Mortal Kombat 11 Ultimate review - Kollectie kompleet

Update: nu ook de Kombat Pack 2 beoordeeld.

Een vermakelijk verhaal en prima DLC-personages ten spijt weet Aftermath zijn al te hoge prijskaartje niet te rechtvaardigen.

Update: In de Kombat Pack 2 brengt NetherRealm Studios met Mileena en Rain twee fan favorites terug. Die voelen ondanks het sterk gewijzigde vechtsysteem van Mortal Kombat 11 meteen vertrouwd aan. Mileena springt en teleporteert zich door de arena dat het een lieve lust is, terwijl het water je tegenstanders aan de lippen komt door korte- en langeafstandsaanvallen van Rain. Dé blikvanger van de nieuwe DLC is echter Rambo. Voorzien van de stem van Sylvester Stallone is het personage bij momenten een wandelende grap en parodie van zichzelf wanneer hij commandogewijs richting zijn tegenstander kruipt. Daarnaast is hij echter vooral een competente vechter met een gevarieerde move set die het absurdisme van de Mortal Kombat-games perfect belichaamt.

Plaatsten we afgelopen zomer nog flinke kanttekeningen bij het prijskaartje van de Aftermath DLC, dan kunnen we een stuk positiever zijn over deze Kombat Pack 2. Door de toevoeging van Mileena, Rain en Rambo komt het totale aantal vechters intussen op 37. Dat maakt vooral van de nieuwe Mortal Kombat 11 Ultimate verzameleditie een bijzonder aantrekkelijk totaalpakket, maar ook afzonderlijk is de Kombat Pack 2 meer dan de moeite waard.

Originele review van Mortal Kombat 11 Aftermath: Als er één ontwikkelaar van fighting games verhaalmodi eer aandoet, dan is het wel NetherRealm Studios met zijn volledig geacteerde en ingesproken campagnes. Aftermath borduurt als eerste verhaalgebaseerde DLC voor Mortal Kombat 11 op datzelfde elan voort en beklemtoont nog maar eens NetherRealms flair voor blockbusters. Aftermath vormt dan ook een vermakelijke uitbreiding op wat al een prima game was, maar weet zijn hoge prijskaartje niet te rechtvaardigen.

Zonder al te veel over het verhaal van Mortal Kombat 11 uit te wijden, opende het canonische einde van de game tal van mogelijkheden voor een zachte reboot, waarbij de makers elke mogelijke weg konden inslaan. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, speelt Aftermath zich echter niet ná de gebeurtenissen in Mortal Kombat 11 maar in het nabije verleden à la Back To The Future af. Hoewel het gebrek aan een volledig nieuw verhaal in eerste instantie teleurstelt, goochelt Aftermath op slimme wijze met tijdlijnen, wat in enkele knotsgekke scenario's en langverwachte reünies resulteert.

Voor de twee à drie uur die het duurt om Aftermath te voltooien, krijg je dan ook prima popcornvermaak voorgeschoteld, met in de hoofdrol Fujin, Raiden en de onverbeterlijke Shang Tsung. Vooral die laatste - als van oudsher gespeeld door Cary-Hiroyuki Tagawa - steelt de show en tilt zowel het stemmenwerk als de gezichtsuitdrukkingen van personages naar een nog hoger niveau. Shang Tsungs diepgevooisde stem en smalende grijns doen rabiate Mortal Kombat-fans ongetwijfeld aan de gelijknamige film uit 1995 denken, terwijl ook de rest van het DLC-gezelschap - bestaande uit Nightwolf, Sindel, Fujin en Sheeva - zich niet onbetuigd laat. Aftermath vormt kortom een prima uitstapje in het Mortal Kombat-universum, waarbij vooral oudgedienden in de franchise een podium krijgen.

Heeft Maartens review je zin gegeven om zelf een partijtje te knokken? Dan kun je Mortal Kombat 11 Ultimate kopen op Bol.com

Zoals het DLC voor een fighting game betaamt, kun je ook nu met nieuwe speelbare personages aan de slag. Zo keert Fujin, god van de wind, terug na een lang hiaat sinds PlayStation 2-game Mortal Kombat: Armageddon. Met behulp van zijn veelzijdige arsenaal aan wapens beroept de broer van Raiden zich op flashy combo's waarbij je je tegenstander in een mum van tijd van het ene einde van de 2D-arena naar het andere brengt. Shokan-koningin Sheeva vervult dan weer de rol van grappler en blinkt uit in mix-ups (inclusief haar kenmerkende Stomp). Ongetwijfeld de meest spraakmakende is echter Robocop, die door zijn originele acteur Peter Weller werd ingesproken. Verwacht je dus aan tal van subtiele referenties en een voortreffelijke vertaling van het cultfiguur - al moet gezegd dat Robocops houterige postuur en stempel als 'zoner' niet de meest beklijvende gameplay opleveren. Dat neemt niet weg dat er voor elke soort speler wel wat wils is in Aftermath.

Aftermath bevat bovendien tal van gratis features die geen aankoop vereisen. Zo maken Friendships een langverwachte terugkeer sinds hun debuut in Mortal Kombat 2. Als reactie op de furore die de gewelddadige Fatalities in deel 1 destijds teweegbrachten, laten Friendships je toe om een gevecht een op een hoogst kindvriendelijke manier te eindigen, met vaak hilarische taferelen tot gevolg. Verder introduceert Aftermath Stage Fatalities voor een handvol arena's, die met de komst van de klassieke Soul Chamber, Dead Pool en de Retrocade - denk een nostalgische mix van retro en nieuw met bijbehorende soundtrack - worden uitgebreid. Een pluim voor NetherRealm, die dergelijke content toegankelijk maakt voor iedereen die Mortal Kombat 11 bezit.

Mortal Kombat 11: Aftermath review - Net als andere gastpersonages claimt ook Robocop feilloos zijn stek in het Mortal Kombat-universum.

Samen met de lancering van Aftermath heeft NetherRealm ten slotte enkele gameplayveranderingen doorgevoerd, waarbij de achterliggende filosofie een van buffs eerder dan nerfs is. Zo krijgen tal van low-tier personages een broodnodige boost in damage, extra Krushing Blows of meer mogelijkheden om een combo te beginnen, terwijl gepor in de vorm van zogenaamde down 1's - vooral irritant bij snellere characters met minder start-up frames - vanaf nu op zowel mid- én high-niveau kunnen worden gecounterd. Ongetwijfeld de meest ingrijpende verandering is echter de introductie van armor-breaking special moves, die het gebruik van Breakaways een stuk riskanter maken voor je tegenstander. Het feit dat deze moves bij sommige personages variatiegebonden en dus niet altijd bruikbaar zijn, is dan weer een gemis voor spelers die zich reeds op één (soms overduidelijk betere) variatie van een personage hebben toegelegd.

Aftermaths grootste minpunt is dat het simpelweg te duur is. Drie fighters en een extra verhaalmodus van twee à drie uur rechtvaardigen een prijskaartje van veertig euro niet. Het feit dat je - in tegenstelling tot de eerste Kombat Pack - geen van de drie personages afzonderlijk kunt kopen, is trouwens opvallend. Voor nieuwkomers tot Mortal Kombat 11 valt een DLC-pakket inclusief de hoofdgame dan weer wél te verantwoorden. Want laat wel wezen: Aftermath vormt een zeer welkome stroom aan content, die NetherRealms uitmuntende, cinematische presentatie nog maar eens in de verf zet en samen met de gratis Friendships, Stage Fatalities en arena's een reeds sublieme fighting game nóg beter maakt.

Voor de Mortal Kombat 11: Aftermath review speelde Maarten op een PlayStation 4 Pro .

Wil je meteen de volledige collectie aanschaffen? Via deze link kun je Mortal Kombat 11 Ultimate kopen op Bol.com

Mortal Kombat 11