Nintendo Labo review - Karton dat staat als een huis

Leerzaam en creatief speelplezier.

Of je nu van knutselen houdt of een programmeur in spe bent, Nintendo Labo is een unieke ervaring.

Dat Nintendo het graag anders doet dan andere consolefabrikanten is inmiddels wel duidelijk. Zo ook met Nintendo Labo, een set kartonnen vellen waarvan je Toy-Con bouwt. Toy-Con lijken slechts kartonnen omhulsels voor je Joy-Con, maar schijn bedriegt. Met elastiekjes, touwtjes en reflecterende stickers komen je creaties tot leven op het scherm van je Switch. Nintendo wilt iets neerzetten dat nog nooit is gedaan in de videogame-wereld en bewijst met zowel het Mixpakket als het Robotpakket dat de meest eenvoudige voorwerpen een onuitputtelijke bron van plezier kunnen zijn.

Zodra je een pakket opent en de eerste kartonnen vellen eruit pakt, merk je meteen dat Nintendo Labo van hoge kwaliteit is. Het karton is dun maar stevig en het ontwerp van de verschillende Toy-Con schittert in eenvoud. De vormen zijn vooraf geperforeerd en zijn daarom eenvoudig uit de kartonnen vellen te halen, zonder dat je teveel risico loopt het materiaal te beschadigen. Tot slot helpen voorgevormde vouwlijnen bij het bouwen, waardoor je je volledig op gevarieerde constructies kunt richten.

De bouwinstructies worden glashelder weergegeven op het scherm van de Switch. In het midden vind je namelijk een 3D-weergave van het stuk waar je op dat moment mee bezig bent. Je kunt de weergave draaien en inzoomen zodat je duidelijk ziet waar alles moet passen. Elke stap kun je op je eigen tempo doorlopen en de instructies zijn bovendien vooruit en terug te spoelen. Vooral de robot en het huisje in het mixpakket hebben ogenschijnlijk ingewikkelde onderdelen die toch eenvoudig te bouwen zijn. De kers op de taart zijn de grappige en informatieve stukken tekst die bij elke stap in beeld komen. Het bouwen van de Toy-Con is een grappig, leerzaam en bovenal vermakelijk proces, waar je uren mee zoet bent.

De games die je met de Toy-Con in het Mixpakket speelt zijn, zoals de naam al doet vermoeden, verschillend van opzet en kwaliteit. Je kunt bijvoorbeeld muziek maken, vissen en racen. Hoewel elke game een extra modus bevat om het spelplezier te verlengen, heb je al gauw alles gezien. De games zijn niet allemaal even diepgaand, waardoor je soms een uur aan het bouwen bent voor een kwartiertje spelen. Bovendien zijn de genres zo uiteenlopend dat de kans groot is dat je een favoriet kiest en de rest in de kast laat verstoffen. Het spelen van de games met je Toy-Con is het minst interessante onderdeel van het Mixpakket.

Datzelfde geldt voor het Robotpakket. Aanvankelijk vervult de enige game in het pakket de kinderfantasie om als een reusachtige Transformer door een stad te stormen en alles kort en klein te slaan. Via missies krijg je nieuwe vaardigheden en er is ook een versusmodus, maar ook hier staat het bouwen niet evenredig aan het spelen. In de hoofdmodus moet je binnen de tijd een hoge score halen. Er zijn geen andere maps en je opdracht verandert nooit. In het Robotpakket schiet de game dus eveneens tekort ten opzichte van het bouwen van de Toy-Con.

Maar in de Toy-Con Garage die in beide pakketten te vinden is, gaat er wel een volledig nieuwe wereld voor je open. Daar kun je functies aan acties toewijzen, bijvoorbeeld dat als je met een Joy-Con zwaait, de andere Joy-Con gaat trillen of de Switch een geluid maakt. De kracht van de software is dat je je creativiteit de vrije loop kunt laten en je eigen Toy-Con kunt programmeren. Je kunt dan ook je eigen kartonnen creaties maken om je programmeerwerk een persoonlijk tintje te geven. De Garage heeft een robuuste keuze aan functies en acties die veel verder gaan dan alles wat je met de voorgeprogrammeerde games kunt spelen. Het vergt een hoop experimenteren en heeft een lichte leercurve, maar het programmeren van je eigen Toy-Con verlengt het spelplezier van de Nintendo Labo-pakketten aanzienlijk.

Het slothoofdstuk van Labo heet 'Ontdekken'. Daarin krijg je extra uitleg over het bouwen, het versieren en het repareren van je Toy-Con. Drie vrolijke personages helpen je aan de hand van praktische voorbeelden begrijpen hoe het karton en de Joy-Con samenwerken. Uitdagende technische concepten worden vakkundig en eenvoudig uitgelegd waardoor je inzicht krijgt in hoe mechanica werkt. Ook het programmeren in de Garage wordt met eenvoudige voorbeelden toegelicht. Je wordt constant geprikkeld om er zelf iets leuks van te maken en er bovendien veel lol mee te hebben. Ontdekken geeft je spelenderwijs een introductie in complexe begrippen en een toepasbaar opstapje naar complexere constructies en programmeertalen.

Met Nintendo Labo is Nintendo er zonder twijfel in geslaagd om een uniek product af te leveren. Het karton is van hoge kwaliteit, de constructies zijn uitdagend in opzet en toch eenvoudig om in elkaar te zetten. De games die je met je gebouwde Toy-Con speelt, blijven niet lang boeien maar dankzij de uitgebreide Toy-Con Garage kun je zelf voor nagenoeg ongelimiteerd plezier zorgen. De software slaagt er tot slot in om je geïnteresseerd te maken in mechanisch en technisch ontwerpen, en leert je programmeren op een manier waarvan iedereen wat kan opsteken. Nintendo Labo schittert door zijn toegankelijke opzet, en zijn bodemloze diepgang blijft eindeloos boeien.

Awaiting cover image

Nintendo Labo

Nintendo Switch