Mass Effect: Andromeda - Alles wat je moet weten

Update: review.

Op 23 maart is een einde aan het lange wachten op Mass Effect: Andromeda gekomen. De game werd voor het eerst in 2012 geteased, en na drie jaar van bijna-radiostilte met niet meer dan wat artwork of een erg kort filmpje kondigde uitgever EA de nieuwste Mass Effect tijdens E3 2015 eindelijk aan. Het perfecte moment om alles wat we over Mass Effect: Andromeda weten op een rijtje te zetten.

Releasedatum

Na heel wat speculatie over de uiteindelijke lancering is de Mass Effect: Andromeda releasedatum bekend. De game is op 23 maart 2017 op de pc, PlayStation 4 en Xbox One uitgekomen.

Review

Mass Effect: Andromeda moet een nieuwe start worden voor de gevierde space opera-serie van ontwikkelaar BioWare. Qua verhaal vindt het een geslaagde toon door te focussen op pionierswerk: jij verkent een duistere plek van het universum en maakt menselijke kolonisatie mogelijk. Je Nomad is een fantastisch voertuig om over de prachtige planeten te razen, en je jumpkit zorgt ervoor dat je ook in gevechten zeer mobiel bent. Je kunt je daarenboven uren verliezen in de diepgaande crafting mogelijkheden.

Maar Mass Effect: Andromeda lijdt ook aan een typische openwereldkwaal: een eindeloze reeks zij-activiteiten met amper waarde die vooral doen denken aan een boodschappenlijstje. De game snakt voorts naar creatieve zuurstof en volgt slaafs de verhaalelementen van de eerdere trilogie. De twee allergrootste problemen zijn echter de rampzalige animaties en de pijnlijk oppervlakkige dialogen. Een resem onaanvaardbare bugs is de zeer erg zure kers op de bouwvallige taart.

Lees hier Carl zijn volledige Mass Effect: Andromeda review.

Verhaal en setting

Mass Effect: Andromeda neemt afstand van de gebeurtenissen in de originele Mass Effect-trilogie. Letterlijk zelfs, want de game speelt zich niet in onze Melkweg af, maar in het 'naburige' Andromeda-stelsel. Het uitgangspunt van de game is namelijk dat de gekende Melkweg-rassen zoals de asari, turians en mensen een gigantische ruimte-expeditie op poten hebben gezet: het zogenoemde Andromeda Initiative. Het doel is om in het Andromeda-stelsel een nieuw leven op te bouwen; om het voortbestaan van rassen te garanderen mochten de allesvernietigende Reapers in hun opzet slagen en het hele Melkwegstel uitroeien.

Cover image for YouTube videoMASS EFFECT™: ANDROMEDA – Official Cinematic Reveal Trailer – N7 Day 2016

De expeditie lanceert tussen de gebeurtenissen van Mass Effect 2 en 3, en komt 600 jaar later in het Andromeda-stelsel aan. Dat heeft twee grote gevolgen. Ten eerste neemt de game afscheid van Commander Shepard en zijn kompanen. Hun verhaal is verteld, en BioWare wil in Andromeda met een schone lei beginnen. Daardoor is de game is ook toegankelijk voor nieuwkomers. Fans van de reeks moeten hun hoofd echter niet laten hangen: de ontwikkelaar heeft aangegeven dat er genoeg verwijzingen naar de originele trilogie te vinden zijn. We hopen alvast op iemand die druk bezig is wapens te kalibreren.

Het tweede gevolg van de ruimtereis is dat BioWare het einde van Mass Effect 3 kan omzeilen. Dat was op zijn zachtst gezegd nogal controversieel, en kwam volgens schertsende fans neer op het kiezen van je lievelingskleur. Dus de gebeurtenissen tot en met het bestormen van de Collector Base in Mass Effect 2 zijn wat Mass Effect: Andromeda betreft 'echt' gebeurd. Het is echter koffiedik kijken over wat zich daarna voltrekt. Ontdaan van 'einde-van-Mass-Effect-3'-juk heeft BioWare de luxe om een volledig nieuw verhaal te vertellen.

De Ark Hyperion, ergens tussen nergens en het Andromeda-stelsel.

De ruimtereis naar Andromeda vindt plaats op twee soorten schepen. Enerzijds is er de Nexus, een gigantisch ruimtestation dat Mass Effect: Andromeda's equivalent is van de Citadel uit de originele trilogie. De Nexus heeft dan ook een gelijkaardige functie als de Citadel: je vindt er kooplui, wandelt er in kunstmatige tuinen rond of drinkt een Jupiter-pilsje in de bar.

Anderzijds zijn er de Arks. Dat zijn kanjers van ruimteschepen die met één specifiek ras bemand zijn. Zo vertegenwoordigt de Ark Hyperion met zijn 20.000 zieltjes de mensheid. Het is nog niet duidelijk hoeveel Arks er in totaal zijn en welke rassen Andromeda allemaal halen. De trailers verraden in ieder geval dat behalve mensen asari, turians, salarians en krogan er voet aan wal hebben gezet.

Natuurlijk heeft het Andromeda-stelsel ook zijn inwoners. Tot op heden zijn er drie nieuwe rassen bekend: de vredelievende angara, de mysterieuze Remnant en de oorlogszuchtige kett. Die laatsten worden aangevoerd door de Archon, een chagrijnige mijnheer die in de tweede official cinematic trailer prominent aanwezig is. Volgens BioWare stoot je tijdens het verhaal wel op redenen waarom de kett zich zo vijandig gedragen. Misschien heeft het wat te maken met de 'stranger in a strange land'-vibe die de ontwikkelaar wil oproepen. Het zijn uiteindelijk de koloniserende Melkweg-rassen die in het Andromeda-stelsel de gevestigde orde verstoren.

Geen kettjes om zonder handschoenen aan te pakken.

Mass Effect: Andromeda is overigens niet het begin van een nieuwe trilogie. Dat heeft de creatieve directeur van BioWare Mac Walters aangegeven. "We willen dat je aan het einde van de rit een gevoel van voldoening hebt", zegt hij. "We willen spelers prikkelen met het heldenverhaal van hun Ryder. Dat is een verhaal op zich, maar we willen dat ze zich afvragen wat er daarna volgt."

Personages

In Mass Effect: Andromeda ben je een zogenaamde Pathfinder. Dat zijn getrainde en gevechtsklare professionals die aan het hoofd van een Ark staan. Als Pathfinder reis je naar planeten af en trek je eropuit om geschikte plaatsen voor nederzettingen te vinden.

Naar goede gewoonte kies je aan het begin van Mass Effect: Andromeda of je Pathfinder een man of een vrouw is. De twist is echter dat het 'geslacht' dat je niet hebt gekozen ook in de game opduikt. Je speelt namelijk met een lid van de Ryder-tweeling, de broer Scott of de zus Sara. Het is nog niet duidelijk in welke mate je broer of zus in de game voorkomt, maar het staat in ieder geval vast dat hij of zij geen vaste kompaan vormt.

V.l.n.r.: Peebee, Liam, Ryder, Cora en Drake. Pardon: Drack.

Alec Ryder, de vader van de tweeling, duikt ook in de game op. Hij was de oorspronkelijke Pathfinder van de mensheid, maar het feit dat jij zijn rol overneemt, wijst op niet veel goeds. BioWare heeft aangegeven dat je tijdens het verhaal meer over hem te weten komt, en ook over wat er met Scotts en Sara's moeder is gebeurd.

Omdat je als nieuwe Pathfinder in de voetsporen van je vader treedt, vertelt Mass Effect: Andromeda een 'klassiek' verhaal over hoe jouw Ryder het van gewone kolonist tot held schopt. BioWare wil daarmee een ander verhaal vertellen dan dat van Commander Shepard, die aan het begin van de eerste Mass Effect al een heldenstatus heeft bereikt.

Pathfinder Ryder moet het Andromedastelsel niet alleen trotseren, maar wordt naar BioWare-traditie door een hele rits kompanen bijgestaan. Daarvan zijn er tot op heden vijf bekendgemaakt. De twee menselijke metgezellen zijn Liam Kosta en Cora Harper. Liam is een ingenieur en ex-politieagent die door zijn veelheid aan talenten voor het team van de Pathfinder is gekozen. Cora is dan weer een menselijke biotic (lees: ruimtemagiër) die vijf jaar met asari-commando's getraind heeft. Haar familienaam Harper is bijzonder interessant, want The Illusive Man, je 'frenemy' uit Mass Effect 2 en 3, heette Jack Harper voordat hij het hoofd van de black ops-eenheid Cerberus werd. Het is dus mogelijk dat beide met elkaar verwant zijn.

Peebee verliest duidelijk niet veel tijd aan haar make-up.

De stoere krogan Drack, de vrouwelijk turian Vetra en de eigenwijze asari Peebee sluiten voorlopig het rijtje van kompanen af. BioWare kondigt zeker nog minstens één kompaan aan, aangezien de ontwikkelaar heeft aangegeven dat een lid van een van de nieuwe rassen zich bij Ryder aansluit. Volgens geruchten zou dat Jaal van het angara-ras zijn.

Over kompanen gesproken, de Loyalty-missies uit Mass Effect 2 keren terug. Dat zijn missies waarin een van je kompanen centraal staat en je hem of haar helpt om een persoonlijk probleem op te lossen. Die petites histoires vielen bijzonder goed in de smaak, dus het is fijn dat BioWare ze terugbrengt. In tegenstelling tot Mass Effect 2 zijn ze echter veel vrijer en hebben ze geen invloed op het einde.

Het kenmerkende vleugje BioWare-romantiek is ook weer van de partij. Net als in de originele trilogie kun je in Mass Effect: Andromeda met een van je kompanen een relatie beginnen. Of met meerdere, want de ontwikkelaar breidt de opties uit. Zo kun je met sommige personages meteen in bed duiken, terwijl andere meer tijd nodig hebben om open te bloeien. Door meer opties aan te bieden, wil BioWare de liefdesverhoudingen 'realistischer' maken.

Er komt alvast één 'personage' uit de originele Mass Effect-trilogie terug: de assistentsoftware Avina. Zij was in de eerdere delen het asari-hologram dat je op de Citadel rondleidt. Ook in Mass Effect: Andromeda houdt ze je bij de virtuele hand: ze maakt je namelijk wegwijs op de Nexus.

Hallo, Kallo.

Er zijn ondertussen ook enkele nieuwe nevenpersonages bekendgemaakt. De salarian Kallo Jath is de piloot van je ruimteschip Tempest. Een leuk weetje: BioWare had oorspronkelijk een salarian als kompaan voorzien, maar heeft die laten vallen toen de game te omvangrijk werd. Het is dus mogelijk dat Kallo Jath daar een overblijfsel van is. Een tweede nevenpersonage is SAM ofte Simulated Adaptive Matrix, een AI die door vader Ryder ontwikkeld is. SAM communiceert via implantaten met de Pathfinder en zijn/haar kompanen, en geeft hun uitgebreide vaardigheden.

Wil je in-game je liefdesleven wat meer kleur geven? Lees dan onze Mass Effect: Andromeda seks en relaties guide.

Gameplay

BioWare grijpt met Mass Effect: Andromeda terug naar de roots van de reeks. Net als in de eerste Mass Effect besteed je namelijk een groot deel van je tijd aan het verkennen van planeten. Elke planeet is een mini-open wereld met een eigen flora en fauna. Die verken je te voet of met de Nomad, een ruimtejeep die de plaats van de beruchte Mako inneemt. Als je ervoor kiest om de benen te strekken, beschik je wel over een pak meer mobiliteit dan in de oorspronkelijke trilogie. Je hebt namelijk een jetpack waarmee je snel naar voren schiet, hoog springt en een eindje zweeft.

Cover image for YouTube videoMASS EFFECT: ANDROMEDA – Official Gameplay Trailer - 4K

De Nomad is een pak wendbaarder dan zijn spirituele voorganger, maar heeft geen boordwapens. Je kunt 'm wel een paintjob geven en zijn pantser, radar en stuwraketten upgraden, waardoor hij beter aangepast is aan de omgeving. Ook stelt de Nomad je in staat om drones achter te laten die grondstoffen ontginnen.

Qua combat trekt BioWare de lijn van Mass Effect 3 door. Je krijgt dus een third-person cover shooter met een futuristisch sausje erover. Zo kun je zoals in de originele trilogie naast rechttoe-rechtaanschietwerk opnieuw hoogtechnologische snufjes met je Omni-tool inzetten, of je vijanden met biotics (lees: ruimtemagie) bestoken.

Nieuw daarbij is dat je niet aan één klasse gebonden bent. Je kiest geen klasse aan het begin van de game, maar kunt vrij combat-, tech- of biotic-skills kiezen en ontwikkelen. Combat-skills zijn op wapens gericht. Ze verhogen je schade en nauwkeurigheid, en stellen je in staat om kanonnen, granaten en mijnen te gebruiken. Tech-skills zijn iets experimenteler. Zo kun je met Cryo Beam en Flamethrower je vijanden bevriezen dan wel in brand steken. Met Invasion en Energy Drain verzwak je je vijanden, en met Assault Turret roep je de hulp van een schietgrage drone in. Met Biotics-skills ten slotte verander je Ryder in een ruimtemagiër. Met Throw en Pull gooi je voorwerpen en zelfs vijanden in het rond en met Annihilation en Singularity scheur je vijanden aan stukken. Je kunt alle skills ontwikkelen en combineren.

Je kunt je wel in bepaalde skills specialiseren, zodat je titels van eerdere Mass Effect-klasses vrijspeelt. Zo geeft een focus op combat en biotics je bijvoorbeeld de titel Vanguard, met alle voordelen van dien. Aan de zes traditionele titels Vanguard, Soldier, Adept, Infiltrator, Sentinel en Engineer is de titel Explorer toegevoegd. Die krijg je als je elke skill uitbouwt. Bovendien kun je je skills tijdens de game aanpassen. Zo kun je een speelstijl vinden die je ligt.

'Ik wil alleen maar weten of ze eetbaar zijn.'

Mass Effect: Andromeda bevat ook crafting. Zo verzamel je op planeten materialen waarmee je onder andere nieuwe pantsers en wapens zoals hamers en zwaarden maakt. Je scant resources met je Omni-tool om er meer over te weten te komen. Ook tijdens quests wordt die scanmodus gebruikt.

Mass Effect: Andromeda draait overigens op de Frostbite 3 Engine, die games als Battlefield 1, FIFA 17, Star Wars Battlefront en Dragon Age: Inquisition ook gebruiken. Volgens BioWare duwt de nieuwe Mass Effect de engine tot zijn limiet.

Wapens

De schietijzers in Mass Effect: Andromeda zijn in vier categorieën onderverdeeld: pistols, shotguns, sniper rifles en assault rifles. Alle wapens behoren vervolgens tot een van de drie technologietypes: Milky Way-, Remnant- en Helios-wapens. Milky Way-wapens vormen het 'traditionele' wapentuig dat op kogels en granaten berust om je vijanden te bestoken. Remnant-wapens leunen dan weer op lasertechnologie, waardoor ze zeer nauwkeurig zijn. Ook werken ze met een cooldown-systeem, dat je misschien nog uit de eerste Mass Effect-game kent. Dat betekent dat je voorraad munitie oneindig is, maar je wapen wel af en toe moet afkoelen. Helios-wapens ten slotte gebruiken plasmatechnologie. Ze schieten trager, maar hun projectielen zijn hittezoekend. Daarnaast kun je sommige Helios-wapens opladen om meer schade toe te brengen. Je kunt ook melee-wapens gebruiken om je vijanden een kopje kleiner te maken.

Multiplayer

Mass Effect: Andromeda krijgt een multiplayermodus die in vele opzichten op die van Mass Effect 3 lijkt. Dit keer is de opzet dat je voet aan grond probeert te krijgen in het Andromeda-stelsel. Dat doe je door met drie andere spelers een map tegen hordes vijanden te verdedigen. Als je daarin slaagt, word je daar in de singleplayermodus voor beloond.

Cover image for YouTube videoMASS EFFECT™: ANDROMEDA – Official Cinematic Trailer #2

BioWare geeft echter aan dat die multiplayermissies niet zo doorslaggevend zijn als in Mass Effect 3. Ze zijn volledig optioneel en je wordt niet gestraft als je ze niet doet. In die zin lijken ze op de War Table-missies in Dragon Age: Inquisition, waarin je eenheden eropuit stuurt om missies te voltooien. Het verschil is dan dat je die missies in Mass Effect: Andromeda zelf uitvoert.

De ontwikkelaar belooft alvast actievollere levels dan in het derde deel. Dankzij de jetpack is er meer verticaliteit en je moet meer bewegen als je het wilt overleven. BioWare richt zich met de Mass Effect: Andromeda multiplayer op de lange termijn.

Season pass en DLC

Over DLC is er voorlopig nog niks bekend, buiten het feit dat Mass Effect: Andromeda geen season pass krijgt.

Speciale edities

Naast informatie over verschillende versies is er ook meer over een Mass Effect: Andromeda pre-order bekend. De game krijgt naast de Standard Edition een Deluxe Edition en een Super Deluxe Edition.

Standard Edition:

• Game
  • Deep Space Explorer Armor (pre-order)
  • Nomad Skin (pre-order)
  • Multiplayer Booster Pack (pre-order)

Deluxe Edition:

• Game
  • Deep Space Explorer Armor (pre-order)
  • Nomad Skin (pre-order)
  • Multiplayer Booster Pack (pre-order)
  • Pathfinder Elite Weapon Set
  • Pathfinder Casual Outfit
  • Scavenger Armor
  • Pet Pyjak
  • Digital Soundtrack
  • Multiplayer Deluxe Launch Pack

Super Deluxe Edition:

• Game
  • Deep Space Explorer Armor (pre-order)
  • Nomad Skin (pre-order)
  • Multiplayer Booster Pack (pre-order)
  • Pathfinder Elite Weapon Set
  • Pathfinder Casual Outfit
  • Scavenger Armor
  • Pet Pyjak
  • Digital Soundtrack
  • Multiplayer Deluxe Launch Pack
  • Multiplayer Super Deluxe Booster Packs
Je koopt 'm natuurlijk voor de exclusieve Steelbook.

Er is ook een Collector's Edition van Mass Effect: Andromeda. Daarbij heb je de keuze tussen een versie met een radiogestuurde Nomad of een met een replica van de Nomad. Je krijgt bij beide versies ook een Steelbook Case. De game zelf moet je apart kopen, want die zit er niet bij.

Mass Effect: Andromeda