Mario and Luigi: Paper Jam Bros. review

Een boekje over Mario en Luigi opendoen.

Mario and Luigi: Paper Jam Bros. mist een originele setting, maar de toevoeging van Paper Mario verfrist de combat en puzzels.

Met Mario & Luigi: Paper Jam Bros. keert de serie terug naar zijn inspiratiebron. Elke Mario & Luigi-game tot hiertoe had een unieke twist. Het Italiaanse duo is uitgebreid met babyvarianten van zichzelf, heeft een game binnenin rivaal Bowser doorgebracht en heeft zelfs Luigi's dromen betreed. In deze game krijg je echter hulp van Paper Mario, de held uit de gelijknamige serie waaruit de Mario & Luigi-franchise inspiratie haalde. Drukt deze papieren held een positieve stempel op de game of lijkt het enkel op papier een goede toevoeging?

Het duurt even voordat je hier een antwoord op vindt, want je begint je avontuur met enkel Mario en Luigi. In het kasteel van Princess Peach valt een boek uit de kast. Het boek slaat open en de wereld van Paper Mario waait uit over de driedimensionale wereld van Mario en Luigi. Aan jou de taak om de papieren personages naar hun natuurlijke habitat terug te brengen.

De setting heeft net zo weinig body als de flinterdunne personages zelf. Jongere leeftijdsgroepen storen zich hier niet aan, maar voor oudere gamers mist de game een interessante cast. Zeker ten opzichte van vorige games in de serie valt dat tegen. In eerdere games neem je het bijvoorbeeld op tegen Fawful, een van de meest hilarische en originele Mario-vijanden ooit. In deze game strijd je echter tegen Bowser en Paper Bowser met hun 3D en papieren legers. De bezetting breidt zich uit met kopieën van al aanwezige personages, waardoor je geen nieuwe persoonlijkheden tegenkomt. De toegevoegde cast mist originaliteit en substantie waardoor het verhaal je nooit echt weet te pakken.

Uiteindelijk voegt Paper Mario zich bij je team. Dat derde personage heeft zijn eigen karakteristieke aanvallen, maar dit maakt de game niet complexer. Elk personage springt en krijgt tijdens gevechten namelijk commando's met zijn eigen knop. Dankzij deze simpele en intuïtieve besturing blijft Paper Jam Bros. toegankelijk voor alle leeftijden.

Dat maakt de game echter niet eentonig. De diversiteit houdt stand dankzij de drie personages en de verschillende aanvallen die ze uitvoeren. In tegenstelling tot gewone RPG's draait de Mario & Luigi-reeks nooit om stats, levels en gear maar om timing tijdens je aanvallen. Druk je tijdens een aanval van Paper Mario op het juiste moment, dan zet je je aanval voort. Spring je bijvoorbeeld op het hoofd van een vijand, dan plak je daar een tweede sprong aan. Dankzij de eenvoudige besturing zijn de gecombineerde aanvallen geen frustrerende bezigheid. Je voert elke aanval zonder problemen uit. Mits je de timing onder de knie hebt.

Paper Mario biedt extra afwisseling tijdens de knokpartijen. Als hij springt, doet hij dat met papieren kopieën van zichzelf. Daardoor moet je vaker en met een ander ritme zijn aanvalsknop indrukken om de combo gaande te houden. In tegenstelling tot het verhaal hebben gevechten en puzzels dus wel baat bij de toevoeging van Paper Mario. Hij heeft zijn eigen aanvallen, timing en kenmerken waardoor hij uniek aanvoelt.

De game doorbreekt geregeld de vierde wand. Wanneer de prinsessen gebrul horen, beseffen ze dat ze op het punt zijn gekomen waar Bowser ze ontvoert. De personages verwijzen wel vaker naar het feit dat ze zich in een game bevinden. Deze metahumor kenmerkt de serie en ook in Paper Jam Bros. brengt het een glimlach op je gezicht.

Naast de iconische humor, lees je vaak tekstwolkjes met uitleg. Vorige Mario & Luigi-delen sloegen nogal eens door in de hoeveelheid (verplichte) tutorials die ze oplegden. Ook nu start de uitleg zonder dat je deze kunt overslaan. Het stoort niet echt, maar in het begin voelt het alsof je tijdens elk gevecht een nieuwe vaardigheid moet uitproberen of in elk gebied een kersverse puzzelmethode voorgeschoteld krijgt. Daardoor loop je het gevaar dat je aandacht verslapt. Paper Jam Bros. geeft daarmee een slechte eerste indruk. Maar na de barrage aan tutorials speel je uren aan een stuk.

De toegevoegde waarde van de Paper Mario-franchise merk je dus hoofdzakelijk tijdens de combat en puzzels. Zodra de papieren loodgieter aan de beurt is, krijgt de vechtpartij een unieke inslag. Paper Mario kan zijn stempel echter niet drukken op de setting van de game, en het algemene gebrek aan interessante personages valt op in vergelijking met voorgaande delen. Nu dient het verhaal als raamwerk, maar het biedt niets unieks. Wel behoudt de serie zijn karakteristieke humor en interessante puzzels. Daardoor bezit Mario & Luigi: Paper Jam Bros. de juiste papieren om jong en oud een glimlach op het gezicht te toveren.

Op 4 december komt Mario & Luigi: Paper Jam Bros. exclusief uit voor de Nintendo 3DS.

Mario & Luigi: Paper Jam

Nintendo 3DS