Logitech G Astro A50 X review - De ster van je gaming set-up

Een fenomenale koptelefoon.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
De Logitech G Astro A50 X heeft ambitieuze en innovatieve ideeën - en voert die perfect uit.

De Logitech G Astro A50 X review van Carl kijkt of deze multiplatform headset van Logitech zijn torenhoge ambities waarmaakt.

Wat als je één enkele koptelefoon kon gebruiken voor al je platformen - en zelfs niet meer uit je luie zetel moet komen om te wisselen tussen consoles? Dat is kort gezegd de ultieme doelstelling van de Logitech G Astro A50 X. Je kon het al in een eerdere preview lezen: de Zwitserse hardwareproducent stelt met dit product enkele zeer ambitieuze nieuwe features voor. Die drang naar experimenteren en grenzen verleggen loont. De hoge instapprijs is moeilijk te slikken, maar het is onwaarschijnlijk dat je daarna ooit nog een andere gaming headset wilt. Dit is simpelweg een indrukwekkend staaltje innovatie en gebruiksgemak.

Laten we er geen doekjes om winden: de Logitech G Astro A50 X is een absoluut premiumproduct, met een bijbehorende prijs. 399 euro is immers niet mals voor een koptelefoon. Logitech geeft je daar echter een hoogwaardig product voor. De headset zelf is zeer robuust, bestaande uit dikke oorschelpen en een stevige hoofdband. Met 363 gram weet die echter een perfecte balans te vinden tussen aangenaam zwaar maar toch niet te belastend voor je nek. Comfort troef, want de oorkussens zijn de dikste, zachtste en comfortabelste die ik ooit bij een review van een koptelefoon heb meegemaakt. Tot slot is het ‘on-ear’ volumewiel geweldig omdat je per gewijzigd geluidsniveau een klein beetje tactiele feedback voelt (in plaats van een ‘eindeloos’ rolwiel). Dat maakt het veel gemakkelijker om het exact juiste volume te vinden. Het speelse visuele design van de Astro-lijn is misschien niet ieders meug, maar over de pure bouwkwaliteit valt er niet te twisten.

Logitech G Astro A50 X review - Een waslijst aan featuresBekijk op YouTube

Bij aankoop van de Logitech G Astro A50 X krijg je ook een zogenaamde Base Station meegeleverd. Op basis van magnetische houders krijgt je headset een mooi plekje op de stand en wordt hij opgeladen. Achteraan zitten echter ook aansluitingen waarmee je de HDMI-kabels van je Xbox- en PlayStation-consoles en pc verbindt. De vroegere Astro A50 experimenteerde al met dit concept, maar bij de A50 X is het de bedoeling dat de Base Station als een ‘hub’ dient voor ál je apparaten.

Dit is meteen de meest unieke feature van de Logitech G Astro A50 X, want via de toegewijde PlaySync-knop wisselt de Base Station tussen die drie platformen. Je hoeft dus je afstandsbediening voor de tv niet meer te gebruiken, noch hoef je een USB-dongel tussen consoles te wisselen. Het voelt eerst een beetje als overdaad aan, vooral omdat je in de praktijk waarschijnlijk nog naar je televisiekastje slentert om een andere controller op te pikken. Maar de echte kracht van de Base Station is dat het je hele set-up stroomlijnt. Ik vond het altijd afzichtelijk dat mijn collectie consoles zorgde voor een overdaad aan draden, zeker aangezien mijn tv aan de muur hangt en alle kabels daardoor in het zicht zweven. De Base Station maakt het echter veel netter: alle HDMI-kabels van de consoles lopen naar één punt, en er is maar één HDMI-kabel die van de Base Station naar de tv gaat. Als extra voordeel heb je daardoor ook meer HDMI-ingangen op je tv vrij. Heerlijk.

Logitech G Astro A50 X review - De Base Station is een essentieel deel van het pakket

Er is nog een geweldig pluspunt aan de Logitech G Astro A50 X indien je graag op oudere consoles speelt. Hoewel het me een rilling bezorgt om de PlayStation 3 en Xbox 360 als ‘retroconsoles’ te beschouwen, is het ondertussen door ouderdom erg moeilijk om nog functionerende randapparatuur voor deze apparaten te vinden. Maar de A50 X werkt gewoonweg op deze consoles, omdat alles via de HDMI-kabels verloopt. Het voelt haast miraculeus aan om via een draadloze koptelefoon ‘oldies’ zoals de Motorstorm- of Resistance-games op PlayStation 3 te spelen.

Behalve de Lightspeed Wireless 3.5 Hz ‘low latency’-verbinding waarmee je verbinding maakt met de consoles, kun je de Logitech G Astro A50 X ook via Bluetooth met apparaten verbinden. Die twee verbindingen kun je bovendien simultaan uitvoeren. Dat opent dan weer een volledig nieuwe wereld aan mogelijkheden. Ik speelde bijvoorbeeld Forza Motorsport terwijl ik op Spotify naar muziek luisterde. Je zou ook Discord op je mobieltje kunnen gebruiken terwijl je Call of Duty speelt. Zo heb jij steeds de controle over hoe de klank van beide kanalen gemixt wordt. Het is heerlijk veelzijdig.

Logitech G Astro A50 X review - De headset stroomlijnt je gaming set-up

Over die klank gesproken: de Logitech G Astro A50 X maakt gebruik van de recente Logitech Pro-G Graphene Drivers. Die leveren hier opnieuw een sterk staaltje audio af. Bovendien zorgt de verbinding van de HDMI 2.1-kabel tussen je consoles en de Base Station ervoor dat deze headset de 24 bit-audio van de consoles kan gebruiken. Het resultaat is bijzonder hoogwaardige audio, waarbij ik met extreme accuratesse geluiden kon plaatsen en details kon waarnemen. Of het nu voor gaming of muziek is, de standaardmix van Logitech is wat mij betreft de beste ‘default’ setting bij gamingaudio. Het audiolandschap is breed zonder daarbij aan detail in te boeten, en de bas is aanwezig zonder overheersend of vermoeiend te zijn. Via de Logitech G HUB-app kun je de ‘equalizer’-instellingen verder naar believen aanpassen. Er valt werkelijk niks aan te merken op de klank van deze headset.

Logitech G Astro A50 X review - De audiokwaliteit is uitzonderlijk goed

Valt er dan niks af te dingen op de Logitech G Astro A50 X? Zeker wel. Om het meeste uit dit apparaat te halen, heb je namelijk verschillende HDMI 2.1-kabels nodig. Zowel van je consoles en pc naar de Base Station, als van die hub naar de tv. Het gebruik van andere HDMI-kabels zorgt namelijk voor een verlies in kwaliteit, zowel qua beeld als klank. Het voelt bijgevolg wat ‘cheap’ aan dat er in het pakket geen enkele HDMI 2.1-kabel wordt meegeleverd. Ook sluiten de magneetstrips op de headset en die van de Base Station niet zo goed aan elkaar aan. Ik moet de headset meestal wat heen en weer wiebelen totdat er een duidelijke klik is. Ook verloor ik in het begin alle klank via mijn tv, omdat de aanwezigheid van de headset constant werd gedetecteerd door de PlayStation 5. Toptip: selecteer in de audio-instellingen van je console als ‘Output Device’ de setting ‘HDMI Device (TV)’ en zet de optie af dat outputapparaten automatisch gedetecteerd en gewisseld worden. En tot slot hangt er een stevig prijskaartje van maar liefst 399 euro aan dit product.

Het is onwaarschijnlijk dat je na de Logitech G Astro A50 X ooit nog een andere headset nodig hebt. De hoge instapprijs geeft je namelijk een fantastisch pakket. De headset zelf is super comfortabel en robuust, met een uitmuntend klankprofiel. De Base Station is de ideale hub om al je verschillende kabels te verzamelen, waardoor het je woonkamer volledig stroomlijnt en gemakkelijk tussen consoles doet switchen. En het feit dat je klank via de Bluetooth-verbinding in de algemene audio kunt mixen, opent een wereld vol mogelijkheden. Ambitie en innovatie gaan hand in hand met gebruiksgemak. De Astro A50 X is de ster van je set-up.