OlliOlli World review - Wereldse skategame

Kickflipt je hart in.

OlliOlli World mengt de uitdagende gameplay van de reeks compromisloos met gebruiksvriendelijke opties. Iedereen is welkom.

Sander haalde z'n trucks uit het vet, schuurde z'n board nog even af en heelflipte zo de OlliOlli World review in.

Een 'ollie' is de kunst om je skateboard achteraan in te trappen en vervolgens de lucht in te suizen. Het is de basis van zo goed als alle 'tricks' in de skatewereld. Geen betere naam dus voor 2D-skatereeks OlliOlli. De vorige twee delen toonden aan dat ontwikkelaar Roll7 een sterk potje kan skaten en OlliOlli World is de overtreffende trap. Dit is een uitstekende, uitdagende en enorm verslavende skategame.

De levels van OlliOlli World voltooien is geen sinecure. De game is snel en schotelt je pittige uitdagingen voor. Zelf razendsnel reageren is cruciaal. Roll7 heeft echter de magische formule gevonden om je in een flow te krijgen. Zodra je je namelijk vastbijt in een level en concentreert, ga je heerlijk door de levels heen en houd je na een tijd een oneindige combo in stand. OlliOlli World laat je door zijn pittigheid zelfs beter presteren.

Toch is OlliOlli World geen gemene game. Het tricksysteem voer je nog altijd erg eenvoudig uit. Duw je een stick een richting uit, dan doe je een trick. Zodra je echter met meer nuance werkt (zoals halve draaien aan een stick) dan doe je meer geavanceerde tricks. Het systeem is elegant, maar tegelijk diepgaand. Bovendien raak je nooit te gefrustreerd wanneer je weer eens een 'faceplant' doet: er is een eerlijk checkpointsysteem en uiteindelijk hoef je slechts het parcours af te ronden om naar het volgende level te gaan. Je komt dus nooit echt vast te zitten, en de pijlsnelle restart is ideaal om een level tot in de puntjes te leren. Uitermate verslavend.

Wil je jezelf echt uitdagen, dan zijn er nog 'gnarly routes'. Dat zijn alternatieve routes in het level die veel moeilijker zijn, maar ook meer mogelijkheden voor dikke combo's geven. Je had ook alternative routes in de vorige OlliOlli-games, maar ze zijn nu duidelijker aangegeven en gemakkelijk om naar af te buigen. Dankzij de 3D-graphics vergeleken met de 2D van voorheen, heeft World ook meer 'ruimte' om een coole alternatieve route te vormen. Het is een welkome toevoeging, vooral voor de sadomasochisten onder ons.

De grafische stijl is in zijn geheel flink veranderd. Als je een blik op de game werpt, zou je haast denken dat dit een Adventure Time-spin-off is. De game baadt in pastelkleuren en een absurdistische, vrolijke sfeer. Het geeft de game meer een eigen smoel en - belangrijker - de levels blijven erg leesbaar. Rails, billboards, pickups en obstakels zijn duidelijk anders gekleurd zodat je ze niet over het hoofd ziet. OlliOlli World geeft de game eindelijk een unieke visuele identiteit.

Ook uniek is het bizarre verhaal, dat zich afspeelt in het land Radlandia waar de huidige Skate Wizard met pensioen gaat. Jij volgt haar op en om je aan de mystieke skategoden waardig te bewijzen moet je Gnarvana bereiken. Het is bizar maar wel grappig en het staat de flow van de game nooit in de weg.

OlliOlli World is een schot in de roos. Elk level is een ware uitdaging, maar de game is nooit gemeen. Integendeel, hij moedigt je aan om beter te worden en je geraakt vanzelf in een heerlijke flow. De visuele stijl en de nieuwe nadruk op het verhaal zijn allebei welkome veranderingen die World een uniek karakter geven. Dit is de overtreffende trap voor de reeks en een game die je simpelweg kunt blijven spelen. Gnarly shreddage, bro.

Sander testte OlliOlli World op de PlayStation 4. De game komt op 8 februari uit op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox One en Xbox Series X/S.