Live A Live review - Levendiger dan ooit

Remake blaast nieuw leven in een sterke JRPG.

Live A Live laat je de indrukwekkende verhalen van verschillende helden ervaren, in een afwisselend en welgemaakt avontuur.

Voor de Live A Live review neemt Menno een tijdreis om de helden van ieder tijdperk te leren kennen.

Meestal speelt een game zich af in één tijdperk en daar moet je het de komende dagen mee doen. Takashi Tokita, ontwerper van Chrono Trigger en Final Fantasy IV destijds bij Square, dacht dat het veel afwisselender was als je meerdere tijdperken in een game stopt. Zo ontstond Live A Live, een game die in 1994 exclusief in Japan voor de Super Famicon werd uitgegeven door het oude Square. Nu brengt Square Enix een remake uit voor Live A Live waardoor de game op de Nintendo Switch voor het eerst in het Westen speelbaar is en een nieuwe 2D-HD-uitstraling mag omarmen. Het eindresultaat kan kundig opboksen tegen hedendaagse JRPG’s.

In Live A Live speel je als acht verschillende helden. Iedere held heeft een eigen verhaal en leeft in een ander tijdperk. Zo heb je een held in de prehistorie, het wilde Westen, Edo-Japan, de vroege toekomst, de verre toekomst en nog een aantal andere. Lang niet ieder tijdperk is even interessant, maar door de lengte van de hoofdstukken wordt geen enkel ooit vervelend. Een hoofdstuk speel je prima in een middagje of avond uit. Een aantal hoofdstukken steken trouwens ver boven de rest uit en weten met hun verhaal te verrassen. Door die aangename lengtes en verschillende verrassingen die je ontdekt, wil je iedere dag wel een hoofdstuk uitspelen en ben je benieuwd naar het volgende tijdperk.

Ieder tijdperk voegt een uniek element toe en stimuleert zo nog meer je nieuwsgierigheid naar wat het volgende tijdperk biedt. De ontwikkelaars willen namelijk iedere held uniek laten aanvoelen. Daar slaagt Live A Live in omdat de hele sfeer van het verhaal, inclusief de muziek en visuele stijl, sterk verschilt per held en tijdperk. Zo is er ook geen standaard ‘battle theme’ dat je ieder gevecht moet aanhoren. Daarnaast beschikt iedere held ook over eigen vaardigheden. Zo kan de held in Edo-Japan zich camoufleren, kun je in de prehistorie ruiken waar vijanden zijn waardoor je geen ‘random encounters’ hebt, en moet je in de nabije toekomst de gedachten van andere personages lezen. Missie geslaagd om iedere held een uniek en nieuw gevoel te geven.

Al die vaardigheden vind je ook in het gevechtssysteem terug. Het duurt even tot je het systeem volledig begrijpt omdat je veel verschillende aanvallen leert die op elkaar lijken en sommige duidelijk krachtiger zijn. Tijdens de gevechten heb je namelijk een levensbalk en een energiebalk. De energiebalk laadt op bij iedere beweging en aanval die een tegenstander uitvoert. Wanneer jouw balk vol is, is het jouw beurt om over het grid te bewegen of een aanval uit te voeren. Aangezien iedere aanval de vijand in een ander patroon raakt, is het belangrijk om een strategische plek op het grid aan te nemen. Ook zijn er verschillende types aanvallen waartegen een vijand zwak en sterk kan zijn en zijn er aanvallen die je eerst moet opladen. Eens je het systeem volledig onder de knie hebt, is het een vermakelijk en uitgebreid systeem met tactische diepgang.

De 2D-HD-grafische stijl van Live A Live komt overeen met die van zijn Square Enix-broertje Octopath Traveler uit 2018. Hoewel het een pixel-artstijl betreft, bevat de game moderne lichteffecten, kleurrijke omgevingen en veel variatie tussen de verschillende tijdperken. Zo vind je over de hele wereld HD-effecten zoals zand dat rustig over de vlakte waait en bliksem die de onheilspellende plaatsen een gevaarlijk uiterlijk geeft. Grafisch is dit een remake van hoog niveau die vol met sfeer zit.

Zodra de intro start en de muziek in je oren verschijnt, ben je in één klap klaar om het avontuur aan te gaan. Live A Live heeft een sfeervolle stijl die Square Enix keer op keer perfect inzet. De goede uitvoering van de verschillende tijdperken en vaardigheden maakt de game afwisselend en de meeste hoofdstukken vertellen erg sterke verhalen. Hoewel het gevechtssysteem je in het begin doet klungelen, wordt het na verloop van tijd duidelijker en kun je het erg tactisch inzetten. Live A Live greep me vast, en daarbij gold: “Een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd.”

Voor de Live A Live review speelde Menno op de Nintendo Switch, waar de game exclusief lanceert.