Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin review - Hoogvlieger

Update: Pc-versie aan de (draken)tand gevoeld.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin presenteert ijzersterke gameplay die het genre naar een hoger niveau tilt.

Voor de Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin review zadelt Sander zijn favoriete Rathalos op voor een monsterlijk goed avontuur.

In de Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin preview maakte ontwikkelaar Capcom's nieuwste JRPG reeds een goede indruk. Kleine aanpassingen aan de gameplay verfijnen de formule die de eerste game op de Nintendo 3DS presenteert en de capaciteiten van de Nintendo Switch tillen de game naar een hoger niveau. De zorg was echter of de combat, en in het verlengde daarvan de gehele game, op de lange termijn interessant blijft. Nu ik de volledige game kan reviewen, is het antwoord daarop duidelijk. Monster Hunter Stories 2 maakt niet alleen een goede eerste indruk, maar blijft je met ijzersterke combat en aangename 'quality of life'-opties verrassen. Kortom, het succes mag van de daken gebruld worden.

Op deze pagina:

Monster Hunter Stories 2 Switch review

Monster Hunter Stories 2 kent voor JRPG-begrippen een hoge mate aan vrijheid. Waar je in het begin van dit genre vaak vast zit aan ellenlange tutorials terwijl je aan de ketting door de eerste uren wordt getrokken, geeft Stories 2 jou de teugels in handen. Na de eerste cutscene heb je vrijwel direct de mogelijkheid om rechtsomkeert de wereld in te trekken en je eigen plan te trekken, of je nu sidequest wilt doen, plantjes wilt plukken of monstereieren gaat stelen. Bovendien zijn de daadwerkelijke tutorials kort en bondig, zonder dat je kinderlijk wordt behandeld. Goed, er zijn nog altijd limieten en het is niet alsof de game een openwereld-RPG is, maar het is vele malen beter dan de gemiddelde JRPG die je in een houdgreep uitlegt hoe je monsters vangt, items gebruikt en tegen NPC's moet praten.

Het verhaal van Monster Hunter Stories 2 is weliswaar onderhoudend, maar gooit verder geen hoge ogen. Jouw personage staat constant in de schaduw van ofwel je grootvader, ofwel de held uit de eerste game. Je loopt als speler achter de feiten aan en doordat je regelmatig wordt vergeleken met andere legendarische figuren duurt het maar lang voordat je op eigen benen staat. Daarnaast leunt de game net te vaak op gebeurtenissen uit de eerste game, terwijl het net zo goed op eigen benen zou staan. De rode draad is boeiend genoeg om je daar doorheen te slepen, maar het is vooral de gameplay die Monster Hunter Stories 2 de moeite waard maakt.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin review - 'Zou ze boos zijn, denk je?'

Zoals de Monster Hunter Stories 2 preview al duidelijk maakte, is de presentatie van de game ten opzichte van de 3DS game vele malen verbeterd. Vooral tijdens gevechten is dat overduidelijk. Moves zijn bombastisch weergegeven en emuleert de actievolle combat van de Monster Hunter-hoofdserie uitstekend. Vooral de Kinship Moves zijn van de bovenste plank. Deze stijlvolle supermoves weerspiegelen de gevarieerde persoonlijkheden van de Monsties en jouw Rider in een uitgebreide animatie die nooit te lang duurt. Enkel de framerate durft soms te haperen, maar een groot probleem wordt dit nooit. Bovendien weet de combat met meer dan alleen flitsende graphics je aandacht vast te houden. Je moet constant je tactieken aanpassen zodat je steeds optimaal blijft vechten, en zo nu en dan houdt een quicktime-event je bij de les. Het klinkt overweldigend, maar Monster Hunter Stories 2 weet het zo te brengen dat je zintuigen niet volledig overbelast raken.

Bovendien blijken de zorgen over de combat uit de preview ongegrond. De game gebruikt een steen-papier-schaar systeem voor de combat, oftewel Power, Speed en Tactical. De ontwikkelaars hebben ervoor gekozen om de keuze van je vijanden niet aan willekeur over te laten. Een Velociprey vecht altijd met Speed-aanvallen, terwijl een Bulldrome dan weer Power-aanvallen verkiest. Toch wordt dat niet te voorspelbaar. Het is al een uitdaging op zich om alle aanvalstypes te onthouden en latere monsters houden je op de hoede. Zamtrios vergt bijvoorbeeld een andere aanpak als hij zichzelf opblaast, dan wanneer hij zijn rug met ijs bedekt. In sommige gevallen moet je zelfs van wapentype wisselen, bijvoorbeeld om ijs met een hamer te breken. Wanneer alles op zijn plek valt en je overal een perfect antwoord voor vindt, is de combat van Monster Hunter Stories 2 buitengewoon belonend.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin review - Kinship Moves zijn heerlijk over the top.

Monster Hunter Stories zit boordevol Subquests waarmee je je buiten de hoofdquest om kunt vermaken. Deze zijn erg gevarieerd en sommige zijn zelfs herhaalbaar, waardoor ze uitstekende bronnen van extra XP en items zijn. Een prima toevoeging aan de game dus, ware het niet dat alle quests, lopend en voltooid, permanent door elkaar in je Quest log staan. Ze zijn niet te filteren of te ordenen, waardoor je logboek al gauw een rommeltje wordt. Bovendien activeer je herhaalbare quests alleen bij een quest board, dus het praktisch nut van deze beslissing blijft onduidelijk.

De Monstie Expeditions zijn terug, waarmee je een groep Monsties er voor XP en materialen op uit stuurt. De timers hiervoor zijn verkort, waardoor je in minder tijd meer gedaan krijgt. De Rite of Channeling is ook weer aanwezig, maar is ditmaal niet alleen voor de post-game gereserveerd. Net als Dr. John Hammond manipuleer je zo het DNA van je favoriete Monsties om zo de beste strijdmakkers te maken. Tot slot is er Quick Finish, een instakill-optie tijdens gevechten. Zwakkere tegenstanders worden hiermee meteen uitgeschakeld en hoe goed de combat ook is, het is fijn dat de game je niet verplicht om elk gevecht handmatig laat spelen. Deze nieuwe en bestaande 'quality of life'-opties maken van Monster Hunter Stories 2 een heerlijk genietbare JRPG.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin is een solide JRPG die niet alleen pijnpunten van zijn voorganger, maar ook die van het genre an sich aanpakt. De combat is uitdagend en divers, de grote hoeveelheid submissies geven je altijd wat te doen en de 'quality of life'-opties voorkomen sleur. Ironisch genoeg komt er van het verhaal weinig terecht, en met name de interface voor de submissies slaat de plank mis. Ondanks deze kleine aandachtspunten draagt de uitstekende gameplay de game op handen en voeten en laat het menig monster vangende JRPG stof happen. Kortom, Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin is een monsterlijk goede game.

Voor de Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin review speelde Sander op de Nintendo Switch.

Monster Hunter Stories 2 pc review

Monster Hunter Stories 2 pusht de Switch grafisch behoorlijk tot zijn limiet en dat uit zich op Nintendo's platform nogal eens in schokkerige beelden. De ontwikkelaar implementeerde een variabele framerate die af en toe boven de 30 frames per seconde uitkomt, maar daar dikwijls ook onder schiet. Dat hoeft je spelplezier zeker niet in de weg te zitten, maar voor wie een meer stabiele versie zoekt is er een alternatief. Wings of Ruin is namelijk ook op Steam beschikbaar, met als voordeel dat de game op de pc duidelijk beter draait.

Je hebt hiervoor geen bijzonder krachtige hardware nodig. Op een Nvidia GeForce GTX 1070 draait Monster Hunter Stories 2 zelfs op de hoogste settings als een zonnetje. Dat wil ook zeggen: op 4K-resolutie met 60 frames per seconde, en de optie om de framerate nog naar 144 fps te verhogen. Dit is wel afhankelijk van je type beeldscherm. Overigens raadt Capcom zelf minimaal een GeForce GTX 960- of AMD Radeon RX 560-videokaart aan.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin pc review - Op de pc zijn de graphics haarscherp en is bovendien de framerate stabieler.

De grafische instellingen zijn wel vrij beperkt. Zo is er bijvoorbeeld geen onderscheid in de mate van anti-aliasing te kiezen. Je zet deze optie aan of in zijn geheel uit. Dat geldt ook voor de 'level-of-detail'-setting, die voor de draw distance instaat. Die is trouwens nooit echt top. Er blijft sprake van zichtbare pop-in, met name bij het gras op de grond dat zomaar tevoorschijn komt. Het is echter een kniesoor die zich hier tijdens het spelen aan stoort. Tot slot zijn de texture- en schaduwkwaliteit op high, medium of low af te stellen.

Op de pc komt de kleurrijke wereld van Wings of Ruin helemaal tot leven. Er is geen twijfel over mogelijk dat de game op dit platform het mooist en meest soepel tot zijn recht komt. Tegelijkertijd verlies je uiteraard het pick-up-and-play-aspect van de Nintendo Switch-versie, waar een JRPG zoals deze zich zo goed voor leent. Een duivels dilemma dus, waarbij er eigenlijk geen foute keuze is. Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht: maximale performance of de game ook portable kunnen spelen.

Voor beide platformen is een demo van Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin te downloaden, waarvan je voortgang mee te nemen is naar de volledige game. Zelf vergelijken is daardoor bijzonder eenvoudig en kost je helemaal niets. Houd er wel rekening mee dat er geen sprake is van cross-save. Beide games staan op zichzelf, met hun eigen saves.

Pc-update geschreven door Randolf Bouwma.