Mario Golf: Super Rush review - Zo vrij als een birdie

De links is open.

Mario Golf: Super Rush is een uitstekende golfgame, die met gevariëerde modi voor iedereen wat te bieden heeft.

Voor de Mario Golf: Super Rush review haalt Sander zijn golfclubs uit het vet en betreedt hij de links voor een supersnel potje golf.

Het is inmiddels alweer zes jaar geleden sinds de vorige Mario Golf-game op de markt verscheen. Meer dan reden genoeg voor Nintendo en ontwikkelaar Camelot om opnieuw de golfclubs op de rug te binden, leer te trekken uit de voorgaande games en een volledig nieuw Mario Golf-avontuur te ontwikkelen. Mario Golf: Super Rush bouwt niet alleen verder op de bestaande formule, maar breidt die ook uit met nieuwe en verbeterde spelmodi.

Cover image for YouTube videoMario Golf: Super Rush – Nintendo Direct | E3 2021

In de modus Avontuur bouw je een prestigieuze golfcarrière met je Mii op. Je gaat van groentje naar pro, vergaart ervaringspunten en bouwt de skills van je personage uit. Het verhaal helpt je aanvankelijk om kennis te maken met alle speltypes in Mario Golf: Super Rush, net als nieuwe slagtypes die met met duidelijke tutorials gepaard gaan. Het is charmant geschreven en de NPC's hebben genoeg eigen persoonlijkheid dat het onderhoudend is om met hen allemaal een praatje te maken. Een fikse verbetering tegenover de Castle Club uit de vorige Mario Golf. Wanneer het verhaal uiteindelijk over mysterieuze zwaarden en schatten gaat, wordt Avontuur al snel meer dan een verhaalgedreven potje golf en meer dan de moeite om te spelen.

Op grafisch gebied doet Mario Golf: Super Rush er alles aan om een stabiele, vlotte framerate te presenteren. Dat gaat echter ten koste van de resolutie, die alleen maar verder zakt wanneer er meer effecten op het scherm zijn. De parcours zijn echter charmant vormgegeven zonder al te gedetailleerde textures, waardoor de leesbaarheid van de game niet onder de lagere resolutie lijdt. Bovendien ademen de omgevingen rust uit, en complimenteren de zachte natuurgeluiden de sfeer des te meer. Al snel ga je op in de game zonder acht te nemen van de lage resolutie, al is het maar omdat de gameplay er nooit onder lijdt.

Mario Golf: Super Rush review - Ren je rot voor de beste score en de snelste tijden.

Naast een standaard potje golf zijn er meerdere modi die de 'Rush' in de titel vertegenwoordigen. In Speedgolf moet je niet alleen volgens de bekende regels scoren, maar moet je dat ook snel doen. Tussen slagen door moet je zelf naar je bal rennen terwijl je probeert je tegenstanders omver te lopen. Nog chaotischer is Vlaggenjacht, waar je in een arena als eerste drie holes probeert te scoren, terwijl superslagen, bommen en Thwomps je om de oren vliegen. Opvallend is wel dat Crosscountrygolf (waarin je ononderbroken binnen een aantal slagen de gehele baan moet doorkruisen) geen losstaande spelmodus is. Dat is een gemis, want juist in die modus staat technisch golf spelen centraal, met een grote nadruk op curved shots. Hoe dan ook bevat Mario Golf: Super Rush veel gevarieerde spelmodi, die de game lang na Avontuur interessant houden.

De online multiplayer van Mario Golf: Super Rush is sterk vormgegeven. Van het opzetten van een spelsessie, het uitnodigen van vrienden tot daadwerkelijk golfen zit het gehele proces vrijwel naadloos in elkaar. De netcode is grotendeels stabiel. Een klein heikel punt is echter dat wanneer je een ander speltype wilt starten, je de aangemaakte multiplayer lobby moet verlaten en je vrienden opnieuw moet uitnodigen. Het is een vreemde kanttekening aan een anderzijds puntgave ervaring.

Mario Golf Super Rush review - De golfbanen zijn bezaaid met referenties naar de andere games.

De gebruikersinterface van Mario Golf: Super Rush is uitstekend ontworpen om alle informatie duidelijk over te brengen. De slagmeter maakt bijvoorbeeld duidelijk wanneer je te hard slaat en buigt af wanneer je op een glooiing staat, waardoor je makkelijk aanpassingen kunt maken om accuraat te blijven slaan. Via de 'top-down view' lees je dan weer makkelijk af waar de bal ongeveer komt te landen en hoe ver hij doorrolt. In tegenstelling tot voorgaande Mario Golf-games is het dan weer niet mogelijk om je gewenste afstand op de slagmeter te markeren. Daardoor vergt Super Rush ten goede meer vaardigheid. Gepaard met eenvoudige controls en slimme tutorials is Mario Golf: Super Rush snel op te pikken. Ideaal voor een spannend potje golf, zonder dat je handicap naar de knoppen gaat.

Mario Golf: Super Rush is al met al een robuuste sportgame, met veel verschillende speltypes en een singleplayermodus die meer dan de voorgaande games biedt. Op grafisch gebied gooit de game dan wel geen hoge ogen, maar de solide framerate en het sterke artdesign maken een hoop goed. Bovendien staat de gameplay als een huis, mede dankzij eenvoudige controls en een kraakheldere UI. Nintendo en Camelot hebben zeker geen haast gehad bij de ontwikkeling van Mario Golf: Super Rush. Het resultaat is een uitstekende golfgame op z'n Nintendo's.

Voor de Mario Golf: Super Rush review speelde Sander op de Nintendo Switch. Mario Golf: Super Rush komt op 25 juni exclusief uit voor de Nintendo Switch.

Mario Golf: Super Rush

Nintendo Switch