Minecraft: Story Mode - Episode 1: The Order of the Stone review

Goed uit de startblokken.

De eerste episode is een geslaagde introductie waarin het Minecraft-universum prima binnen de Telltale-formule past.

Bij Minecraft denk je niet meteen aan een verhaal. Ontwikkelaar Mojang heeft dat immers nooit toegevoegd. Toch bestaan er duizenden verhalen die fans zelf hebben gemaakt en vaak via een van de vele YouTube-kanalen te bekijken zijn. Minecraft is namelijk de ideale speeltuin om je eigen verhaal te vertellen én te beleven. Daar wordt in Minecraft: Story Mode dan ook niet van afgeweken. De game vertelt een verhaal in het Minecraft-universum volgens de welbekende Telltale Games-formule.

In de eerste episode speel je als Jesse. Jij en je vrienden gaan naar een groep beroemde avonturiers genaamd The Order of the Stone op zoek om de wereld van een groot gevaar te kunnen redden. Dat alles wordt op een vermakelijke manier gebracht. Het roept namelijk een gevoel van avontuur op dat vaak aan bekende films uit de jaren 80 doet terugdenken. Zo is er een scène met mijnkarretjes die zo uit Indiana Jones and the Temple of Doom komt. Ook komt er een trainingsscène voor die in een Rocky-film niet zou misstaan.

Cover image for YouTube video'Minecraft: Story Mode' Episode 1 - 'The Order of the Stone' Trailer

Aan humor is er in Minecraft: Story Mode dan ook geen gebrek. Dat is mede aan het schattige varkentje Reuben te danken, die als sidekick voor de nodige grappige momenten in je avontuur zorgt. Zo slaat hij op een bepaald moment op de vlucht en moet je hem uiteindelijk uit de handen van een slager zien te redden.

Daarnaast is er een indrukwekkende hoeveelheid elementen vanuit Minecraft naar de gameplay vertaald. Zo maak je geregeld voorwerpen of neem je het tegen Creepers op. Er is zelfs een heuse bouwwedstrijd waarin je diverse materialen moet verzamelen. Ook zijn er scènes waarin je volledige gebouwen tijdens een time-lapse opgebouwd ziet worden. Toegegeven, het omvat vaker kijken dan zelf actief aan het proces deelnemen. Maar door de luchtige sfeer blijft het amusant. Samen met de vele Minecraft-verwijzingen zorgt het voor veel plezier.

De vechtscènes tegen de Creepers zijn daarentegen minder zorgvuldig uitgewerkt, omdat het voornamelijk allemaal houterig aanvoelt. Je kunt niet goed mikken en daardoor blijft een gevoel van volledige controle over de gevechten uit. Die scènes komen echter sporadisch voor waardoor het nooit een echt probleem wordt.

Ook op het gebied van lipsync is de uitwerking niet foutloos, aangezien die simpelweg niet synchroon loopt. In deze 'blokkerige' game valt het echter niet in die mate op dat het de speelervaring zwaar verstoort. Daarnaast wordt dat euvel door uitstekend stemmenwerk gecompenseerd. Zo vertolkt The King of Queens-acteur Patton Oswalt de rol van Jesse en is de stem van Reuben ingesproken door Dee Bradley Baker die van American Dad bekend is.

Je hebt net geen twee uur nodig om de eerste episode uit te spelen. Het eindigt zoals vaker in de games van Telltale met een cliffhanger die de nieuwsgierigheid naar het vervolg op het verhaal aanwakkert. De luchtige sfeer en referenties naar de originele game werken aanstekelijk. Gecombineerd met de overvloed aan humor voelt het als kijken naar een goede tekenfilm. De eerste episode is dan ook een zeer geslaagde introductie waarin het Minecraft-universum prima binnen de Telltale-formule past.

Minecraft: Story Mode - Episode 1: The Order of the Stone is nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U, Mac, Android-apparaten en iOS-apparaten.

Minecraft: Story Mode

Android, iOS, PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, Nintendo Wii U, PC, Mac, Nintendo Switch