Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure DLC review - Geen broodje aap

BWAAA-nanen.

Hoewel Donkey Kong Adventure minder uitdaging en creativiteit bevat, is dit toch een sterke DLC.

In de Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure DLC review vraagt Sander zich af of de tactische turn-based-RPG van Ubisoft baat heeft bij een DLC, die bovendien groter is uitgevallen dan gepland. Opgeblazen bananenboot of een heerlijke banana split?

Die geflipte konijnen hebben het maar mooi voor elkaar. Vorig jaar verraste Mario + Rabbids Kingdom Battle vriend en vijand met een game die XCOM-achtige gevechten, Rabbids en het Mushroom Kingdom vloeiend liet samensmelten. Om de ondersteuning van de fans te bedanken heeft ontwikkelaar Ubisoft naar eigen zeggen extra hard aan de Donkey Kong Adventure-DLC gewerkt. Oorspronkelijk moest de uitbreiding zo'n drie à vier uur lang worden, maar dat is nu opgevoerd naar een fikse tien uur. Die tien uur is niet gevuld met gebakken lucht, ook al kan Donkey Kong Adventure zich niet helemaal aan de hoofdgame meten.

Het verhaal van de DLC speelt zich af nadat Mario en zijn bende Rabbid Kong hebben verslagen. Rabbid Kong steelt de tijdreizende wasmachine, sleurt per ongeluk Rabbid Peach en Beep-0 mee, en strandt uiteindelijk op een tropisch eiland. Daar ontmoet Rabbid Peach Donkey Kong en Rabbid Cranky, twee charismatische personages die in de vele cutscenes voor veel vertier zorgen. Je sluit ze allebei snel in het hart dankzij expressieve animaties en de typische slapstickhumor die kenmerkend is voor de Rabbids-games.

Donkey Kong en Rabbid Cranky zijn bovendien extreem goede vechtersbazen. De skillsets van beide personages zijn divers en krachtig, zelfs in die mate dat je in de eerste paar gevechten een pure power fantasy beleeft. Vanaf de tweede wereld gaat de moeilijkheidsgraad weer zoals voorheen omhoog, maar zolang je steeds de nieuwste wapens koopt, behoud je vrijwel constant de overhand. De drie personages zijn bovendien dusdanig op elkaar ingespeeld dat alle skills elkaar aanvullen en zorgen voor een ijzersterk team. Donkey Kong Adventure DLC is daarom niet zo uitdagend als het originele avontuur.

(Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure DLC review) Met dit wapen banana-splits je de schade tussen meerdere vijanden.

Op het tropische eiland is overigens meer dan genoeg te doen. Er zijn vier werelden te bezoeken en als je alle levels hebt doorstaan, krijg je nog extra pittige uitdagingen om te overwinnen. Bovendien kun je in de overworld opnieuw creatieve puzzels voltooien, van de bekende schuifblokken en muziekpuzzels die Grant Kirkhopes Donkey Kong-soundtrack naspelen, tot zelfs een puzzel gebaseerd op Mine Cart Carnage uit Donkey Kong Country. Er is opnieuw oog voor detail en een liefde voor het bronmateriaal te herkennen en nergens is te merken dat de DLC oorspronkelijk veel korter was.

Waar het tropische eiland het wel moet afleggen ten opzichte van het Mushroom Kingdom is in de typische Rabbid-chaos. Mushroom Kingdom was volledig overgenomen door de maniakale Rabbids en was overladen met bizarre voorwerpen, zoals een overgrote wc-pot in het midden van een meertje. Op het eiland van Donkey Kong Adventure is diezelfde waanzin niet terug te zien en het komt zelfs wat gewoontjes over. Rabbids zijn weliswaar aanwezig, maar het eiland is praktisch onaangetast en er gaat wat creativiteit in de omgevingen verloren. Het mist dezelfde flair van de hoofdgame, waardoor het eiland niet zo'n sterke indruk maakt.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure is al met al een zeer geslaagde DLC die de hoofdgame zeer goed aanvult. De nieuwe personages zijn dankzij een sterke skillset zeer vermakelijk om mee te spelen, al zorgt diezelfde skillset ervoor dat de DLC nooit een echte uitdaging biedt. Het tropische eiland is evenmin zo iconisch als het verwrongen Mushroom Kingdom, maar daar krijg je wel creatieve puzzels, een flinke hoeveelheid levels en uitdagingen voor terug. Donkey Kong Adventure is een verrukkelijke gebakken banaan na een geslaagd hoofdgerecht.

Voor de Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure DLC review speelde Sander op de Nintendo Switch.