LEGO Star Wars: The Skywalker Saga review - Een universum vol vernieuwingen

Legolutionaire LEGO-game!

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is binnen de LEGO-serie een positieve revolutie, al worstelt de vele content met repetitiviteit.

De LEGO Star Wars: The Skywalker Saga review stuurt Menno op reis in de ruimte om iedere met humor en legostenen gevulde planeet te ontdekken.

TT Games heeft met de LEGO-serie een rijke collectie aan franchises en projecten met veel humor. Toch is het lang geleden dat er écht iets nieuws voor een LEGO-game werd geprobeerd. Speciaal voor de nieuwe Star Wars-game heeft TT de serie opnieuw uitgevonden en van de grond af opgebouwd in een nieuwe engine. Er wordt een compleet nieuwe LEGO-ervaring beloofd, waarin een groots universum en alle negen Star Wars-films te ontdekken zijn. De vele vernieuwingen zoals het nieuwe camerastandpunt zijn direct zichtbaar, maar om te vertellen waarom ook de nieuwe gameplay repetitief wordt, duik ik dieper in het universum.

De Skywalker Saga zet op het ontdekken van open gebieden in. Het Star Wars-universum is groots en bestaat uit 23 verschillende planeten met ieder een aantal gebieden. De planeten verschillen veel van elkaar. Van grote woestijnen en ijsvlaktes tot grote steden en boomhutten in de jungle: bijna alles komt wel eens voorbij, wat voor een fijne variatie zorgt. In die mooi vormgegeven gebieden moet natuurlijk ook iets te beleven zijn. Daarom bevat ieder gebied optionele content in de vorm van zijmissies en puzzels. Die voegen echter weinig nieuws toe aan de ervaring en voelen snel repetitief. Hoewel de optionele content soms vermakelijk is, is het allemaal weinig vernieuwend: denk aan een standaard escortmissie, een gevecht of een puzzel om op te lossen. Daardoor is de optionele content uiteindelijk niet meer dan een manier om collectibles vrij te spelen.

Cover image for YouTube videoLEGO Star Wars: Skywalker Saga Review - Tour de Force?

De verslavende, vertrouwde gameplay, zoals het slopen van de omgeving om zoveel mogelijk geld te verzamelen, vind je zoals vanouds in de game. De Skywalker Saga bevat meer dan 1000 Kyber-stenen (de vervangers van de gouden stenen), meer dan 300 personages en ongeveer 110 zijmissies. Al die missies, puzzels en collectibles worden in de nieuwe holoprojector bijgehouden. De holoprojector dient als een erg handig multifunctioneel gereedschap waarin de spelvoortgang opgeslagen wordt. Daardoor zijn ook alle informatie en extra’s (die in Skywalker Saga met datakaarten in plaats van rode stenen vrijgespeeld worden) nu op één plek te vinden. Bovendien beschikt de projector over ingebouwde kaarten van planeten zodat je daar gemakkelijk kunt navigeren. Op die kaarten staan de locaties van Kyber-stenen, zijmissies, vrij te spelen personages en andere zaken aangegeven. De holoprojector is een overzichtelijke toevoeging die in vorige LEGO-games goed van pas was gekomen.

Collectibles dienen meerdere doelen. Zo upgrade je personages met Kyber-stenen. Upgrades dragen bij aan het compleet nieuwe gevechtssysteem. Er zijn upgrades die invloed op iedereen uitoefenen en upgrades die alleen invloed op een bepaald type personage hebben. Personages zijn namelijk onderverdeeld in onder meer Jedi’s, Helden en Premiejagers. Ieder type heeft vier upgrades beschikbaar die bijvoorbeeld aanvallen krachtiger maken, meer munitie beschikbaar stellen of geld geven bij het succesvol uitvoeren van aanvallen. Een goede stap voor LEGO, al zijn de upgrades weinig diepgaand. In het nieuwe gevechtssysteem kunnen personages ook vanuit derde persoon schieten en combo’s uitvoeren. Sommige vijanden blokkeren specifieke aanvallen totdat je een andere aanvalstechniek gebruikt, wat voor afwisseling tijdens gevechten zorgt. Het schieten en gooien met lightsabers zorgt er dan weer voor dat zowel standaardvijanden als bazen te makkelijk uit te schakelen zijn. Enerzijds is het nieuwe gevechtssysteem dus een grote vooruitgang, anderzijds is het nog steeds erg oppervlakkig.

In de Skywalker Saga speel je door alle negen Star Wars-films en kun je kiezen in welke volgorde je die speelt. Het kiezen van een volgorde heeft echter geen toegevoegde waarde. Sterker nog: het zorgt alleen maar voor verwarring aangezien de Star Wars-serie juist een niet-chronologische volgorde heeft. Zoals iedere LEGO-game is er in het verhaal weliswaar veel humor te vinden. Meerdere keren heb ik hardop gelachen door onverwachte gebeurtenissen, zoals ruimteschepen die met personages gooien of omvervliegen. Zoals vertrouwd zijn het verhaal van de films en het LEGO-verhaal dus goed gefuseerd.

De vormgeving en grafische kwaliteit van de game zijn mede door de nieuwe engine van een aanzienlijk hoger niveau dan voordien. Niet alleen tonen legostenen nu reflecties waarin je je lightsaber kunt zien bewegen, bovendien zijn ook de texturen van onder meer zand, gras en modder van een hogere kwaliteit. In stedelijke gebieden is de ‘draw distance’ hoog, en personages en omgevingen zijn scherper dan ooit. Een ander voorbeeld zijn de woestijnen op Tatooine, waar personages en robots sporen in het zand achterlaten en waar de zandkorrels in de verte over de zandduinen stuiven. Ook het water in moerasgebieden reflecteert je personage of je lightsaber wanneer je die naar de andere kant van een meer gooit. De grafische kwaliteit is dus een enorme stap vooruit.

TT Games heeft met LEGO Star Wars: The Skywalker Saga de LEGO-serie duidelijk een nieuwe richting in gestuurd. Alles - van de gameplay en graphics tot de gevechten en open gebieden toe - innoveren de LEGO-ervaring. De standaard LEGO-bezigheden, zoals het slopen van alles wat los en vast zit in ruil voor geld, zijn nog steeds aanwezig. Toch is er ruimte voor verbetering, vooral wat de repetitieve activiteiten betreft. Al met al voelt de Skywalker Saga een stuk meer van deze tijd dan vorige LEGO-games. Een structuur om met LEGO-stenen op voort te bouwen.

Voor de LEGO Star Wars: The Skywalker Saga review speelde Menno op de Xbox Series X.

LEGO Star Wars

Nintendo GBA, Nintendo GameCube, PS2, Xbox, PC