Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Ontwikkelaars delen vroege beelden van hun games na GTA 6 lek

Zo zien games eruit voor ze te koop zijn.

Vorig weekend zette een hacker een enorme hoeveelheid beelden online van GTA 6. Dit enorme GTA 6 lek was niet enkel een ramp voor ontwikkelaar Rockstar maar lokte ook wereldwijd reacties uit van gamers. Velen vergeleken de beelden met voorganger GTA 5 en merkten op dat de game er nog helemaal niet zo goed uitziet.

Eén reactie in het bijzonder kreeg echter sterk weerwoord van ontwikkelaars. Een gebruiker op Twitter schreef namelijk het volgende: "Als je wist hoe game development werkt, dan zou je weten dat de graphics één van de eerste dingen zijn die afgewerkt worden. Deze game wordt al vier jaar gepland en ontwikkeld. Wat je ziet is haast exact wat je zal krijgen. Het volgende jaar wordt besteed aan code schrijven en debuggen. Allemaal achtergrond. Het ziet er afschuwelijk uit".

De schrijver zit er zo ver naast dat het voor velen onduidelijk is of het nu satire is of niet. Toch weerhoudt het ontwikkelaars er niet van om de kritiek te weerleggen. 3D Character Artist Xavier Coelho-Kostolny die onder ander werkte aan Ratchet and Clank: Rift Apart gaf het startschot.

Vele andere game developers en leden van de gamesindustrie begonnen hun eigen werk te delen om aan te tonen dat de graphics in het GTA 6 lek geen indicatie zijn van het afgewerkte product.

Controls lead designer Paul Ehreth deelde een YouTube-video van Remedy's laatste game. "Aangezien graphics het eerste is dat afgewerkt wordt in een video game, en Control verschillende prijzen won voor de fantastische graphics, zijn hier wat beelden van de game toen die in ontwikkeling was."

Vroege beelden van Control.

Ook Uncharted 4's co-lead designer Kurt Margenau gaf een inkijk in het proces van Naughty Dog. Hij toonde hoe de beroemde achtervolgingsscène er uitzag.

Ook van The Last of Us, een andere Naughty Dog-titel die geroemd is om zijn graphics, kregen we beelden.

Indie developer Massive Monster deelde dan weer hoe Cult of the Lamb er in een vroeg stadium uitzag.

Regisseur Sam Barlow gaf een inkijk hoe Immortality er twee jaar lang uitzag.

Journalist Cian Maher toonde een screenshot van Horizon Zero Dawn. Op de screenshot zien we een Thunderjaw en een geweer uit Killzone als placeholder.

Excelhedge, een vurige Destiny-fan, toont een vergelijking van Destiny's alpha build en Destiny Rise of Iron.

Moest dat niet genoeg bewijs zijn dat game development een vreemd en langdurig proces is, hebben we hieronder ook nog een filmpje van Sony Santa Monica. In de video zien we de verschillende fases die God of War heeft doorstaan voordat de game klaar was om getoond te worden aan het grote publiek.

Over de auteur

Bruce Vandeweyer avatar

Bruce Vandeweyer

Moraalfilosoof

Begon in de kleuterschool met gamen en is sindsdien nooit gestopt. Ontwikkelde de afgelopen jaren een bijna ongezonde Dark Souls obsessie, waarvan hij vandaag probeert af te kicken door zich toe te leggen op adventure en indie games.

Reacties

More Nieuws

Meest recente artikelen