Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Notch wil $13 miljoen dollar ophoesten voor Psychonauts 2

Tim Schafer ziet samenwerken wel zitten.

Na het immense succes van de Kickstartercampagne die Double Fine vorige week startte om fondsen te vergaren voor een nieuwe traditionele adventuregame van de hand van Tim Schafer en de zijnen, hoorde je enkele internauten hier en daar opperen dat dezelfde aanpak ook wel eens zou kunnen werken voor Psychonauts 2.

Dat lijkt evenwel wat te hoog gegrepen, want de originele Psychonauts kostte indertijd zo'n dertien miljoen dollar om te maken, wat ook zeven jaar geleden al een bovengemiddeld bedrag was voor één game. Dat Markus Persson, de bedenker van Minecraft, wel interesse vertoonde om Double Fine financieel te ondersteunen bij het ontwikkelen van Psychonauts 2, is sinds vorige week amper een geheim meer, maar sinds vandaag weten we ook wat dat ongeveer zou kunnen kosten. Schafer contacteerde hem, zei dat er meer nodig zou zijn dan een miljoentje en dat het kostenplaatje eerder in de richting van de ontwikkelkosten van de eerste Psychonauts zou gaan, oftewel een slordige dertien miljoen.

Markus antwoordde droogweg dat dat wel mogelijk zou zijn. Niet geheel verwonderlijk als je weet dat Minecraft de kaap van vijf miljoen verkochte exemplaren nadert.

Uiteraard kan dit nog steeds niet gezien worden als een bevestiging dat Psychonauts 2 er daadwerkelijk ook komt en zelfs als dat het geval is, laat de game makkelijk nog enkele jaren op zich wachten. Beide partijen lijken echter bereid een compromis te vinden.

Zo vertelde Schafer aan Kotaku dat er bepaalde achtergrondverhalen en ideeën waren die ze reeds klaar hadden voor de toekomst van Psychonauts zoals personages wiens grijze massa voor meer wacky omgevingen zouden moeten zorgen en zelfs een meer internationale setting voor de mentale kindsoldaten.

Klinkt vast als muziek in de oren van de fans, helaas zagen de publishers waaraan Schafer het idee voor een tweede game voorstelde, er minder heil in. Hij vertelt hoe hij sinds 2010 gebruik maakt van Inceptionauts, de trailer gemaakt door een fan die je hieronder kan bekijken. Uiteraard kwamen tijdens zo'n gesprekken ook de verkoopsresultaten aan bod en die waren voor zo'n dure game ondermaats. Initieel werden van de game amper 400 000 stuks verkocht, maar door de jaren heen is dat aantal met behulp van services zoals Steam en Good Old Games sterk gestegen.

Over de vroege onderhandelingen zelf willen noch Tim Schafer, noch Markus Persson iets kwijt. Wat Tim betreft hoeft hun samenwerking zelfs niet per sé tot Psychonauts 2 beperkt te blijven. Hij vindt Markus en diens succes inspirerend en zou daarom maar wat graag een keer met hem samenwerken.

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Psychonauts

PS2, Xbox, PC

Related topics
Over de auteur

Frederik Galle

Editor EG Benelux

Weet dat zijn mama meeleest en wil haar via deze weg bedanken voor de lekkere boterhammetjes. Naast zijn middagmaal houdt deze frisse jongen echter voor ons ook het hele PC-gebeuren en de indiescene in de gaten.

Reacties