N++ review

Vallen en opstaan.

N++ is een unieke racegame in het jasje van een platformer, maar blijft alleen voor de bestormers van leaderboards echt interessant.

Je springt in opperste concentratie van platform naar platform. Dit wordt dé run waarmee je de leaderboards gaat bestormen. De eerste vijanden ontwijk ik soepel en ik verzamel op een vernuftige manier de gouden munten. Tijdens de run raak je in een flow die je op een vloeiende manier door het level loodst. Enkel door middel van veel oefening word je N++ meester. Even verzwakt de aandacht, verslechtert je spel en val je buiten de top 10. In de wereld van N++ is enkel plek voor perfectie.

N++ lijkt een platformgame, maar is in principe een racegame met zowel puzzel- als platformelementen. Als ninja probeer je je zo snel mogelijk te voet een parcours af te leggen terwijl je tegelijkertijd vijanden ontwijkt. Het doel van de game is om uiteindelijk de hoogste score te behalen per level. De allersnelste zijn is echter niet genoeg om ook daadwerkelijk nummer 1 te worden. Door de gouden munten in het level te verzamelen, wordt je uiteindelijke score verhoogd. Je prestaties worden vervolgens vergeleken met die van andere spelers en je wordt direct op de hoogte gebracht van je ranking.

Je kunt proberen om de beste te worden in een specifiek parcours, maar het is nog veel moeilijker om de beste te worden in een episode. Een episode bestaat uit vijf parkoersen, waar je uiteindelijk de beste gecombineerde score moet halen. Dit leidt tot een bijzondere dynamiek. Zo kies je er bijvoorbeeld voor om in het eerste level enkele munten te laten liggen en daardoor een snellere tijd neer te zetten. In het tweede level is het juist makkelijker om die extra munten toch even mee te pakken, maar dan net wel iets langer over het level te doen. Wanneer je een episode speelt, is het dus gunstig om strategisch te werk te gaan.

De game kent geen verhaal en een weinig interessante spelwereld, maar boeit toch aan de hand van de uitgebreide gameplay en een waaier aan content. N++ heeft 1125 singleplayer levels (2360 in totaal), veel verschillende vijanden en een level editor. De ontwikkelaars hebben reeds aangekondigd dat er in de toekomst nieuwe singleplayer levels aan de game toegevoegd worden, zodat je deze game in theorie voor altijd blijft spelen.

Het grote aantal levels is echter ook een belemmering. Wanneer je erin slaagt om een meesterlijke score neer te zetten, dringt het al snel door dat het slechts 1 van de 1125 levels is. Je vraagt je na een aantal uurtjes af wat voor zin het nog heeft verder te gaan, als je de game niet echt uit kunt spelen. Daarnaast ervaar je al vroeg in de game dat je score binnen een mum van tijd wordt ingehaald door andere spelers. De strijd is dus nooit in één keer gestreden, maar vraagt om herhaaldelijk aanvallen op een nieuw record. Eeuwige roem is bij N++ slechts voor enkelen weggelegd.

Het grootste probleem van N++ blijkt dan ook dat de game veel tijd vergt maar je niet voor een langere aaneengesloten tijd blijft boeien. Je haalt weinig voldoening uit het behalen van de levels. De stormbanen zijn daarbij te makkelijk of juist veel te moeilijk. Bij de gemakkelijke trajecten moet je vooral heel snel naar de andere kant van het level, zet je een schakelaar om, en ren je zo snel mogelijk terug naar het startpunt. De enige obstakels op je pad zijn de vijanden. Deze levels testen wel je hand-oog coördinatie maar niet je denkvermogen.

Bij de zeer moeilijke levels wordt je opgejaagd door een enorm aantal vijanden. Slechts af en toe zit er een level bij waarbij je eerst diep na moet denken om tot een oplossing te komen. Echter, het toevoegen van al deze vijanden maakt het level zo moeilijk dat het niet meer leuk is om te spelen. De balans is dus regelmatig zoek. Toch is het leveldesign prijzenswaardig. De ontwikkelaars creeëren binnen het bekende kader steeds weer een uniek traject. De stormbanen die je aflegt zitten vaak vernuftig in elkaar.

N++ lijkt dus vooral geschikt voor korte sessies. Het wordt daarentegen pas echt leuk wanneer je er veel tijd insteekt en je merkt dat je elke keer weer een beetje dichter bij de nummer 1 positie komt. Je worstelt je als het ware door de eerste vijftig pogingen heen, waarbij de constante repetitie de grootste ergernis oproept. Echt spannend wordt het pas bij de laatste paar pogingen, wanneer je heel dicht bij het baanrecord komt.

Wanneer je de game vanuit die insteek benadert, haal je toch plezier uit korte speelsessies. N++ leent zich gemakkelijk om even een rondje te rennen of een nieuw level te proberen. Daarnaast bieden de level editor- en de co-op-modi variërende intermezzo's tussen de competitieve singleplayer-races. Ook kun je regelmatig een nieuwe lijst met favorieten van de community uitproberen of je aan de moeilijkste levels wagen. De game biedt je voldoende alternatieven.

N++ is een game die speltechnisch gezien prima in elkaar zit, voldoende content biedt en je meeneemt in een unieke race-ervaring. Wanneer je van een stevige uitdaging houdt en over voldoende doorzettingsvermogen beschikt, dan is N++ voor jou. N++ is toegankelijk genoeg, maar het vergt veel geduld om het onderste uit de kan te halen.

N++ is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4.

N++

PS4, Xbox One, Xbox 360, PSP, PC, Mac, Nintendo DS