Nexuiz Review

Oude getrouwe.

Nexuiz is niet bepaald een nieuwe game. De game dateert al uit 2005 en was oorspronkelijk een gratis mod die gebruik maakte van de Quake engine. Het zal dan ook niet verbazen dat de nu op de digitale marktplaatsen verkrijgbare Nexuiz wel erg doet denken aan games als Quake en Unreal Tournament.

Er hangt losjes een verhaal aan Nexuiz, die het verder contextloze FPS geweld dat trouwens geen vragende partij is voor een context, aan elkaar bind. De Kavussari en de Forsellians, al even moeilijk uitspreekbaar als ze schrijfbaar zijn, zijn twee buitenaardse rassen die verwikkeld zijn in een eeuwenoude strijd naar planetaire dominantie. Meer wordt ook niet gezegd over deze fracties en de enige informatie die je zal krijgen is te lezen tijdens de laadschermen die de game rijk is. Maar het onderliggende verhaal is natuurlijk niet nodig in een game als deze, die zich vooral richt op het brengen van snelle, epileptische aanval verwekkende vuurgevechten.

Gameplaygewijs doet Nexuiz denken aan die oude shooters van weleer, zoals Quake en Unreal Tournament. Niet geheel toevallig natuurlijk, zoals in de inleiding te lezen staat. De meeste games die tegenwoordig uitkomen, voelen op vlak van gameplay allemaal gelijkaardig aan. Het is dan zeker een hele verademing om Nexuiz te kunnen spelen. De enige vraag natuurlijk is of hier nog een publiek voor is en of deze niet liever Unreal Tournament 3 van enkele jaren terug blijft spelen.

De controls zijn heel responsief en de snelheid van de gameplay is vrij hoog. Het zal dan ook niet verbazen dat je ten volle geconcentreerd moet zijn om een match tot een goed einde te brengen. Je kunt offline tegen bots spelen, doch hun hoogste moeilijkheidsgraad niet bepaald te vergelijken valt met de uitdaging die menselijke spelers zullen betekenen. Een echte taaie shooter, zoals we ze het liefst hebben.

" Veel vuurgevechten zullen gewonnen moeten worden door middel van de kunde van de speler zelf, en niet door het gebruik van een overpowered stuk hardware zoals we vandaag de dag te vaak zien in shooters."

De wapens in dit geesteskind van ontwikkelaar Illfonic vallen grotendeels te vergelijken met de arsenalen uit oa. Quake. Machinegeweer, shotgun, rocketlauncher... allemaal in een futuristisch jasje gestoken en voorzien van een secundaire vuurmode die de wapens een extra laag diepgang geven. Het belangrijkste voor dergelijke snelle actie shooters is dat de wapenbalans goed zit. Iets waar Nexuiz wel in slaagt. Natuurlijk is de rocketlauncher wel een zeer sterk wapen, doch het nodige dodge-werk snel komaf zal maken met de trage raketten. Veel vuurgevechten zullen dus gewonnen moeten worden door middel van de kunde van de speler zelf, en niet door het gebruik van een overpowered stuk hardware zoals we vandaag de dag te vaak zien in shooters.

De game ziet er ook behoorlijk scherp uit. Voor deze remake werd gebruik gemaakt van de Cry Engine 3, die natuurlijk gekend is van de game Crysis 2. Hetgeen onder de motorkap gebeurt, zorgt voor bijna fotorealistische omgevingen, die soms wat een te spiegelachtige schijn hebben. De maps zijn allemaal behoorlijk klein. Hierdoor zullen de vuurgevechten des te persoonlijker zijn, wat de actie ten goede komt.

Maar natuurlijk heeft deze game ook enkele minpunten, die voor sommigen wel redelijk zwaar kunnen doorwegen. Zo is de maximum spelercapaciteit van de game gezet of twee teams van vier spelers. Iets wat an sich geen probleem is, maar ietwat vervelend kan zijn daar we tegenwoordig toch meer spelers gewend zijn in onze multiplayer matches.

Ook kan het online een tijdje duren vooraleer een match begint, aangezien er minstens zes mensen in de room aanwezig moeten zijn. Dit betekent dat de pauzes tussen iedere ronde soms vervelend lang kunnen duren. Iets wat in schril contrast staat met de snelle gameplay. Ook kan lag soms roet in het eten gooien. Dat valt in dit soort shooter net temeer op, aangezien je gebruik van de wapens een zekere precisie vereist. Om dan je welgemikt schot met de sniper rifle geen doel te zien raken door de lag, zal de grond onder de voeten van menig in woede uitgebarsten gamer doen veranderen in lava.

Een feature in de game waar we een gemengd gevoel bij hebben, zijn de mutators. Deze power ups zorgen ervoor dat de spelregels voor een bepaalde tijd aangepast worden in het voordeel van de speler. Denk hierbij maar bij oneindig veel munitie, een jetpack waardoor je hoger kunt springen of een healthboost voor je hele team. Naast deze duidelijk nuttige en gebalanceerde mutators, heb je nog een categorie die niet bepaald in de smaak valt. Een powerup die de controls voor de tegenstander verandert is misschien vervelend, maar zaken als de "dood één willekeurige speler" of "alle spelers veranderen van plaats met elkaar" zijn gewoon zo willekeurig dat het niet aangewezen is om mutators te activeren. Want telkens willekeur in een multiplayer sluipt, ondermijnt het de op speler gebaseerde drijfveer van die multiplayer. En Nexuiz is zo'n game.

Nexuiz is een verborgen pareltje op vlak van gameplay. Wie zich geamuseerd heeft met games als Quake en Unreal moet deze zeker proberen. We hopen dan ook dat Nexuiz een goede community krijgt die de game levend zal houden. Want doordat de game volledig steunt op multiplayerpijlers, is het nog niet gegarandeerd dat deze een lang leven is toebedeeld. Uitdagende gameplay en knappe graphics maken van Nexuiz een echte taaie shooter, zoals we ze het liefst hebben.

De review van Nexuiz doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op Xbox Live Arcade, PSN en Steam!

8 / 10

Nexuiz