Marvel Ultimate Alliance 3 review - Ruwe kantjes aan een goeie game

Tien jaar later.

Marvel Ultimate Alliance 3 is de ideale actiegame om met je vrienden te spelen, al moet je er wel enkele ruwe kantjes bijnemen.

Voor de Marvel Ultimate Alliance 3 review roept Sander zijn beste team bijeen om de grootste schurken van het Marvel universum alle hoeken van de arena te laten zien.

Als je een populaire videogameserie na tien jaar weer nieuw leven inblaast, moet je geen halve maatregelen nemen. Daarom stelt Marvel zijn eigen droomteam samen: Nintendo's Switch-console waar multiplayer centraal staat en ontwikkelingsstudio Team Ninja die voor spetterende actie zorgt. De twee belangrijkste componenten van Marvel Ultimate Alliance 3 zijn daarmee in goede handen, terwijl Marvel zelf comicveteraan Marc Sumerak (Power Pack, Franklin Richards: Son of a Genius) inschakelt om het verhaal te schrijven. Van dat laatste komt uiteindelijk vrij weinig terecht en ruwe kantjes zijn er bij de vleet, maar de game staat alsnog stevig in zijn schoenen.

In Marvel Ultimate Alliance 3 stel je een team van vier superhelden samen, met keuze uit meer dan dertig bekende en minder bekende personages. Iedereen behoudt zijn unieke kwaliteiten en dat zorgt voor een hoop variatie in de gameplay. Zelfs helden die thematisch op elkaar lijken, omdat ze bijvoorbeeld pistolen gebruiken, hebben unieke animaties voor hun aanvallen. Daardoor verschilt het ritme voor iedereen. Teamgenoten zoals de X-Men geven elkaar ook passieve bonussenwaardoor je bewust een team samenstelt, dat altijd goed samenwerkt en bovendien jouw favoriete Marvel-helden bevat. De greep van personages is weloverwogen en of je nu een fan van de films bent of al jaren de comics leest, er zit hoe dan ook een ideale superheld voor jou bij.

Dankzij het diverse aanbod aan helden is de actie altijd van hoog niveau. Team Ninja's expertise met grote groepen vijanden die je met vernietigende omgevingsaanvallen omverhaalt, is hier overduidelijk aanwezig en de kenmerkende flitsende explosies vervelen nooit. Vooral wanneer je met vier personages een ultieme move uitvoert, vult het scherm zich met zo'n overdaad aan explosies en rondvliegende vijanden dat zelfs Super Smash Brothers ervan zou blozen. De Switch kan al dat geweld maar moeilijk verwerken, waardoor de framerate niet altijd standhoudt. Over het algemeen presteert de game echter prima en staan de prestaties niet in de weg van de gameplay. De combat is eenvoudig onder de knie te krijgen en zeer over-the-top, en dus perfect voor een actietitel als deze.

Marvel Ultimate Alliance 3 review - Georganiseerde chaos.

Verwacht echter geen diepgaand verhaal zoals je van Marvel gewend bent. Het enige doel van de rode draad is om zo veel mogelijk helden, schurken en locaties uit het Marvel-pantheon te bezoeken. Iedereen wordt op Borderlands-achtige manier geïntroduceerd, met een korte zin die de essentie van een personage uitlegt. Het resultaat is tweeledig: aan de ene kant is er geen ruimte voor een episch verhaal en is het onmogelijk om geïnvesteerd te raken. Aan de andere kant blijft de actie op een hoog tempo en kun je snel weer verder met talloze vijanden in elkaar te beuken. Aangezien de kracht van Marvel Ultimate Alliance 3 nu net in de vlotte gameplay ligt, vormt het magere verhaal uiteindelijk geen al te groot struikelblok.

Wat je plezier dan weer wel verpest, is de camera. Hoewel deze zich in singleplayer-sessies over het algemeen gedraagt, met name omdat je hem zelf bijstuurt, is deze in lokale multiplayer soms ondragelijk irritant. Zo weet de camera niet welke speler te volgen en komt de actie vervolgens niet centraal te staan. In kleine ruimtes vallen spelers weg en aangezien je de camera in multiplayer niet bestuurt, moet je op de tast verder. Het is frustrerend, vooral omdat eerdere Ultimate Alliance-games de actie wél altijd goed in beeld brachten. De enige manier om dit voor multiplayer te omzeilen is door online of op meerdere Switch-systemen te spelen, maar daarmee wordt de kracht van de couch co-op-ervaring wel grondig onderuitgehaald.

Marvel Ultimate Alliance 3 - Bzorp.

De Synergy Attacks komen ook niet geheel uit de verf. Dat zijn sterke moves waarbij meerdere spelers tegelijkertijd een aanval doen en die vervolgens combineren om extra schade uit te delen. Daarvoor moet je wel op tijd op de knop drukken om op je partner in te haken, maar daar knelt de schoen. Er zijn vier verschillende notificaties die de game gebruikt om je op de hoogte te brengen: een pijl in de gebruikersinterface, eenzelfde pijl die tussen de twee helden loopt, een geluidseffect en een trilling van je controller. Tijdens de hectiek vallen al deze hulpmiddelen weg en mis je constant de kans om de sterkste moves in de game uit te voeren. De trilling is te zwak, het geluidseffect te tam en de pijlen zijn nooit in je directe blikveld. Bovendien moet je op de A-knop drukken, die je normaliter tijdens gevechten niet gebruikt. Juist omdat Marvel Ultimate Alliance 3 zo goed is met zijn vloeiende combat, is het des te frustrerender dat juist deze moves niet natuurlijker ontstaan.

Marvel Ultimate Alliance 3 is een ongecompliceerde actiegame met flitsende graphics en meer dan genoeg fanservice voor iedereen die wel eens met Marvel in aanraking is gekomen. Het verhaal is verwaarloosbaar en de camera moet grondig herzien worden, maar in de kern is Team Ninja erin geslaagd om de serie te doen herrijzen. Deze entertainende actiegame vormt dan wel niet de ultieme alliantie die het zou kunnen zijn, maar het zorgt er wel voor dat jij en je vrienden je zelfs in de zetel als superhelden voelen.

Marvel Ultimate Alliance 3 is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch.