Michael Jackson: The Experience

Bloed op de dansvloer.

Oké, Philip, het was grappig maar laat dit nu maar echt de laatste dansgame zijn die je me dwingt te spelen dit jaar. De vorige keer kon ik er nog mee lachen maar na twee reviews en maar liefst drie Gametown-afleveringen waarin ik mocht opdraven als dansgame-expert is de schade niet te overzien. Twee gebroken bureaulampen, een staande lamp die tot twee helften gereduceerd is, een teen die blauw is uitgeslaan na een korte maar krachtige aanvaring met een zetelpoot en een raar gevoel in mijn rechterschouder wanneer ik mijn arm ophef. Om nog maar te zwijgen van mijn reputatie in de Gentse Overpoort waar ik nu misschien wel meer aanwezigheid heb op de dansvloeren, maar ik er nog steeds niet aan uit ben of dat wel iets goeds is.

Michael Jackson: The Experience belooft me alvast uit de nood te helpen als er een liedje van de overleden King of Pop gedraaid wordt. Althans, zo lang het één van de zesentwintig liedjes die op de disc staan betreft. Gelukkig is er weinig kans dat er een liedje gedraaid wordt dat niet op The Experience staat want je kunt op zowat al zijn grootste hits dansen in ruil voor een sterrenscore: Smooth Criminal, Thriller, Black or White, Dirty Diana, Beat It en Billy Jean zijn allemaal van de partij, samen met wat minder dansbare, maar wel bekende nummers zoals Earth Song.

Het dansen is zo goed als gelijk aan hoe het er aan toe gaat in de Just Dance-games. Op het scherm zie je Michael Jackson dansen en jij moet zijn bewegingen spiegelen met de Wiimote in de hand. Je krijgt op voorhand een tip welke beweging zal volgen en je prestaties worden beloond met sterren. Voor de die-hards die niet genoeg hebben met enkel dansen loopt er onderaan het scherm ook nog eens de tekst van het liedje zodat je kunt meezingen.

Wanneer het op bewegingsherkenning neerkomt, heeft Michael Jackson: The Experience dezelfde problemen als de Just Dance-games. De Wii doet wat het kan maar dat is helaas niet voldoende. Foute bewegingen worden soms beloond met vijf sterren en juiste worden wel eens afgestraft. Dat is iets dat gewoonweg niet zal veranderen met de huidige beperkingen van de console. Gelukkig brengt het de game niet in diskrediet en is de uiteindelijke score voor een liedje er altijd wel eentje waar je akkoord mee kan zijn.

De liedjes zijn, net zoals in Just Dance 2, meteen allemaal speelbaar. Alle sterren die je verzameld met je danskunsten gaan rechtstreeks naar het vrijspelen van danslessen. In deze danslessen tonen drie verschillende dansinstructeurs hoe je de moeilijkste Michael Jackson-moves perfect kunt nabootsen. Het is wel een averechtse beslissing om de danslessen voor een liedje pas te geven nadat je al hopen sterren hebt verzameld en dus in feite weinig lessen meer nodig hebt. Toch blijft het een leuke extra.

De stijl van de beelden die je voor je krijgt komen nooit rechtstreeks uit de bekende videoclips van Michael maar zijn er wel altijd door geïnspireerd. Grafisch is het spel vrij basic, maar dat hoeft niet noodzakelijk iets slechts te zijn. Wat het spel wel zwaar hindert is de afschuwelijke interface. De menu's zijn een onoverzichtelijke ramp. De liedjes worden enkel chronologisch gepresenteerd, opties om het in volgorde van moeilijkheid te zetten is onbegrijpelijk afwezig. Daar bovenop is het navigeren door de setlist sloom.

Al bij al is Michael Jackson: The Experience een degelijke dansgame. De technologie erachter is in orde en de muziekkeuze zelfs meer dan dat. De afschuwelijke interface is iets wat elke hardcore Michael Jackson-fan wel zal willen trotseren om mee te dansen op zijn populairste liedjes. Of de game ook buiten dat doelpubliek enige aantrekkingskracht bezit, dat is een andere vraag. Michael Jackson: The Experience zal geen bekeringen tot de religie van Jacksondom veroorzaken.

Daarnaast heb je ook nog de kwestie dat we begin 2011 twee nieuwe, en waarschijnlijk sterk verbeterde, versies van deze game mogen verwachten. Dan verschijnt Michael Jackson: The Experience voor de PlayStation 3 met Move-support en voor Xbox 360 met Kinect-support. Het is nog afwachten tot we die versies in handen hebben maar de kans zit er dik in dat die versies je bewegingen een stuk accurater zullen registeren. Ben je dus een enorme Michael Jackson-fanaat en heb je enkel een Wii? Dan zal je met deze game wel tevreden zijn. Maar fans die ook een andere console hebben wachten toch maar beter af. En de niet-fans? Die laten deze game, in welke versie dan ook, maar beter helemaal aan zich voorbij gaan.

6 / 10

Michael Jackson: The Experience

iOS, PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, Nintendo Wii, PSP, Nintendo 3DS, Nintendo DS