Metroid Prime: Federation Force review - Federation Farce

Federation Farce.

Federation Force is rechtlijnig, sloom en geeft nauwelijks voldoening. Met of zonder de Metroid-naam is deze game teleurstellend.

Negen jaar. Zo lang wachten Metroid Prime-fans al op een nieuw deel in hun geliefde serie. Toen Metroid Prime: Federation Force tijdens de E3 2015 werd aangekondigd, stonden er maar weinig van blijdschap te springen. Zij kregen een multiplayer shooter te zien met kinderlijke graphics en zonder Samus Aran in de hoofdrol. De bedenker Kensuke Tanabe moest eraan te pas komen om te beloven dat de game wel degelijk in het Prime-universum thuishoort. Tanabe's doel is namelijk om de serie uit te diepen door een verhaal zonder Samus te vertellen. Een nobel idee, dat echter geheel niet uit de verf komt.

Je bent deel van de Federation Force, een elite-eenheid die in Mechs rondstampt. Die eenheid is opgericht na de gebeurtenissen uit Metroid Prime 3: Corruption, om klaar te staan voor het 'onwaarschijnlijke' geval dat de Space Pirates hun laatste schermutseling met Samus hebben overleefd. De game is nog maar nauwelijks op gang als blijkt dat de piraten terug zijn, en wel in het Bermuda-stelsel. Daar werken ze aan een nieuw plan om het heelal over te nemen, en het is aan de Federation Force om ze tegen te houden. Ook al is Samus niet de heldin van het verhaal, toch helpt ze op de achtergrond wel mee.

Voordat je een missie start, kies je eerst in het loadout-scherm een aantal AUX-items, zoals een Flame Shot, Repair Kits of Decoys in de vorm van Samus. Ook zijn er Mods, die je op je Mech installeert voor bepaalde bonussen. Volgens de ontwikkelaar moet dat er in multiplayer voor zorgen dat elke speler een rol aanneemt zoals in een RPG. Maar in plaats dat je ook daadwerkelijk een loadout met daarin vooraf gedefinieerde items kiest, moet je AUX-items tegelijkertijd met je teamgenoten uit een grote vergaarbak pakken. En omdat je teamgenoten in de praktijk liever zelfredzaam zijn, komt er van die rolverdeling uiteindelijk weinig terecht.

Multiplayer maakt de korte, rechtlijnige missies wel een stuk beter te verteren, puur omdat de aanwezigheid van anderen een rijkere ervaring biedt. Bij voorkeur trommel je drie andere vrienden op om lokaal met elkaar te spelen, omdat je dan niet wordt belemmerd door voorgeprogrammeerde chatzinnen. Elkaar rugdekking geven terwijl je het korte pad van A naar B bewandelt, levert toch een betere ervaring dan in de singleplayermodus.

Toch biedt de vermakelijke samenwerking niet voldoende houvast om je volledig in de game te zuigen. Het grootste probleem waar Metroid Prime: Federation Force namelijk tegenaan loopt, is dat de game simpelweg saai en sloom is. Je Mech is traag en nauwelijks wendbaar. De controls voelen daardoor ook behoorlijk stroef aan. Hoewel de missies redelijk divers zijn, spelen ze zich af in kleine omgevingen die je in een rechte lijn naar het doel begeleiden. Je kunt nauwelijks van het pad afwijken, afgezien van verborgen richels en alkoven waar de eerder genoemde Mods te vinden zijn. Je verdwaalt niet op de planeet op zoek naar dat ene item dat je verder in de game brengt. Laat dat net het meest stimulerende onderdeel van een Metroid-game zijn.

Dat de ontwikkelaar iets anders met de reeks wil doen, is duidelijk. Federation Force blijft je echter constant aan Samus en haar veel gevarieerdere avonturen herinneren. Het gevoel bekruipt je al snel dat zij een interessanter avontuur beleeft. Ze is constant op onderzoek en helpt je aan belangrijke informatie, zoals de locatie van geheime ruïnes en gecodeerde boodschappen.

Je reageert eigenlijk alleen maar op wat ze je aanlevert, en wordt uiteindelijk alleen maar uitgezonden naar een van de drie planeten in het Bermuda-stelsel om even snel het vuile werk op te knappen. Is de missie voltooid, word je weer van de planeet getrokken in afwachting van het volgende stukje informatie. 22 missies later is die flinterdunne opzet tot een einde gebracht en rolt de aftiteling zonder enig gevoel van voldoening over je scherm. Zelfs de paar kleine plottwists zijn de moeite niet waard.

Je krijgt de kans om je scores in elke missie te verbeteren of de game op Hard te spelen, maar er is totaal geen prikkel om dat daadwerkelijk te doen. De stroeve besturing laat je krampachtig over de planeten sjokken. De korte missies zijn voorbij voordat ze een indruk achterlaten. En het nietszeggende verhaal voegt slechts een voetnoot aan de Metroid-lore toe. Niets doet zijn best om je langer geïnteresseerd te houden in de game dan strikt noodzakelijk is. De game is uiteindelijk alleen in multiplayer (het liefst met vrienden in dezelfde kamer) onderhoudend, maar dat is een schrale troost. De elite-eenheid mag wat ondergetekende betreft meteen weer opgedoekt worden en ruim baan maken voor een volwaardige rentree van Samus.

Metroid Prime: Federation Force is vanaf 2 september beschikbaar voor Nintendo 3DS.

Metroid Prime Federation Force

Nintendo 3DS