Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Nieuwe SimCity info bekend

Verschijnt in 2013 voor PC.

We wisten het al een tijdje maar nu heeft EA SimCity ook officieel aangekondigd voor de PC. Een release komt er in 2013. Ondanks dat het de opvolger is van SimCity 4 dat in 2003 verscheen, zal de game gewoon 'SimCity' gaan heten. Maxis was het naar eigen zeggen beu om er een cijfer op te plakken.

Op de Game Developers Conference heeft Lucy Bradshaw van developer Maxis hun visie voor de game uit de doeken gedaan en ook een nieuwe trailer van de game getoond. Wat meteen opvalt is dat SimCity volledig in 3D gerendered is. De graphics zijn kleurrijk en de stijl een tikje karikaturaal maar het ziet er nog steeds allemaal onmiskenbaar SimCity uit. Maxis zou gemikt hebben op een stijl dat er uit ziet als een schilderij maar tegelijkertijd ook aanraakbaar is. Wanneer je bijv. een gebouw plaatst zal dat uit de lucht komen vallen en een stofwolkje doen ontstaan wanneer het neerploft.

Onder dat mooie visuele aspect zit echter een sterke simulatie engine. De focus van deze engine is om de manier waarop we tegenwoordig leven weer te geven. Grondstoffen zullen eindig zijn en je moet altijd rekening houden met de globale impact van je stad.

Op micro-niveau kun je niet alleen de individuele sims en autos bijsturen maar ook de mensen die samen met jou spelen. Er komen dus sociale en multiplayer features. SimCity-steden worden ondergebracht in verschillende regio's waarin je steden van andere spelers kunt zien. Je zult ook je stad kunnen vergelijken met de rest van de wereld op basis van verschillende statistieken zoals 'meest groene stad', 'meest deprimerende stad' en 'meest trage stad'.

Ondanks al die serieuze dingen verzekerde Bradshaw de zaal echter ook dat er ook humor in de game zal zitten. "Het is en blijft een game, je weet nooit wanneer een enorme hagedis een paar gebouwen kapot zal maken." De game wordt ook niet onnodig complex maar blijft simpel en speelvol zoals we van de reeks gewend zijn.

Een Mac-versie werd nog niet aangekondigd.

Over de auteur

Jasper Segers avatar

Jasper Segers

Heel Belangrijk

Jasper nadert een decennium-lange carrière bij Eurogamer en leidt tegenwoordig dit zooitje ongeregeld. Staat zowel bekend om zijn gebrek aan geduld met games als om zijn liefde voor The Witness en Europa Universalis. Ook heeft hij veel sterke meningen over films.

Reacties