LEGO Pirates of the Caribbean

Yo ho yo ho, a pirate's life for me.

De jaarlijkse traditie om een LEGO-game uit te brengen, wordt in ere gehouden met de omzetting van de immer populaire Jack Sparrow naar de blokjeswereld. Niet geheel ontoevallig dat we nu ermee aan de slag kunnen, want deze week verschijnt na vier jaar stilte opnieuw een Pirates-film die zich lijkt los te rukken van het oorspronkelijke trilogieverhaal. Reden temeer om eens de plotlijnen tot nu toe terug op te frissen met een duik in de meest recente creatie van Traveller's Tales.

Opvallend is dat we er meteen de vierde film bij krijgen, dankzij de samenwerking tussen het team achter de verse prent en achter de game. Ik hoor jullie al denken of er geen prijs vast hangt aan al dat moois in de plaats? En dat is met een LEGO-game quasi altijd het geval: alhoewel je alle officiële muziek te horen krijgt van de respectievelijke componisten en het plot van de films vrij nauw gevolgd wordt, ben je best om de films toch eerst even te bekijken. Aangezien er geen echt stemmenwerk aan te pas komt en alles via mimiek en gekke geluidjes duidelijk wordt gemaakt, stellen we meteen vast dat deze game opnieuw een lichte parodie betreft. Die probeert echter tegelijk zo trouw mogelijk te blijven aan het bronmateriaal, en het resultaat? Verrassend goed.

Of net niet. De ontwikkelaars achter de LEGO-titels zijn namelijk niet aan hun proefstuk toe en hebben in het verleden reeds andere filmreeksen succesvol vertaald naar consoles en computers. Het hoogtepunt van die reeks was ongetwijfeld LEGO Harry Potter: Years 1-4 die precies een jaartje geleden verscheen. Toch hangt het risico in de lucht dat je game volledig flopt omdat het gewoonweg niet de sfeer weet te vangen van de films, en zulke filmlicentiegames zijn spijtig genoeg talrijk. Het doet mijn gamend hart daarom deugd dat men opnieuw deze titel met veel zorg in elkaar heeft geknutseld.

Echt grote veranderen vind je niet terug tussen de verschillende games. Waar je in de Harry Potter-game nog met een toverstaf stond rond te zwaaien, pakt men in de piratenwereld met een paar andere unieke elementen uit. Zwaardgevechten zijn het meest vanzelfsprekende, maar er is ook plaats voor kanonnen in deze titel. De opzet van de game is nog steeds hetzelfde gebleven: je hebt de vier films die apart te spelen zijn, elk opgedeeld in vijf levels die je op chronologische wijze een belangrijk plotpunt uit de film laten naspelen. Door met de verschillende personages taken uit te voeren in de speelwereld, boek je vooruitgang en geraak je zo naar het einde van het level. Een vrouwelijk personage kan bijvoorbeeld als enige hoog genoeg springen om sommige delen te betreden, of een ander figuur bezit een hamer om mechanismen te herstellen.

Je speelt eerst het verhaal uit van elke film en dan krijg je toegang tot "Free Play", wat inhoudt dat je met een handvol personages uit de vier films alle geheimen kan ontdekken. Het gebeurt vaak dat je in de eerste speelsessie delen van een level voorbij loopt die nog niet toegankelijk zijn omdat je een ander personage nodig hebt, vaak uit een andere scène of film zelfs. De herspeelbaarheid wordt hierdoor aanzienlijk verlengd aangezien je het spel een tweede keer volledig moet doorspelen om werkelijk alles te vinden en te ontdekken. Die formule werkt na al die jaren nog steeds perfect en geeft werkelijk de drang om het hele avontuur opnieuw te beleven zodra je de vierde film achter de virtuele kiezen hebt. En opnieuw kan een tweede speler makkelijk in en uit de ervaring stappen in de co-op, waardoor je vaak efficiënt moet samenwerken om elkaar verder te helpen.

De belangrijkere personages worden automatisch vrijgespeeld eens je een deel van een film hebt voltooid, maar in de hub (de centrale omgeving waar je uit de vier films kan kiezen) vallen er een heleboel minder belangrijke personen terug te vinden die je moet vrijkopen met de zogenaamde "studs". Dat zijn de cirkelvormige blokjes die je tijdens het spelen opraapt of door voorwerpen te vernietigen. De verzamelaars onder ons krijgen ook hier snel weer de drang om elk hoekje te bezoeken om zoveel mogelijk van die LEGO-munteenheid te vinden. De hub plooit verder open naarmate je andere collectibles verzamelt en opent meer deuren naar nog meer plaatsen. Je leest het: meer dan genoeg om terug te verkennen.

Dat is echter niet het doorslaggevende argument waarom deze LEGO Pirates of the Caribbean zo weet in te slaan. Het is de vormgeving van alles die me zo wist aan te spreken. Werkelijk alles ziet er waarheidsgetrouw uit. De personages zelf en voorwerpen waarmee je interactie kan voeren, zijn gemaakt uit blokjes, maar de wereld rondom je ziet er vrij realistisch uit voor een LEGO-game. De kleine details zoals het waterniveau dat subtiel mee schommelt eens je onderwater duikt of de zwaardgevechten die er vrij realistisch uitzien, doen geloven dat de hele wereld van Jack Sparrow zomaar van het witte doek is gesprongen op je console.

De eerste vijftien minuten van LEGO Pirates of the Caribbean.

Wat misschien de hele game nog meer zal doen verkopen, en pas hier op voor spoilers: dat zijn de verscheidene filmscènes die je meteen zin geven om nog eens de dvd's in de speler te schuiven. De confrontatie tussen de Black Pearl en de HMS Dauntless, het bezoek aan Tortuga, de bekende waterradscène uit de tweede film en zelfs het slotgevecht in de gigantische draaikolk van de derde film: het zit er allemaal in en het oogt werkelijk spectaculair. Die grafische pracht gecombineerd met alle Pirates-muziek schept een zeer geloofwaardige sfeer die je tot nu toe in geen enkele gelijkaardige filmgame zal beleefd hebben.

Vergeleken met de LEGO-wereld van Zweinstein voelt deze LEGO Pirates of the Caribbean misschien wat mager aan, aangezien de hub bijlange niet zo uitgebreid en groot is. Dat betekent niet dat er niks te doen valt, want elk level zit opnieuw vol geheime doorgangen en paden om te verkennen. En nog belangrijker: de sfeer van de Pirates-reeks wordt perfect weergegeven. Sterker nog: dit is misschien de beste en meest amusante game tot nu toe, gebaseerd op de filmserie. De mannen van Traveller's Tales weten hoe ze te werk moeten gaan met hun bronmateriaal en deze titel is opnieuw een geslaagde aanvulling aan hun palmares. Gezien de beruchtheid van filmlicentiegames kunnen we hier enkel maar om juichen, aye?

8 / 10

Lego Pirates of the Caribbean: The Video Game

PSP, Nintendo 3DS, Nintendo DS