Lips: Party Classics

Goede nummers vs. gebrekkige features.

De PlayStation heeft SingStar – redacteur Michaël wijst vol liefde naar de Studio 100 editie -, en op de Wii is er onder andere U-SING – al vonden wij die game eerder geschikt om als onderlegger te gebruiken – om je stembanden op te warmen voor, tijdens of na een feestje waarop hopelijk genoeg alcohol aanwezig is. Dat smeert diezelfde stembanden niet alleen, maar het zorgt er ook voor dat je zonder al teveel schaamte gaat brullen in de microfoon, bijvoorbeeld in combinatie met de veertig 'feestklassiekers' die op Lips: Party Classics, een uitbreiding voor het originele Lips, te vinden zijn.

Het schijfje bevat veertig gloednieuwe nummers die de soundtrack van het origineel verdubbelen...en daarmee weet je meteen alles wat er rond Lips: Party Classics te vertellen valt. Ontwikkelaar iNiS heeft verder geen noemenswaardige aanpassingen gemaakt aan het reeds bestaande spelconcept, wat zonde is gezien we vorig jaar duidelijk lieten weten dat er enkele essentiële dingen ontbreken binnen de Lips reeks in vergelijking met de features die grote concurrent SingStar aan boord heeft.

Wat ontbreekt er met andere woorden nog steeds? Een onveranderbare moeilijkheidsgraad en geen mogelijkheid tot online gameplay. Slechts twee minpunten, maar deze wegen binnen een karaokegame erg zwaar door. Wat is er dan wel positief aan Lips? De draadloze, erg solide microfoons (apart verkrijgbaar) en de optie om een MP3-speler aan te sluiten aan je Xbox 360 waardoor het spel je muziek kan herkennen en deze kan omvormen tot karaokenummers...al klinkt dit vooral op papier als een interessante mogelijkheid. Lips: Party Classics heeft al deze voor- en nadelen nog steeds aan boord, dus je weet waaraan je je mag verwachten.

De voornaamste toevoeging die Party Classics met zich meebrengt zijn echter de veertig nieuwe nummers, en gelukkig zijn deze nagenoeg stuk voor stuk ook daadwerkelijk echte klassiekers. Er zijn uitzonderingen, zoals 'Addicted to Love' van Robert Palmer en 'I Think We're Alone Now' van Tiffany die gewoon niet leuk zijn om te zingen, maar daar tegenover staan liedjes die je tijdens elke scoutsfuif wel door de luidsprekers hoort galmen. 'American Pie' van Don McLean, 'Doctor Jones' van Aqua, 'Groove Is In The Heart' van Deee-Lite en 'My Sharona' van The Knack zullen ervoor zorgen dat je snel mensen kunt vinden om met je mee te zingen, terwijl foute schijven als 'I'm To Sexy' van Right Said Fred, 'Love Shack' van B-52's en uiteraard, 'YMCA' van Village People zorgen voor de nodige hilariteit. Opvallend is dat er slechts vier nummers aanwezig zijn die na de eeuwwisseling uitkwamen: 'Let's Get it Started' van The Black Eyed Peas, 'Rehab' van Amy Winehouse, 'She Will Be Loved' van Maroon 5 en 'You're Beautiful' van James Blunt.

Kijk even mee hoe enkele jonge hipsters de Lips Lifestyle aan ons uitbeelden.

Het is met andere woorden duidelijk dat ontwikkelaar iNiS vooral de wat oudere generatie zal aanspreken met Lips: Party Classics. Mensen die naar evenementen als I Love the 90's & 80 gaan uit puur jeugdsentiment; dat lijkt het doelpubliek te zijn. Desalniettemin hebben we te maken met een mooie selectie aan nummers met daarbinnen slechts enkele missers. We zijn minder te spreken over de prijs waartegen deze uitbreiding over de toonbank gaat. Je geeft veertig euro uit voor net zoveel nummer, maar je haalt voor die prijs geen extra features of merkbare verbeteringen in huis. Weeg dus goed af of voor jou alle nummers die op Lips: Party Classics staan (kijk even op de immer behulpzame Wikipedia) de moeite zijn. Haal je bij meer dan de helft je schouders op is het waarschijnlijk een beter idee afzonderlijk liedjes aan te kopen in de digitale muziekwinkel waartoe je toegang krijgt via het originele Lips.

Lips: Party Classics heeft een leuke verzameling aan nummers aan boord, het oudste afkomstig uit de jaren zestig tot het meer hedendaagse werk. Toch denken we dat het vooral de wat oudere gamer zal zijn die de muziekkeuze van ontwikkelaar iNiS helemaal zal begrijpen. We kunnen echter niet begrijpen dat enkele fundamentele gebreken nog steeds niet verholpen zijn in deze uitbreiding. Het is maar goed dat we op de redactie zo'n grote fan zijn van The Village People, anders hadden we deze game een puntje lager laten scoren. Nu komt Lips: Party Classics weg met een lauw zesje, net zoals het origineel dat deed.

6 / 10