Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

ModNation Racers (hands-on)

User Created Circuits.

Herinnert iemand zich nog Trackmania? Eén van de meest gespeelde lan-games, een statement dat je vanuit het niets een racing community uit de grond kon stampen en een game kon baseren op user created content nog voor de term marketinggewijs doorbrak. Trackmania kent ondertussen heel wat versies en heeft ook reeds een kleine affaire achter de rug op de DS. Een volwaardige consoleversie is er voorlopig nog niet, althans toch niet tot in mei wanneer de PlayStation 3 en PSP kunnen genieten van Modnation Racers.

ModNation Racers is een racetitel die zich eveneens baseert op User Created Content. Al wie LittleBigPlanet in huis heeft weet dat dit concept vandaag de dag zeker nog kan werken. ModNation is echter meer dan een kopie van Trackmania, de game speelt real-time races af en heeft een lichte Mario Kart feel.

De gekke wapens kan je upgraden naar een sterkere versie of meteen gebruiken, keuzes...

De makers hebben moeite gedaan om een verhaal in de game te verwerken, maar aangezien je zelf een personage zonder stem bent, is dit niet heel bijzonder. Er is weinig inleving, maar gelukkig bevat de game wel een fijne komische noot. De enige verwezenlijking van het verhaal is dat je langzaam kennis maakt met nieuwe features. Niet dat de game er zoveel heeft, maar door hier en daar wat rivaliteit op te bouwen tussen personages is het best leuk wanneer je plots leert hoe je een zijwaartse rambeweging met je kart kan uitvoeren.

Geen zware bolides, sportauto’s, buggy’s of vliegensvlugge motoren, maar karts…daar draait alles om in ModNation Racers. Snelle, behendige karts die over arcady tracks scheuren, ondertussen wapens oppikken uit kratten en elkaar constant belagen. Er zijn speedboosts, shortcuts, upgrades en ook je omgeving zal soms een rol spelen…alle aspecten van een leuke racetitel eigenlijk.

Standaard zitten er al een heel aantal tracks in de game om je te leren omgaan met de features, leuk detail hier is dat de AI bijzonder goed is en flink weerwerk biedt. Raketten, mijnen en bliksemschichten vliegen je om de oren en vooral wanneer je de eerste plaats bezet zal je het zwaar te verduren hebben. Al te vaak echter word je voorbijgestoken door een viertal spelers tegelijk wanneer je hun doelwit wordt, de race kan dus bliksemsnel keren en dit roept hier en daar wat frustraties op.

Grafisch ziet de game er behoorlijk goed uit, maar je merkt niet zo snel de verschillen tussen de personages en karts.

Een feature waar de game mee uitpakt is de customization. Pimping your ride - en jezelf - is een belangrijk aspect van de game, volgens de makers toch. Persoonlijk hadden we liever gezien dat de vele customization tools ook een echte impact konden hebben op het spel zelf, maar goed…iedereen kan er dus anders uitzien en je kan je kart uitrusten met talloze modellen. Je zal zelfs je eigen creaties toepassen, want de game voorziet tal van opties en onderdelen waarmee we onze creatieve lusten op botvieren. Naar goede gewoonte zullen we deze creaties ook kunnen delen met de rest van de wereld. De leukste voorwerpen zijn pas beschikbaar als je echter races uitrijdt en specifieke doelen volbrengt, voor de fans dus.

De races tellen twaalf deelnemers en er zitten geen merkbare verschillen in de besturing van de karts. Het komt dus uiteindelijk allemaal neer op skills en een portie geluk met de wapens. Je bolide rijdt behoorlijk snel, het tempo ligt hoog en de circuits bieden steeds een goede uitdaging, althans toch diegene die al bij de game zelf zitten. ModNation Racers ondersteunt ook de optie om je eigen circuits te ontwerpen en dit lijkt op het eerste zicht enorm vlot te gaan. Het systeem is simpel, je voegt zeer snel banen toe en er is een auto-completion optie zodat je baan mooi op elkaar aansluit. Bovendien hebben we ons amper moeten bekommeren over de omgeving en fauna en flora aangezien die met een druk op de knop zelf wordt toegevoegd. De beste resultaten bekom je wanneer het decor echt een impact uitoefent op je tracks, door bijvoorbeeld zichtbaarheid te verminderen of door shortcuts wat verborgen te houden, dit leek op het eerste zicht al heel wat moeilijker te verwezenlijken, maar we zijn ervan overtuigd dat creatieve geesten zich hierdoor niet zullen laten tegenhouden.

De editor kent heel wat opties, zelfs hellingen kan je met een vingerknip bijsturen.

ModNation Racers is echter nog niet af en heel wat opties zouden nog verbeterd worden tegen de final release. Onze voornaamste klachten zijn de lange laadtijden, de impact van de wapens waardoor je op enkele seconden meerdere plaatsen kunt kwijtspelen en benodigde extra features in de editor waardoor we gerust kunnen zijn dat de community de meest creatieve circuits uit haar mouw zal kunnen schudden. ModNation Racers blijft echter een veelbelovende titel die een leuke sfeer combineert met een aangename race-ervaring. Wanneer de community dit oppikt, kan het alleen maar beter worden.

We zijn eveneens benieuwd hoe de interactie tussen de PS3 en PSP zal verlopen. Als beide platformen dezelfde game voorgeschoteld krijgen, lijkt dit een enorm verrijkende feature.

Getagged als

Reacties