Little Deviants Review

Niets ontsnapt aan de minigame-compilaties.

Wii Sports. Kinect Adventures. Motion Sports. Geen nieuw accessoire kan nog gelanceerd worden zonder een flagship title die uitvoerig demonstreert wat de mogelijkheden zijn van dit nieuwe hebbedingetje die we nooit eerder hebben kunnen doen. Wii Sports leerde ons voor het eerst gamen met een motioncontroller. Kinect Adventures toonde ons hoe we een game besturen met onze gebaren. (En Motion Sports bewees vooral dat superieure technologie geen vervanger is voor geïnspireerde gameplay en originaliteit.) Dat de PlayStation Vita prima in staat is om de console-ervaring te emuleren, dat kon je al lezen in onze review van Uncharted: Golden Abyss maar de Vita moet zich natuurlijk ook bewijzen als meerwaarde in de portablemarkt.

En zodoende krijgen we Little Deviants op ons bord: een minigamecollectie die ons moet inwijden in het gebruik van de Vita's features met in de hoofdrol een Sony-versie van Ubisoft's Raving Rabbids. Over het nut van een touchscreen in videogames zijn we al overtuigd sinds we voor het eerst Kirby's Canvas Curse speelden op de Nintendo DS in 2005 en Face Raiders, de gratis software dat op elke 3DS geïnstalleerd staat, toonde dat gyrosensors voor meer kan dienen dan enkel om een bal door een doolhof te rollen. Het touchpad op de achterkant van de Vita heeft echter altijd vraagtekens opgeroepen en sommige gamers dachten dat het een stap te ver ging. Little Deviants toont ons echter dat er een aantal enorm leuke toepassingen voor zijn.

Meest inventieve gebruik van de touchpad in een minigame is wanneer we een Deviant-in-bol-vorm moeten gidsen door een doolhof. Dankzij het touchpad wordt er een leuke twist gebracht op een bekende standaard mini-game. Door met je vinger achter het scherm te drukken, creeër je een heuveltje in het landschap en moet je je vinger bewegen alsof het onder een tapijt zit om het balletje de gewenste richting in te duwen. Absurd simpel maar het voelt echt alsof je het scherm omhoog duwt.

Andere toepassingen zijn een minigame waarbij je Deviants uit het raam moet duwen door ofwel op het touchscreen te tikken of op het touchpad afhankelijk van de richting die ze kijken en een minigame waarbij je de Vita 'knijpt' met een wijsvinger op het touchpad en je duim op het touchscreen om zo een elastiek te rekken en een deviant weg te schieten als een katapult. Minigames die het touchpad niet gebruiken voelen allemaal nogal been there, done that aan. We hebben elke minigame al wel eens in een of andere vorm de revue zien passeren in de afgelopen jaren.

Daarbovenop duren ze ook te lang. Ze zijn allemaal gebaseerd op een hoge score verzamelen en zolang je niet faalt of het alsmaar verhogende tempo van de minigame kunt volgen gaat het spel verder. Omdat de minigames nogal one trick pony's zijn, betekent dit al snel dat, wanneer je merkt dat je genoeg punten hebt om de volgende minigame te unlocken, je stopt met moeite doen en jezelf laat verliezen. Hierdoor is vanzelfsprekend ook de herspeelbaarheid van de game zeer beperkt.

Little Deviants is dus zonder meer een functionerende tech demo die toont welke snufjes de Vita in huis heeft maar buiten het leuke gebruik van de touchpad hier en daar overtuigt de game niet als een volwaardige ervaring waar je geld voor neerlegt. Buiten misschien om de jongsten onder ons een autorit kalm te houden.

De review van Little Deviants doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan vanaf 22 februari want dan verschijnt de game exclusief voor PlayStation Vita!

5 / 10