Marvel’s Spider-Man 2 review – Klimt naar de top

Dubbel zoveel verantwoordelijkheid.

Spider-Man 2 zweeft hoger dan ooit tevoren dankzij een spectaculair verhaal en een bruisend en oogverblindend New York City.

Marvel’s Spider-Man bekeerde zelfs de grootste arachnofoob tot een volgeling van de superheld. Ontwikkelaar Insomniac Games schept daardoor hoge verwachtingen voor een opvolger - des te meer omdat we door de introductie van Miles Morales niet langer over Spider-Man maar over de Spider-Men spreken. Insomniac Games neemt zijn plicht ernstig, want Spider-Man 2 demonstreert dat die extra verantwoordelijkheden zich vertalen in een evenredig krachtsvertoon van jewelste.

Je pikt de webdraad in Spider-Man 2 bijna twee jaar op na de vernieling die de Sinister Six aanrichtten. Peter en Miles zoeken nog steeds de delicate balans tussen georganiseerde misdaad muilkorven en hun persoonlijke leven leiden. Die balans raakt helemaal verstoord wanneer Kraven en zijn Hunters in New York City landen en jacht maken op zowel nieuwe als oude aartsvijanden van Spider-Man. In het hoofdverhaal slaagt Insomniac Games erin om op coherente wijze de twee afzonderlijke verhaallijnen van privéleven en alter ego te jongleren. Relaties worden danig op de proef gesteld, oude bekenden keren terug en er ontstaan onverwachte allianties. Dat allemaal volbrengen zonder de focus op het grote plaatje te verliezen getuigt van een sterk staaltje schrijftalent.

Marvel's Spider-Man 2 reviewBekijk op YouTube

Een van de allersterkste punten van Spider-Man 2 is het ijzersterke tempo van het hoofdverhaal. Het openingsgevecht met een kolossale Sandman gooit meteen alle registers open. Eentje waar Kratos spontaan van zou blozen. En dat tempo gaat afwisselend met enkele familiale intermezzo’s de hoogte in door de vele imposante actiescènes die het spel rijk is. De pacing blijft heerlijk hoog door iconische slechteriken waaronder Kraven, The Lizard en Venom. Alles bouwt op naar een spannend slot dat de reeds indrukwekkende climax met Doctor Octopus uit Spider-Man 1 overtreft. Spektakel om je duimen en vingers bij af te likken.

De betonnen jungle van Manhattan kent nu meer residentiële districten zoals Queens en Brooklyn, waardoor de speelwereld diverser en dubbel zo groot wordt. Opdat je die grotere stad trotseren kunt, krijg je Web Wings waarmee hele straatblokken doorkruisen een fluitje van een cent is. Dankzij luchtstromingen en speciale lanceerplatforms op daken kun je zelfs al zwevend op enkele minuten de volledige map oversteken. Het traditionele rondslingeren blijft weliswaar belangrijk, want ook daarvoor bestaan uitbreidingen om sneller en stijlvoller de straten van de Big Apple te exploreren. En jawel, je schakelt naadloos van Peter naar Miles en vice versa zodat je nooit aan snelheid hoeft in te boeten.

Marvel's Spider-Man 2 review - De visuals zijn prachtig

Over uitbreidingen gesproken, de combat krijgt een stevige steroïdeninjectie. Om te beginnen: beide Spider-Men spelen anders. Miles versuft vijanden met zijn bio-elektrische vaardigheden terwijl Peter met zijn Spider-Arms vijanden extra hard toetakelt. Gaandeweg biedt de game je een keuze uit uiteenlopende special moves en ultieme superaanvallen. Pareren - niet te verwarren met het counteren - is ook nieuw en van levensbelang om zowel bosses als speciale eenheden het zwijgen op te leggen. En zodra de Symbiote-krachten ten tonele verschijnen, is het hek helemaal van de dam. Gooi de gadgets in de mix erbij en je hebt een ontzagwekkende hoeveelheid combatopties. Het aanbod voelt soms overweldigend aan, maar komt je meer dan eens goed van pas. Je moet in latere gevechten werkelijk alles uit de kast halen om de meedogenloze aanvalsgolven te overleven.

Buiten de chaos van het hoofdverhaal kun je in de zijmissies en –activiteiten meer dan genoeg mysteries oplossen en burgers assisteren. De eentonigheid uit de vorige game is voor een groot deel weggeschrobd. Weg zijn de talloze rugzakken en de overdaad aan outposts en hideouts. Ze maken plaats voor meer gevarieerde sidecontent die verrassingen - en hier en daar een aartsvijand - onthult. Een onderzoek naar illegaal afgestoken vuurwerk leidt je naar een bende die erin verhandelt, terwijl een reddingsoperatie in een ingestort ziekenhuis een gevaarlijke sekte blootlegt. Zowel Peter als Miles hebben hun unieke zijmissies die een breder persoonlijk verhaal vertellen. Spider-Man 2 beloont je tijd naast het hoofdverhaal dus met smaakvolle easter eggs en een nadere blik op de cast van het Spider-Man-universum.

Marvel's Spider-Man 2 review - New York leeft als nooit tevoren

Marvel’s Spider-Man 2 bewijst dat de franchise in geen betere handen dan die van Insomniac Games kan liggen. Alles wat de eerste game tentoonstelt, tilt de studio hier tot in de kleinste details naar een hoger niveau. Een impactvoller verhaal, uitgebreidere combat, de introductie van het heerlijke zweven boven op het fantastische ‘webslingeren’ en een groter New York dat meer te vertellen heeft. Marvel’s Spider-Man 2 levert een sequel af die het onsterfelijke imago van zijn superhelden alle eer aandoet. De ultieme Spider-Man-fantasie tot dusver.

Marvel’s Spider-Man 2 komt op 20 oktober 2023 uit, exclusief op de PlayStation 5.