Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Oud-medewerker Microsoft uit frustratie

Spry Fox oprichter noemt 'cynische marketing' en meer.

Daniel Cook, oprichter van Spry Fox, uit zijn afkeur voor Microsoft en haar focus op en visie van de stereotype tiener en gamer. De oud-medewerker van Microsoft was gastredacteur voor gamesite Kotaku en hij vertelt dat hij niet trots is op zijn tijd bij het bedrijf achter de Xbox en haar opvolger(s).

Cook schrijft dat hij deel uitmaakte van het bedrijf voor Kinect haar intrede deed. Microsoft wilde het publiek aantrekken buiten haar reguliere consumenten: tienerjongens. Cook hoopte om af te stappen van generieke spellen en wilde "sociaal positieve spellen" gebruiken om een breder publiek aan te trekken. Het enige resultaat bleek "triviale spellen en gameshows."

Cook was nooit een console gamer. De enige consoles die hij van tijd tot tijd waardeerde waren van Nintendo. Dit zorgde ervoor dat hij het enthousiasme van vele collegae niet deelde om 'eindelijk voor het grote Microsoft te werken.' Hij vertelt dat mensen binnen het bedrijf bestempeld kunnen worden als hardcore gamers: ze schepten op over het verbeteren van high scores en over het genieten van weinig nachtrust om een spel uit te spelen. "De mannen waren hardcore. Management was hardcore. De vrouwen waren twee keer zo hardcore." De instelling van Microsoft was om 'dingen te doen die miljoenen mensen beïnvloedt.' Erop terugkijkend, beseft Cook dat Microsoft vooral bedoelde: we gaan dingen doen die miljoenen gamers zoals wij beïnvloedt."

Het "cynische marketingteam" achter de Xbox trachtte een cultuurverschuiving te bewerkstelligen. Ze voedden machismo en zetten grof geweld en jongens met hun pet achterstevoren in de spotlight. Nintendo werd afgedaan als enkel voor kinderen en gamers mochten niet meer nerdy zijn. Cook vindt zelfs dat de Xbox met dit voorbedachte imago werd geleverd - kocht je een Xbox, dan zat dit imago standaard inbegrepen. Halo is voor hem in vele opzichten het oermodel van het spel dat deze doelgroep aanspreekt.

"Ik had voorheen nooit problemen om buiten sociale groepen te vallen," zegt Cook. "Echter, het bleek een opgave om deel uit te maken van deze club mensen. Intellectueel gezien wisten ze dat ze meer mensen moesten aanspreken maar in het diepst van hun hart beseften ze ook dat de meest makkelijke route naar roem was om gewoon een extra loop op een shotgun te plakken."

Het management heeft volgens Cook tegen vele ideeën gestemd omdat ze te schattig waren. Omdat het hoofd van een bedrijf succesen van games herhaald wilt zien, moet de opmaak van deze spellen ook gekopieerd worden. Hij schetst het beeld van een formule of stappenplan dat gevolgd moet worden - creativiteit en nieuwe ideeën vallen weg. Dit proces sloot niet aan bij Cooks kinderdroom (om zijn creativiteit te uiten in computerspellen). Daarom vertrok hij en richtte hij Spry Fox, een onafhankelijke ontwikkelstudio, op. De studio bracht onder andere Leap Day, Triple Town en Panda Poet uit voor sociale netwerken en mobiele telefoons. De spellen zijn "eigenaardige en klein" en worden gespeeld door hardcore gamers, vrouwen, mannen, kinderen, families, vrienden, feministen en mensen die verder geen games spelen. Het vormt precies het brede publiek die Cook hoopte te bereiken tijdens zijn tijd bij Microsoft.

Read this next