Mario vs. Donkey Kong review - Staat niet voor aap

Vertrouwd en fijn.

Mario vs. Donkey Kong blijft vrij trouw aan het origineel, zij het in een nieuw grafisch jasje en met betere toegankelijkheidsopties.

Voor de Mario vs. Donkey Kong review volgt Menno een aap op zoek naar zijn gestolen speelgoedfiguurtjes.

Wanneer Donkey Kong op tv een reclame van Mini-Mario speelgoed ziet, rent hij meteen naar de fabriek om ze allemaal te stelen; Aan Mario dus de klus om de Mini-Mario’s te heroveren. Met dat verhaal lanceerde Nintendo met Mario vs. Donkey Kong de platform- en puzzelreeks tijdens het Game Boy Advance-tijdperk in 2004. Deze remake moderniseert de game succesvol en vormt dankzij verbeterde visuals, meer toegankelijkheidsopties en nieuwe content een waardevolle toevoeging aan de Switch-bibliotheek.

Vanaf het moment dat je het spel opstart, valt de grafische pracht op. Levendige animaties en heldere reflecties - zowel ‘docked’ als in handheldmodus - verheffen de cutscenes in het bijzonder tot het beste wat de Switch grafisch te bieden heeft. Voor de gameplay is gekozen voor een stijl die nog het meest lijkt op het Mario 3D World-thema in Super Mario Maker 2, wat een fantastische match is. De animaties blazen daar nog eens extra leven in. Wanneer je bijvoorbeeld aan een touw hangt, zie je Mario’s uitgestoken hand om een ander touw te grijpen. Grafisch is de game dus perfect gemoderniseerd met een herkenbare en levendige stijl.

Elke wereld in Mario vs. Donkey Kong introduceert bovendien unieke thema’s, voorwerpen en vijanden. Levels bestaan steeds uit twee delen en hebben een consistente mix van platformen en puzzelen door voorwerpen te activeren en vijanden te ontwijken. Dat zorgt voor een fijne structuur en een vlot verloop van de game. Hoewel veel werelden vrijwel identiek zijn aan het origineel op de Game Boy Advance, werden er ook compleet nieuwe werelden vol nieuwe voorwerpen toegevoegd. Zo vind je bijvoorbeeld in de nieuwe wereld ‘Mini-Land’ bloemen die luchtstromen creëren. Al die verschillende thema’s en de compleet nieuwe werelden maken dit een heerlijk afwisselende puzzelervaring.

Mario vs. Donkey Kong | Bron: Nintendo

Een andere toevoeging zijn UP-levels. Daarin verzamel je de voor de Mario-reeks typerende extra levens. Concreet liggen er drie voor het grijpen. Slaag je er daarnaast in om binnen een tijdslimiet een vliegende sleutel te grijpen en daarmee een kist te openen, dan krijg je daarbovenop nog eens vijf levens. Hoewel UP-levels meer afwisseling bieden, vallen ze in het niets vergeleken met de creativiteit van de standaardlevels.

Wanneer je ver genoeg bent om een extra uitdaging aan te gaan, krijg je dan weer met Plus-levels te maken. Een Plus-level speelt helemaal anders dan een standaardlevel. In Plus-levels baan je je een weg naar een Mini-Mario om die te activeren. Eenmaal geactiveerd begeleid je de Mini-Mario’s naar de uitgang. Daarvoor moet je geregeld out of the box denken, want Mini-Mario’s kunnen namelijk geen ladders beklimmen. Dankzij uitdagende puzzels en een fijne twist op de reguliere levelstructuur voegen Plus-levels dus variatie toe aan het totaalpakket van de game.

Mario vs. Donkey Kong | Bron: Nintendo

Ten slotte biedt de Switch-remake van Mario vs. Donkey Kong een aantal opties die op de Game Boy-versie niet aanwezig waren. Allereerst is er de mogelijkheid om levels in ‘Relaxed’-moeilijkheidsgraad te spelen. Relaxed is zonder tijdslimiet en voegt eveneens checkpoints toe. Zelf vind ik de game het fijnst in deze modus, omdat er geen tijdslimiet is die het puzzelplezier overschaduwt. Daarnaast kun je nu ook met z’n tweeën samen op de bank platformen en puzzelen, met de tweede speler die de rol van Toad vervult. Daartegenover staat dat Recordjacht, de laatste nieuwe modus, niet weet te overtuigen. In Recordjacht word je uitgedaagd om levels binnen een bepaalde tijd uit te spelen, wat echter al snel repetitief wordt. Deze toevoegingen maken de Switch-versie van Mario vs. Donkey Kong dus niet alleen uitgebreider, maar ook toegankelijker dan het origineel dankzij fijne moeilijkheidsgraden en optionele modi.

Mario vs. Donkey Kong blijft trouw aan het origineel op de Game Boy Advance, maar verrijkt de ervaring met nieuwe modi en een handvol nieuwe werelden met een heerlijke variatie aan vijanden en voorwerpen. De Plus-levels en Recordjachten maken van Mario vs. Donkey Kong een complete puzzel-platformgame in een prachtig, modern jasje. De game mag dan wel vol apenstreken zitten, dat doet geen afbreuk aan het plezier en de breinbrekers tijdens het spelen.

Mario vs. Donkey Kong komt op vrijdag 16 februari 2024 uit voor de Switch.