Marvel's Spider-Man: Miles Morales review - New York op z'n mooist

Less is Morales.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales is dankzij de kracht van de PS5 de beste Spider-Man-game, maar brengt verder te veel van hetzelfde.

In zijn Spider-Man: Miles Morales review kijkt Jasper Segers of het webslingeren door New York ook een tweede maal blijft boeien.

Insomniac Games stuntte in 2018 met Marvel's Spider-Man door een weergaloze blockbuster voor de PlayStation 4 te leveren. Zoals je kon lezen in de Spider-Man review, schitterde de game met zijn fantastische webslingeren, pulpy verhaal en de fijne mix tussen combat en stealth waarin de acrobatiek van Spidey helemaal tot uiting kwam. Twee jaar later staat Spider-Man opnieuw klaar, ditmaal om de launch van de PlayStation 5 te vieren. Spider-Man: Miles Morales is een standalone-uitbreiding op de game van 2018 en gaat voor een stuk verder waar die game eindigde.

Cover image for YouTube video14 New Details You Should Know About Spider-Man Miles Morales: Spider-Man Miles Morales PS5 Gameplay

Na de gebeurtenissen van Marvel's Spider-Man waarin Miles Morales zijn Spider-krachten krijgt, neemt Peter Parker onze nieuwe held onder de vleugels en leert hem de kneepjes van het heldenvak. Wanneer Peter een welverdiende vakantie in Europa neemt, moet Miles voor het eerst in zijn eentje New York veilig houden. De rode draad uit Marvel's Spider-Mans verhaal blijft dus even in de koelkast tot de volwaardige sequel komt. Nu staan Miles' eigen reis als Spider-Man in opleiding en de verhouding met zijn familie en vrienden centraal. Het gevolg is een game die intiemer en persoonlijker aanvoelt, maar tegelijk ook de charme en het goede gevoel voor humor van de hoofdgame behoudt.

Spider-Man: Miles Morales is dus geen volwaardige sequel, maar eerder vergelijkbaar met soortgelijke standalone-uitbreidingen zoals InFamous: First Light en Uncharted: The Lost Legacy. Bijgevolg is de gameplay onmiskenbaar hetzelfde. Nog steeds slinger je tussen de wolkenkrabbers van Manhattan naar je volgende mainquestmissie, verzamel je tussendoor een heleboel collectables en voltooi je zijmissies om Activity Tokens en XP te verdienen.

Cover image for YouTube videoMarvel’s Spider-Man: Miles Morales - Gameplay Demo | PS5

Miles Morales settelt zich dus heel snel in dat bekende ritme en bijgevolg voelt de ervaring gauw vertrouwd aan. Té vertrouwd zelfs. Daar weet zelfs de nieuwe skills-list niks aan te veranderen, aangezien die door zijn pure focus op Miles' nieuwe Venom-krachten en veelzijdigere Stealth oninteressant is. Hoewel Miles Morales relatief kort is, biedt de game zodanig weinig verrassingen dat de vermoeidheid die je waarschijnlijk voelde aan het einde van Spider-Man zich ook hier doortrekt. Bonussen en gadgetupgrades verkrijg je opnieuw alleen als je talloze soorten collectables verzamelt, en dat laat zich hard voelen.

Enkel op visueel vlak drukt Miles Morales echt zijn eigen stempel. De Venom-krachten duwen de 'high dynamic'-range van je tv tot het uiterste, en aan 60 frames per seconde door New York webslingeren is een revelatie. De vloeiende animaties en spectaculaire acrobatiek van Miles komen zo volledig tot hun recht. Je kan de 60 FPS-gameplay ook inruilen voor meer grafische toeters en bellen zoals een native 4K-resolutie en raytracing. Spider-Man: Miles Morales laat New York City zo op zijn best zien, maar ik gaf de voorkeur aan de heerlijke flow en responsiviteit van Performance Mode.

Cover image for YouTube video

De kracht van de PS5 wordt ook elders gedemonstreerd. Zonder laadtijden start je de game telkens sneller dan ooit tevoren en kun je razendsnel 'fast travellen' als je dat wilt. De paardenkracht van de PS5 brengt tevens meer van New York in beeld, zoals meer voetgangers en auto's en kortweg een meer levendige stad. Het komt Spider-Man: Miles Morales allemaal ten goede.

Het maakt het moeilijk om over Spider-Man: Miles Morales een eenduidig oordeel te vellen. Het verhaal is een geslaagde, meer intieme ervaring en door de kracht van de PS5 biedt Spider-Man: Miles Morales ook gewoon de mooiste versie van New York. De graphics zijn grensverleggend en door de supersnelle SSD is het een plezier om snel even in de game te springen. De gameplay heeft echter zo goed als niets nieuws te bieden. Het tempo van de game lijkt te veel op de hoofdgame en de wauwmomenten hebben bijgevolg ook hun effect verloren. Positief of negatief: het is meer van hetzelfde. Spider-Man: Miles Morales is zoals een dessert na het opschrokken van een enorme maaltijd: lekker, maar tegelijk smaakt het niet.

Voor de Spider-Man: Miles Morales review speelden we op de PlayStation 5.

Zin om zelf terug te keren naar New York? Hier kun je Spider-Man: Miles Morales kopen op Bol.com