Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Monster Hunter Rise: Sunbreak schijnt een warm licht

Een nieuwe dageraad.

Nog heel even en de zon breekt door: Monster Hunter Rise krijgt op 30 juni namelijk een uitbreiding, genaamd Monster Hunter Rise: Sunbreak. Nieuwe gebieden, monsters en gameplayelementen maken hun opwachting en dankzij een uitgebreide demonstratie van Capcom vind je hier de belangrijkste aanpassingen en toevoegingen. Zoals je in de Monster Hunter Rise review kunt lezen was de game al een schot in de roos, maar Sunbreak lijkt al het moois nog wat meer te onderstrepen.

In de uitbreiding verlaat je Kamura Village en ga je naar Elgado Outpost, een observatiepost gebouwd op de ruïnes van een fort. Daar helpen nieuwe NPC’s je om de uitbraak van monsters te temmen. Vlak daarbuiten ligt The Citadel, een nieuwe ‘hunting ground’. Dat gebied bevat diverse locaties zoals een weelderig bos, bevroren bergtoppen en een oud fort dat geheel door monsters is overgenomen. Monster Hunter Rise: Sunbreak lijkt daarmee een nieuwe stijl te bieden die afstand neemt van de Japanse invloeden van zijn voorganger, maar boort daardoor een nieuwe inspiratiebron aan die even interessant is.

Uiteraard biedt Sunbreak nieuwe uitdagingen. Allereerst is Master Rank toegevoegd, waarin traditiegetrouw monsterjagers tot het uiterste worden beproefd. Maar de uitbreiding bevat ook een greep nieuwe en terugkerende monsters. Zo is er Seregios, de ‘Thousand Edged Dragon’ die je laat bloeden. Garangolm is een gigantische aapachtige die met vuur en water vecht. Lunagaron is dan weer een ijsversie van Odogaron uit Monster Hunter World. Het verhaal draait echter om de nieuwe Elder Dragon Malzeno, die vliegende bloedzuigers onder zijn bevel heeft en van vorm lijkt te veranderen wanneer hij genoeg levensenergie heeft verzameld. Deze monsters lijken garant te staan voor meer dan genoeg nieuwe uitdagingen in de Sunbreak-uitbreiding.

Nieuwe monsters betekent echter ook nieuwe functies en items voor je hunter. Allereerst is het gemakkelijker om door de levels te geraken, want je hebt nu niet langer een Wirebug nodig om een wallrun te starten. Over die wirebugs gesproken: er zijn nu Golden en Ruby Wirebugs. De Golden geeft meer items na een Wyvern Ride en de Ruby maakt de ‘Mounted Punisher’-aanval een stuk krachtiger. Tijdens de preview werden ook Marionette Spiders getoond. Dat zijn opgewaardeerde versies van de Puppet Spider, waarmee je een monster bijvoorbeeld tegen een muur aantrekt, of een vliegende tegenstander tegen de grond aangooit. Als laatste is het nu gemakkelijker om een monster te blijven aanvallen terwijl hij te berijden is. Waar voorheen je aanval werd onderbroken door een haast verplichte ‘ride’-optie, geeft Sunbreak je een duidelijkere keuze om simpelweg te blijven doorvechten.

Monster Hunter Rise: Sunbreak lijkt het hardst in te zetten op Switch Skills. Allereerst kun je nu vijf Switch Skills mee het veld in nemen. Elk van de veertien wapens heeft nieuwe Switch Skills om mee te spelen, dus je arsenaal lijkt des te veelzijdiger te worden. De opvallendste toevoeging is echter die van de rode en blauwe Swap Scrolls. Voordat je het veld in gaat registreer je een set van vijf Skills op beide Scrolls, waar je tijdens je missie tussen kunt schakelen. Zo heb je in feite maximaal tien verschillende Swap Skills, wat ideaal lijkt voor hunts tegen nieuwe monsters of wanneer twee monsters een behoorlijk andere aanpak nodig hebben. Die toegevoegde vrijheid lijkt erg belangrijk te worden in Monster Hunter Rise: Sunbreak.

Tot slot biedt Monster Hunter Rise: Sunbreak een nieuw type singleplayermissie, namelijk Follower Quests. Daarin ga je met een bekende NPC uit het verhaal op pad om samen een opdracht te voltooien. Denk hier bijvoorbeeld aan Minoto en Hinoa, de Quest Maidens uit Monster Hunter Rise, maar ook aan nieuwe personages zoals de ridder Fiorayne of meester Arlow. Hoewel het nog niet duidelijk is of de AI van deze volgers net zo vlijmscherp als jouw Greatsword is, hoef je je alvast geen zorgen te maken. Wanneer deze NPC’s zijn verslagen gaat dat niet ten koste van één van jouw ‘carts’. Het ziet er dus naar uit dat die followers je tijdens solomissies vergezellen, maar of daaruit ook unieke missies voortvloeien is nog niet duidelijk.

Monster Hunter Rise: Sunbreak bouwt verder op een uitstekende fundering, door slimme verfijningen op de gameplay van Monster Hunter Rise toe te passen. De flexibiliteit van de Swap Scrolls, de verbeterde wallrun en ‘Monster Ride’-functies en de Follower Quests verrijken die uitstekende game mogelijk nog meer. De te verwachten nieuwe locaties, monsters en ‘Master Rank’-uitdagingen lijken vooralsnog ook een schot in de roos, hoewel dat pas helemaal zeker is na een paar uitdagende hunts. Op het eerste gezicht maakt de uitbreiding geen grote misstappen en kun je met een gerust hart naar 30 juni uitkijken.

Over de auteur

Sander van Leth avatar

Sander van Leth

Retrogamesnob

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.

Reacties