Mario Strikers: Battle League Football review - Zet zijn beste beentje voor

Geen regels, wel chaos.

Mario Strikers: Battle League zit in de hoogste partygames-divisie, maar biedt onvoldoende content om lange tijd boeiend te blijven.

Voor de Mario Strikers: Battle League Football review strikt Menno zijn veters extra goed voor een voetbalwedstrijd met tornado’s, elektrische hekken en vlammende ballen.

Voetbal is de populairste sport op aarde. Zo houdt ook Mario wel van een wedstrijdje voetbal. In tegenstelling tot hoe wij de sport kennen, gaat dat echter alleen ‘op zijn Mario’s’. Geen scheidsrechter, geen regels, een groot elektrisch hek om het veld, de bal mag in je handen en de gevaarlijkste superkrachten zijn toegestaan. Battle League Football is de derde Mario Strikers-game, de opvolger van Mario Strikers Charged, dat in 2007 uitkwam voor de Wii. Deze derde game is vermakelijk om samen met vrienden te spelen, maar belandt daarna toch, net als veel partygames, snel in de kast.

Een partygame die je graag speelt wanneer er vrienden langskomen moet snel te begrijpen zijn, zodat je meteen aan de slag kunt. Mario Strikers: Battle League Football is een goed voorbeeld van een game die simpel te leren is, en genoeg diepgang biedt om ook gevorderde spelers handige tactieken te leren. Zo is de game met een simpele pass, tackle en doelschot al erg goed te spelen voor wie het nog nooit heeft geprobeerd. Daarna leren de uitgebreide tutorials je lastigere, maar professionele strategieën. Zo zijn de standaardbewegingen te perfectioneren, waarmee je een klein voordeel zoals een snelheidsboost krijgtt. Al die mogelijkheden zorgen samen met de krachtige en kleurrijke hyperschoten voor een erg goede toegankelijkheid en ideale leercurve.

Mario Strikers: Battle League Football heeft een kleurrijke, schitterende stijl. De modellen van de personages en de stadions hebben veel weg van Luigi’s Mansion 3, de vorige game van ontwikkelaar Next Level Games. De menu’s maken gebruik van dezelfde getekende stijl als de hyperschoten. Tussen doelpunten in zie je animaties van personages die vol zitten met humor. Ook heeft Mario Strikers met het lichte rockgenre nu stevigere muziek dan andere Mario-games. Bekende Mario-liedjes hebben een eigen rockversie gekregen voor deze voetbalgelegenheid. Die muziek past ontzettend goed bij de chaotische gameplay en de vlammen die door de bal in het rond vliegen. De tekenstijl en muziek zorgen er samen voor dat Mario Strikers: Battle League Football een hele sterke en herkenbare stijl neerzet.

Battle League bevat geen verhaalmodus, wat op het eerste gezicht klinkt als een tegenvaller. Daarentegen is er wel een toernooimodus om uit te spelen. Net als in Mario Kart kies je uit meerdere Cups. In iedere Cup moet je drie wedstrijden winnen. Wanneer je één wedstrijd verliest, dan krijg je nog een laatste kans om terug in de finale te klimmen. In iedere Cup speel je tegen teams die uitrusting dragen voor een specifieke vaardigheid. Zo moet je bij ieder team op iets anders letten en dus een andere tactiek aannemen. De moeilijkheid van de toernooien loopt door de Cups heen goed op. Regelmatig was de uitslag dermate spannend dat mijn enthousiasme na de winst er van afspatte. De toernooimodus is dus een vermakelijke en uitdagende toevoeging.

Met de munten die je vrijspeelt in de toernooimodus en standaardduellen koop je uitrusting. Elk personage heeft uitrusting beschikbaar voor hoofd, armen, bovenlichaam en benen. Ieder onderdeel geeft extra punten aan je kracht, snelheid, schotkracht, passing of techniek. Dat gaat dan wel weer ten koste van een andere statistiek, maar zo zijn de personages wel vrij aanpasbaar. Er is echter weinig afwisseling tussen de uitrusting: ieder personage gebruikt dezelfde soorten, en de hoeveelheid beschikbare uitrusting is beperkt. De tien personages verschillen weliswaar van elkaar in hun statistieken. Zo is Bowser heel krachtig, en Toad heel snel. Het aantal personages is nu nog klein, maar na launch komen er via updates nieuwe beschikbaar. De uitrustingen bieden kortom weinig afwisseling, maar dat is genoeg om daarmee naast de gameplay zelf extra strategieën te bedenken.

Eenmaal aangekleed is het tijd om je personage te gebruiken in een strikersclub. Wanneer je deelneemt aan een club of er zelf één maakt, moet je een striker kiezen. De striker is het personage dat je gebruikt voor de clubwedstrijden. Samen met je strikersclub speel je een week lang oefenrondes, gevolgd door een seizoensweek. Daarin moet je samen met teamleden online wedstrijden spelen om te stijgen in de ranglijst. Wanneer je met je club een wedstrijd speelt, verdien je clubtokens. Daarmee kan de clubeigenaar verschillende aspecten van het stadion voor je club personaliseren. Andere clubleden kunnen stemmen uitbrengen voor wat zij graag aangepast zien. De strikersclub is voor Mario Strikers een waardevolle, nieuwe manier die meer diepgang geeft aan de online gameplay.

Mario Strikers Battle League Football

Hoewel de gameplay erg goed aanvoelt en de audiovisuele stijl een sterk en uniek plaatje neerzet, weet Mario Strikers: Battle League Football niet lang te boeien. Zodra iedere Cup van het toernooi gedaan is, blijft enkel de strikersclub over om je echt voor in te zetten. Voor de club is er om de week een seizoen, dus ook daar voelt het telkens weer minder waardevol wanneer je oefenwedstrijden speelt. Ook de uitrusting is niet bedoeld om te verzamelen en je uiterlijk aan te passen, omdat het een nadelig effect kan hebben op een statistiek die misschien voor jou belangrijk is. Er mist kortom een vorm van progressie om de game voor langere periode te blijven spelen.

Mario Strikers: Battle League Football is een voetbalgame die je speelt met een lach op je gezicht. Samen met vrienden is de game met de bijkomende chaos op zijn best. Met de verschillende tactieken is de game zowel op amateuristisch als professioneel niveau goed speelbaar. Door een gebrek aan een verhaalmodus en progressie-opties raak je er wanneer je alleen speelt vrij snel op uitgekeken. Strikersclubs zijn weliswaar een goede toevoeging om ook alleen op de bank te spelen, en zo met een online club extra plezier uit de game te halen. Ook de updates die na launch uitkomen zouden de game langer interessant kunnen houden. Mario Strikers: Battle League Football is een goede Mario-sportgame, maar schiet de bal net over het doel.

Voor de Mario Strikers: Battle League Football review speelde Menno op de Nintendo Switch, waar de game exclusief lanceert.