol jasje, waardoor de ervaring toch weer helemaal van deze tijd is.

In het kort kun je Outland beschrijven als Mega Man meets Flashback meets Ikaruga meets Metroid. Een heilige vier-eenheid wat eigenlijk van zichzelf al tot een prima game moet leiden. Alles is echter afhankelijk van de daadwerkelijke uitvoering. Gelukkig kun je die taak wel aan ontwikkelaar Housemarque toevertrouwen.

Het rennen, klimmen en springen is snel en strak. Precies zoals het hoort bij een game als dit. Als een volleerd acrobaat doorkruis je de stilistisch vormgegeven zwart/witte wereld die je in Outland van de ondergang moet redden. Het verhaal blijft enorm oppervlakkig. Dat is zeker geen minpunt. Integendeel, hierdoor komt de focus volledig op de gameplay te liggen, in z'n meest pure vorm.

Die gameplay bestaat voor een groot deel niet alleen uit doorsnee platformactie, maar vooral ook het wisselen tussen donker en licht, effectief weergegeven in de kleuren rood en blauw. Net als in de arcadeshooter Ikaruga, ben je in blauwe vorm immuun voor blauwe projectielen en kun je rode vijanden aanvallen. In rode vorm geldt vanzelfsprekend het omgekeerde.

In een shooter werkte dit al bijzonder effectief doordat je constant dynamisch van kleur moest veranderen. De platformtwist die Outland er aan geeft, werkt minstens zo goed. Sommige schermen in de game zijn werkelijk vergeven van gekleurde projectielen, die als een constante stroom uitgestort worden. Door patronen hierin te herkennen, doorkruis je deze obstakels al rennend en springend, terwijl je tegelijkertijd steeds van kleur wisselt.

De vijanden die je tussendoor belagen, maken dit constante spel alleen nog maar interessanter. Soms ben je gedwongen om je tegen een bepaalde kogelregen te beschermen, terwijl je ondertussen een vijand van dezelfde kleur niet goed aan kunt vallen. Ook meer passieve elementen zijn doorheen het spel verweven, zoals platformen die zichtbaar of onzichtbaar worden.

De lanceringstrailer voor deze unieke DL-game.

Net als in Metroid, doe je tijdens het spelen steeds meer krachten op en kun je de hoeveelheid health en energy steeds verder uitbreiden. Hierdoor vergroot je arsenaal aan aanvalsmogelijkheden en je opties om het terrein te doorkruisen. Helaas komt dit niet zo elegant naar voren als in Metroid. Outland is namelijk veel meer rechttoe rechtaan met uitzonderlijk weinig backtracking. Dat heeft wel weer als voordeel dat je eigenlijk non-stop tegen nieuwe dingen aan loopt. Toch had meer exploratie zeker niet misstaan.

Dat laatste geeft eigenlijk alleen maar aan hoe fijn het is om Outland te spelen. Het bewegen door de omgeving voelt heerlijk aan. Het springen had hier en daar wat nauwkeuriger gemogen, maar buiten dat is deze game tot in de puntjes afgewerkt. Het is een game-ervaring in de meest pure zin van 't woord. Als je oldskool gameplay een warm hart toedraagt, dan kun je jezelf onmogelijk een bult vallen aan Outland.

De review van Outland doorgenomen, en je hebt zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want Outland is vanaf nu via Xbox Live voor 800 Microsoft Points, of via PSN - als 'ie terug online is -

9 / 10

Outland