Metroid Prime Remastered review - Nog steeds de primus van de klas

Tijdloze klassieker in een moderne Power Suit.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Metroid Prime is hét voorbeeld bij uitstek van hoe je een remaster aanpakt en de beste versie ooit van deze topklassieker.

Voor de Metroid Prime Remastered review gooit Michiel een balletje op over de ultieme versie van deze topgame.

Meer dan twintig jaar na de oorspronkelijke release vind je Metroid Prime nog steeds terug in eender welke lijst van beste games aller tijden. De eerste poging van Retro Studios om de 2D gameplay van de Metroid-reeks naar een first-person perspectief te vertalen, was meteen een schot in de roos. Na maanden van geruchten is Metroid Prime Remastered sinds kort beschikbaar voor de Switch, en die heruitgave is het lange wachten meer dan waard. Met indrukwekkende grafische verbeteringen en subtiele toevoegingen tilt Retro Studios zijn grootste klassieker zo mogelijk naar een nog hoger niveau.

Een briljante remaster vertrekt uiteraard van een uitstekende basisgame. Twee decennia later zit er immers nog geen spatje verval op de gameplay van Metroid Prime. Terwijl er momenteel quasi wekelijks nieuwe varianten op de metroidvania-formule uitkomen, blijft Retro Studios’ first-person shooter een lichtend voorbeeld in het genre. Door nieuwe wapens en krachten voor je Power Suit te vinden, kun je andere delen van de planeet Tallon IV verkennen. Deuren met een slot blijken bijvoorbeeld niet bestand tegen je nieuwe raketten, en eerder onbereikbare platformen openen geheel nieuwe levels nadat je de double jump hebt vrijgespeeld. Door het sublieme level design van Metroid Prime - waarbij ook de in-game map na al die jaren nog steeds indruk maakt - kijk je steeds vol spanning en genoegen uit naar het volgende stuk van Tallon IV.

Cover image for YouTube videoMetroid Prime Remastered - Launch Trailer - Nintendo Switch

Ook de opgepoetste graphics geven de planeet meer kleur dan ooit. ‘Opgepoetst’ doet het werk van Retro Studios eigenlijk oneer aan, want Metroid Prime Remastered is visueel veel meer dan een eenvoudige opknapbeurt. De levels en vijanden zien er scherper dan ooit uit, maar het zijn vooral de kleine details die indruk maken. Regendruppels rollen over je Arm Cannon, in koude omgevingen condenseert Samus’ adem mooier dan ooit op haar helm, terwijl het afvuren van raketten voor een reflectie van haar gezicht op datzelfde masker zorgt,... Het helpt uiteraard dat de oorspronkelijke game al uitblonk in sfeervolle omgevingen, maar dan nog tilt Retro Studios die naar een hoger niveau. Fans van het eerste uur vinden iconische omgevingen uit hun jeugd terug, terwijl nieuwkomers zich zullen afvragen of deze game écht meer dan twintig jaar oud is. Metroid Prime Remastered is op visueel vlak een toonbeeld van hoe je een remaster maakt.

Slechts af en toe vertoont de gameplay van 2002 kleine barstjes. Vooral de save points doen bij momenten de wenkbrauwen fronsen. Die liggen soms wel erg ver uit elkaar, waardoor een kwartier of langer herspelen nadat je sterft allesbehalve een uitzondering is. En ondanks het in-game hintsysteem is het bij momenten wel heel onduidelijk waar je precies naartoe moet, waardoor het soms aanvoelt alsof de game je van de ene uithoek van de wereld naar de andere en terug stuurt. Gelukkig zijn er in die twintig jaar tijd meer dan voldoende walkthroughs gepubliceerd. Het zijn kleine frustraties die af en toe de ouderdom van Metroid Prime tonen, maar op geen enkel moment de sfeer verpesten.

Via de aangepaste controls implementeert Retro Studios namelijk alle elementen van een moderne first-person shooter. De nieuwe dual stick-besturing is op elk vlak een verbetering. Was een lock-onsysteem in de oorspronkelijke versie nog noodzakelijk, dan was deze remaster zelfs zonder dat systeem perfect speelbaar geweest. Fans van de Wii-versie kunnen de game dan weer met motion controls spelen. Dat is een uitstekend alternatief voor de dual stick-methode, al gaat die wel gepaard met enkele beperkingen. In tegenstelling tot de Wii - waar de controllers zich via infrarood steeds perfect konden oriënteren - ben je op de Switch om de haverklap bezig met het herkalibreren van je Joy-Cons. En ben je echt een doorgewinterde GameCube-fan, dan kun je zelfs de klassieke besturingswijze - waarbij je met één stick zowel beweegt als rondkijkt - gebruiken. De dual sticks zijn vanaf nu de ultieme manier om deze klassieker te spelen, maar ook wie vol nostalgie terugdenkt aan de GameCube- en Wii-versies vindt ongetwijfeld een besturingspatroon om die tijden te herbeleven.

Metroid Prime Remastered review - Ook na meer dan twintig jaar ziet Tallon IV er nog steeds indrukwekkend uit.

Kleine extra’s zetten ten slotte de kers op de taart. De audio kreeg een opknapbeurt en klinkt beter dan ooit. Retro Studios draagt duidelijk ook toegankelijkheid hoog in het vaandel met een uitgebreid aantal mogelijkheden om kleurpatronen te wijzigen en elementen op de HUD aan te passen. En door de toevoeging van extra concept art, character models en audiofragmenten om vrij te spelen, krijg je nu meer reden dan ooit om elke uithoek van Tallon IV uit te kammen.

Retro Studios geeft met Metroid Prime Remastered les in hoe je een remaster aanpakt. Het helpt uiteraard wanneer je over een uitstekende blauwdruk beschikt, maar dit is veel meer dan de zoveelste luie remaster. De omgevingen en vijanden uit het origineel zien er beter dan ooit uit, maar het zijn vooral de kleine toevoegingen en details waardoor deze game ook in 2023 indruk maakt. Op enkele vlakken toont de gameplay zijn leeftijd, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het nog steeds uitmuntende level design en de toevoeging van nieuwe en verbeterde besturingssystemen. Fans van het eerste uur kunnen hun jeugd herbeleven, terwijl nieuwkomers met deze topklassieker kunnen kennismaken op de best mogelijke manier.

De Metroid Prime Remastered review vond plaats op de Nintendo Switch, waar de game exclusief uitkomt.

Zelf rollen als Samus? Je kunt hier Metroid Prime Remastered.

Metroid Prime Remastered