Lost Judgment review - Speurneus in spijkerbroek

Het oordeel is duidelijk.

Lost Judgment weet zich van Yakuza te onderscheiden door nadruk te leggen op detectivewerk, ook al zijn de toevoegingen vrij elementair.

In de Lost Judgment review van Sander het Yakuza-leventje achter zich voor dat van een succesvolle detective.

Lost Judgment heeft twee belangrijke taken te vervullen. Nu Yakuza de overstap naar het JRPG-genre heeft gemaakt (zoals je kon lezen in de Like A Dragon review) moet Judgment het stokje als 'actieserie' overnemen. Daarnaast moet de nieuwe reeks zich nog bewijzen als meer dan een Yakuza-kopie met een detectivesausje, wat al in de oorspronkelijke Judgment review duidelijk werd. Ryu Ga Gotoku Studios heeft naar de kritieken geluisterd, en Lost Judgment is zeker een game die meer op zichzelf staat. Toch blijft er werk aan de winkel om de reeks meer een eigen gezicht te geven.

Twee van Yagami's oude vrienden hebben in Ijincho een detectivebureau opgezet en vragen om hulp met een zaak. Ze onderzoeken een reeks pesterijen op een middelbare school. Op de achtergrond wordt een politiechef voor aanranding vervolgd en is er een luguber aangevreten lijk in een verlaten gebouw aangetroffen. Eer dat Yagami op de zaak is gezet, beginnen de rode draden zich langzaam met elkaar te verbinden. Wat start als een verhaal vol tienerdrama, ontpopt zich al snel tot een volwaardig misdaadverhaal, en eentje dat voor de verandering niet leunt op de Yakuza- en maffiabendes waar de reeks om bekendstaat. Lost Judgment weet je dus moeiteloos mee te slepen met zijn verhaal.

De grootste kritiek op voorganger Judgment was dat de game te veel op de Yakuza-serie leek. Lost Judgment pakt dat aan door meer nadruk op Yagami's detectivekunsten te leggen. Zo zijn er nieuwe stealthsegmenten waarin je locaties infiltreert, al dan niet met een vermomming. Ook moet je geregeld de muren van gebouwen beklimmen. Die momenten zijn weliswaar situationeel, maar maken Yagami een interessanter personage. Via het Twitter-achtige Chatter vind je regelmatig aanwijzingen naar nieuwe zaken, mits je op de juiste keywords weet te zoeken. Daarnaast maakt Yagami voor onderzoeken niet alleen van z'n zintuigen gebruik, maar ook van gadgets die geluiden versterken en storende signalen oppikken. Als klap op de vuurpijl is er zelfs een speurhond, die je al trekkend aan de lijn naar Ijincho's grootste geheimen leidt. Lost Judgment staat dankzij die toevoegingen niet langer met een been in Kiryu's speeltuin.

Lost Judgment review - Voetjes van de vloer!

Dat gezegd hebbende is er ook een keerzijde aan de toevoegingen: de gadgets. Of je nu je ogen dan wel een van de nieuwe gadgets gebruikt, het komt allemaal op dezelfde 'zoek-de-hotspot'-gameplay neer, zonder enige variatie in hoe je de gadgets hanteert. Zelfs de hond is uiteindelijk niets meer dan een harige GPS die je naar je doel brengt. Door het gebrek aan variatie is er niets bijster onderhoudends aan de gameplay, terwijl Yagami nu wel veel meer zijn rol als detective vervult. Vooral de gadgets blijken dus een geval van twee stappen voorwaarts en één terug, hoe welkom de toevoegingen ook zijn.

De nadruk op detectivewerk betekent overigens niet dat er in Lost Judgment niets te knokken valt. Integendeel: Yagami heeft zichzelf een nieuwe vechtstijl aangemeten die op pareren gefocust is. De nieuwe Snake-stijl laat je wapens afhandig maken en boezemt vijanden angst in, waarna je ze met een EX-move zo kan laten schrikken dat ze flauwvallen. Ook kan Yagami met een Mortal Reversal voorheen 'unblockable' bewegingen van vijanden pareren en riposteren, wat in hectische gevechten enorm veel voldoening geeft. Ben je vooral in het detectivewerk geïnteresseerd en speel je graag op Easy, dan is er ook voor combat een optionele assist met minder knoppen. Lost Judgment weet met de nieuwe vechtstijl veteranen aan te spreken, terwijl de assist de reeks voor een breder publiek toegankelijk maakt.

Lost Judgment review - Ik zei: Voetjes van de vloer!!

Uiteraard is er een hoop in Ijincho en Kamurocho te beleven. Naast de bekende minigames zoals Dice & Cube en de Drone Races kun je nu bijvoorbeeld je gadgets gebruiken om verloren items te vinden en heeft Yagami een Master System met retrogames op kantoor liggen. Op de school waar hij onderzoek doet, wordt hij bovendien gestrikt als clubadviseur. In die rol komt hij bij verschillende clubs met hun eigen minigames over de vloer, waaronder een dansclub en een roboticaclub. Via die 'School Stories' krijg je ook een diepgaande subplot over een mysterieuze 'Professor' en zijn website die de kinderen flink in gevaar brengt. Via het hoofdmenu kun je The Gauntlet spelen, oftewel een Challenge Mission-modus. Daarin moet je onder meer een klimparcours speedrunnen of iedereen met een Mortal Reversal verslaan. Lost Judgment biedt met andere woorden een divers aanbod aan minigames en nevenactiviteiten waarmee je opnieuw uren zoet bent.

Lost Judgment heeft inmiddels het juk als spin-off afgeschud en z'n eigen identiteit ontwikkeld, met meer focus op mysteries en zoektochten. De gadgets zijn een significante toevoeging aan Yagami's detectivekunsten, al zijn ze elementair vormgegeven en basaal qua gameplay. Niettemin is Lost Judgment opnieuw een prima deel uit de stal van Ryu Ga Gotoku Studios, met spetterende combat, een intrigerend verhaal en een overvloed aan nevenactiviteiten. Zaak gesloten.

Voor de Lost Judgment review speelde Sander op de PlayStation 4 Pro. Lost Judgment komt op 24 september uit voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X/S.