Mario Strikers: Battle League Football preview - Schopt de bal in de goede richting

Gaat Strikers strike trappen?

Mario is voorbereid op iedere gelegenheid, of het nu ruimtevaart, een sportwedstrijd op de Olympische Spelen, of met een groep konijnen en handige gadgets tegen Bowser vechten is. Alleen op de Switch al heeft Mario bewezen goed te zijn in karten, golfen, tennissen en olympische sporten. Daar komt in juni een extra sport bij; in Mario Strikers: Battle League Football trekt Mario zijn voetbaltenue aan om de voetbalkampioenentitel te veroveren. Na 15 jaar komen Nintendo en Next Level Games namelijk met een vervolg in de Mario Strikers-reeks. Ik heb bij Nintendo een uur lange preview gekregen waarin ik helemaal klaargestoomd werd om samen met Mario de top te bereiken!

Om dat te doen moet je alle mogelijke technieken optimaal benutten. De standaardtechnieken wanneer je de bal bezit zijn een harde trap met de A-knop, pass naar een teamgenoot met B, en een hoge pass met de Y-knop. Wanneer je de bal niet bezit moet je die netjes overnemen, of door middel van een tackle. Later leer je hoe je al die technieken naar een professioneel niveau kunt tillen door bijvoorbeeld met de LB-knop een pass te richten of met een teamtackle. Naast die geavanceerde technieken is iedere techniek te perfectioneren. Dat doe je door de knop los te laten of in te drukken wanneer de indicator bij je personage blauw is. Dat vergt wat training, maar als je dat onder de knie krijgt, ben je niet te stoppen!

Beheers je alle technieken? Dan is het tijd voor de hyperschoten! Ieder personage in Mario Strikers: Battle League Football heeft een eigen hyperschot. Zo’n schot activeer je door een strikebol op te pakken wanneer die op het veld verschijnt. Die geeft je twintig seconden de tijd om op de vijandelijke helft met de A-knop een hyperschot af te vuren. Wanneer dat lukt, vertraagt de tijd eventjes. Op basis van je timing tijdens een hyperschot maak je een schot moeilijker of onmogelijk te stoppen is. Daarmee schop je zeker de tegenstander tegen zijn schenen; een hyperschot telt namelijk voor twee punten. Zet dus alles op alles om tijdens die vertraging de hyperschieter onderuit te tackelen, of vergroot de kans op blokkeren door A te spammen wanneer de keeper letterlijk zijn handen vol heeft aan de bal.

Het zou geen Mario-game zijn als er geen extra voorwerpen zijn. Tijdens een wedstrijd komen er vraagtekenblokken op het veld die je kunt oppakken om een voorwerp te bemachtigen. Ook gooien supporters vraagtekenblokken in de kleur van je team vanuit de tribune. Die blokken kan enkel het team van die kleur gebruiken. De voorwerpen zijn gelijkaardig aan Mario Kart. Zo kun je de bekende groene en rode schilden werpen om spelers om te gooien. Daarnaast gooi je bananan op het veld of verkrijg je extra snelheid met een paddenstoel. Voor iedereen die wat explosievers wil gebruiken, is er een bom. De bom loopt even voor zich uit, totdat hij explodeert en iedereen die in de buurt is naar achteren blaast.

Mario Strikers Battle League Football

Niet alleen voorwerpen en je eigen behendigheid brengen je naar de overwinning, ook uitrusting kan een grote rol spelen. Na ieder potje krijg je munten waarmee je uitrusting koopt. Die is opgedeeld in hoofd, armen, lichaam en benen. Voor iedere categorie zijn er vijf verschillende opties die elk een andere statistiek sterker en zwakker maken. Op die manier kun je een personage heel snel maken, of juist heel sterk zodat die een tackle beter verdraagt.

Mario Strikers: Battle League Football hoef je niet alleen te spelen. In ‘couch co-op’ kun je de game met acht spelers spelen. Dat kan ook als iedere speler één Joy-Con-controller gebruikt. Offline kun je evengoed een toernooi spelen. Daarin speel je tegen teams met eigen specialiteiten. Zo kan een team heel snel zijn, of juist heel sterk zijn waardoor een tackle geen nut heeft. Online kun je de game met vrienden en willekeurige spelers spelen. Om het teamspel nog meer centraal te zetten, richt je een strikersclub op waarin je je met maximaal twintig vrienden een weg naar de top schopt.

Mario Strikers Battle League Football

Heb je zelf al zin gekregen om het veld op te gaan? Nintendo Switch Online-leden mogen op zaterdag 4 juni en zondag 5 juni hun sportschoenen al aantrekken en een deel van de game proberen. De tijdsloten voor die First Kick-demo zijn op beide dagen van 05:00-06:00, 13:00-14:00 en 21:00-22:00. De demo is vanaf vandaag voor iedereen met een Nintendo Switch Online-abonnement in de Nintendo eShop te downloaden.

De Mario Strikers: Battle League Football preview toont dat er veel technieken zijn. Die zijn zowel standaard te gebruiken, en te perfectioneren wat voor een goede leercurve lijkt te zorgen. Samen met de voorwerpen biedt dat veel variatie binnen de wedstrijden. Die diepgang verschaft mogelijk zowel amateuristische als professionele wedstrijden in de verschillende online- en offlinemodi. Mario Strikers: Battle League Football lijkt het ver te gaan schoppen!

Mario Strikers: Battle League Football is vanaf 10 juni 2022 beschikbaar op de Switch.

Mario Strikers Battle League

Video Game