My Fitness Coach Club

Leuke opwarmer voor het echte werk.

Al jaren worden wij met zogenaamde fitnessgames rond de oren geslagen. Sommige zijn leuk om te doen, anderen weer iets te intens voor een gamer, en sommigen werken gewoon niet. Het blijft dus altijd bang afwachten wanneer je de disc in je console laat glijden en je sportieve short aantrekt. Maak je dus maar klaar om je in het zweet te lezen met deze review van My Fitness Coach Club.

Laat mij beginnen met te zeggen dat je dit niet als een volwaardige game moet zien. Bekijk het meer als een personal trainer waar je maar eenmalig voor moet betalen. Mijn gevoel tijdens mijn speelsessies was vooral dat ik bewegingen aanleerde. Ik voelde mij echter niet gezonder, sportiever, sterker of meer in balans door te spelen. Toch was er een effect: ik kreeg meer zin om daadwerkelijk echt te gaan sporten.

My Fitness Coach Club in beeld, vrouw niet inbegrepen bij spel.

Misschien is dit gewoon omdat ik al langer denk om eindelijk wat te bewegen en niet meer als een couch potato door het leven wil gaan. Daar ligt net het zwakke punt van My Fitness Coach Club. Het zal alleen gekocht worden door personen waar de wil om te bewegen al bij leeft. Wie totaal niet die intentie heeft gaat het laten liggen. Maar genoeg over de psychologie achter het koopgedrag van mensen.

Bij het begin moet je een profiel aanmaken om je fitheidsniveau te bepalen. Geslacht, leeftijd, lengte en gewicht dienen om je doelen bij te houden. Daarna moet je kiezen waarom je wil bewegen. Zo wordt er een selectie aan oefeningen voorgelegd, die punten opleveren wanneer je ze doet. Eens je genoeg punten voor je doel hebt, wordt er gevraagd wat je daarna voor ogen hebt. Een handig systeem dat herhaling vermijdt en zo het plezier weet te behouden.

" ik kreeg meer zin om daadwerkelijk echt te gaan sporten...."

Er wordt handig gebruikt gemaakt van PlayStation Move om bepaalde oefeningen te meten. Er wordt dus niet nodeloos gezwaaid met het ding. Zo krijg je nooit het gevoel dat je maar wat aan het bewegen bent. De Move-ondersteuning is er ook niet voor alle work-outs. Waar Ubisoft dit onnodige achtte, werd het gewoon weggelaten. Zo voelt het niet aan als een typische game die ook zo maar op de Wii verschijnt.

Grafisch moet je niets speciaals verwachten, maar alles werkt wel naar behoren en ziet er goed uit. De muziek verdient wel een speciale vermelding, want deze past wonderwel bij de getoonde oefeningen. Iets wat je maar uitzonderlijk vindt bij de meeste fitnessgame. Bij cardiotraining enkele opzwepende beats horen geeft je wel echt het gevoel om er voor te gaan.

De officiële trailer voor My Fitness Coach Club.

Je beschikt standaard over voldoende oefeningen om alles interessant te houden, maar er zijn extra's voorzien voor mensen die verder willen gaan. Ubisoft stelt immer gratis en te betalen downloadbare work-outs aan.

Laat ons duidelijk stellen, My Fitness Coach Club is geen vervanging voor sport. Daarvoor zijn de oefeningen die je kunt doen veel te beperkt. De gemiddelde gamer of doorsnee inwoner van ons land van vandaag heeft echter veel te weinig beweging. Als de game je dan ook maar een beetje meer laat bewegen is dit mooi meegenomen. Voor echte sporters kan dit dan weer dienen als leuk tussendoortje of opwarming.

7 / 10