Mario and Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions review

Zit wel snor.

Mario and Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions is een charmante game die je door zijn gameplay en humor snel in je hart sluit.

"De Nintendo 3DS is dood, leve de Nintendo 3DS!" Je zou bijna geloven dat die spreuk dagelijks bij Nintendo door de gangen galmt. Want hoewel de handheld door de komst van de Nintendo Switch steeds meer en meer naar de achtergrond lijkt te verdwijnen, blijft de Japanse ontwikkelaar zijn beminde toestel met een hele reeks grote games ondersteunen. Na Monster Hunter Stories en Metroid: Samus Returns is het nu de beurt aan Mario and Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions om de zwanenzang verder te zingen.

De game is een remake van de RPG Mario and Luigi: Superstar Saga, dat in 2003 op de Game Boy Advance uitkwam en nog steeds als een van de absolute topgames op de handheld geldt. De game liep over van de charme, had uitstekende humor en zat qua gameplay nog eens steengoed in elkaar. Veertien jaar later heeft de game op geen een van die vlakken aan kwaliteit ingeboet, integendeel.

In de basis is Superstar Saga nog steeds dezelfde actie-RPG. De game kenmerkt zich door een turn-based gevechtssysteem dat je toelaat het einde te zien zonder ooit één keer geraakt te worden. Timing speelt namelijk een cruciale rol. Elke vijandelijke aanval is met een een goed getimede sprong of tik met de hamer te ontwijken. Je kijkt dus niet hulpeloos toe terwijl Mario en Luigi afgerost worden, maar bijt op de counter van je af. Ook als je aanvalt, moet je op het juiste moment afdrukken. Doe je dat niet, dan gaat je aanval de mist in en zetten Mario en Luigi de meest aandoenlijke beteuterde gezichten op. Het dynamische gevechtssysteem staat nog steeds als een huis en houdt je bij de actie betrokken.

Superstar Saga is geen eenvoudige game. Omdat je alle aanvallen kunt ontwijken, komen vijandelijke voltreffers namelijk extra hard aan. Het gebeurt dat ongevaarlijk ogende vijanden plots de vloer met je aanvegen als je nog niet met hun aanvalspatroon bekend bent. Als vangnet voor de eventuele frustratie die daaruit zou kunnen leiden, kun je na een verloren gevecht ervoor kiezen de Easy Mode te activeren. Ook heeft de remake meer tutorials en duidelijke visuele aanwijzingen voor speciale aanvallen, wat het geheel toegankelijker maakt.

De game bruist nog steeds van dezelfde charme en humor die het origineel kenmerken. Het Beanbean Kingdom is een geweldige persiflage op het Mushroom Kingdom, met bekende Mario-figuren en -vijanden die een originele twist krijgen. Luigi vervult zijn rol als kneusje van dienst weer feilloos en zorgt zodoende voor heel wat hilariteit. De glansrol is echter alweer weggelegd voor Fawful, de nonsens uitkramende sidekick van slechterik Cackletta. Zijn ondertussen legendarische slagzin "I have fury!" heeft nog niks van zijn pit verloren. Voor je het weet, sluit je het malle, licht krankzinnige figuurtje in je hart en gooi je ook de vreemdste verwijten naar het hoofd van je vrienden.

De remake heeft echter nog meer slechteriken die in de spotlights staan. Naast Superstar Saga kun je namelijk ook aan de slag met Minion Quest: The Search for Bowser. In die opzichzelfstaande modus neem je als de overmoedige Captain Goomba de controle over een hele reeks van Bowsers trouwe onderdanen. Je voert je zootje ongeregeld aan in tactische real-time gevechten. Je stelt je troepen samen om volgens het beproefde schaar-steen-papierprincipe je vijanden te overwinnen. De strijd verloopt automatisch, maar je kunt bepaalde speciale moves en commando's gebruiken om het tij te keren.

De kracht van Minion Quest is dat het verhaal zich op de achtergrond van Mario's en Luigi's avontuur afspeelt. Zo kom je te weten hoe bepaalde gebeurtenissen in de hoofdgame zich hebben voltrokken of welke gevolgen de daden van de Mario Bros. op het Beanbean Kingdom hebben. Als je zou vermoeden dat deze modus een leuk extraatje is, heb je het mis. Minion Quest is namelijk een volwaardige campaign die zich makkelijk vanuit Superstar Saga laat opstarten. Nintendo verdient een pluim, want je krijgt met Mario and Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions echt twee games in één.

Maar die uitgebreidheid is niet de grootste verdienste van het pakket. Ook de sterke gameplay, knisperende graphics en aanstekelijke muziek zijn niet de belangrijkste reden om deze remake te spelen. Het voornaamste is dat de game simpelweg een voortdurende glimlach op je gezicht tovert, dankzij de oeverloze charme en spitsvondige humor. Of dit nu je eerste keer is dat je de game speelt of je er na veertien jaar naar terugkeert, Mario and Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions is een game om in je hart te sluiten.

Mario and Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions is vanaf 6 oktober verkrijgbaar voor Nintendo 3DS.