LEGO Harry Potter: Jaren 1 - 4

Magische game voor de jeugd.

Toen ik in maart de kans kreeg om al wat tijd door te brengen met LEGO Harry Potter: Jaren 1-4, kon ik na mijn gesprek met associate producer Matt Ellison niet anders dan beamen in het feit dat dit wel eens de beste LEGO-game zou kunnen worden die zijn studio Traveller’s Tales tot nu toe gemaakt heeft. En misschien zelfs de beste Harry Potter-game tot nu toe ook.

Het is eigenlijk verbazend hoe goed de universa van de LEGO-franchise en Harry Potter samengaan. Het is alsof de reeksen voor elkaar gemaakt zijn. De humor die Traveller’s Tales (TT) altijd in zijn LEGO-games steekt past perfect bij Harry Potter. Het feit dat in de Harry Potter-wereld elk object een eigen willetje heeft bood een kans die de studio met beide handen heeft aangenomen. Met behulp van de talrijke spreuken in de game kun je werkelijk met elk object een interactie ondergaan en alles heeft wel een eigen, unieke reactie. En in ware LEGO-stijl word je voor elke actie die je onderneemt, zelfs de kleinste, rijkelijk beloond met een regen aan ‘studs’, de ingame valuta waarmee je extra’s kunt ontlokken.

De game wijkt ook af van de standaard structuur die TT tot nu toe altijd gebruikte voor deze games. Weg is de hub die er altijd was om de verschillende films uit elkaar te houden. De game voelt nu meer aan als een light-versie van een Metroidvania. Virtueel het gehele spel speelt zich af op Hogwarts/Zweinstein. In het begin heeft Harry weinig spreuken en merk je dat veel paden nog afgesloten zijn voor hem, maar door naar lessen te gaan krijg je meer eigenschappen en opent Hogwarts zich langzaam maar zeker voor je.

Dit brengt ons bij een andere nieuwigheid in de LEGO-reeks: voor een keer speel je niet de hele tijd met een personage dat al een volledige skillset heeft maar naarmate je vordert in het spel, leer je nieuwe dingen. Lessen worden vertaald naar een korte puzzel in een klaslokaal waarin je de elementaire functie van de spreuk in kwestie leert kennen. Dit in tandem met het alsmaar uitbreidende Hogwarts zorgt ervoor dat de nodige frisse wind door de formule waait.

Maar het feit blijft dat het de Harry Potter-franchise tout court is die de grootste waarde aan de game toevoegt. Want Traveller’s Tales is er in geslaagd om de charme van Harry Potter in blokvorm te gieten. Het zit hem vooral in de kleine dingetjes. De manier waarop geen enkel object levenloos aanvoelt is de voornaamste bron van verwondering bij de speler en zorgt ervoor dat geen enkele omgeving saai aanvoelt. Het leidt ook goed af van de eentonigheid van de gameplay die na een speelsessie van een paar uur toch opduikt. Dat geldt ook voor de manier waarop omstaanders op je aanwezigheid reageren afhankelijk van met wie je speelt. Speel met Harry Potter en iedereen, behalve de leerlingen van Slytherin/Zwadderich, zwaaien naar je. Ron wordt dan weer onverschillig nagestaard. Maar er zijn ook aspecten aan bevonden die een verschil maken in de gameplay. Ron kan dan bijvoorbeeld weer zijn rat Scabbers/Schurfie gebruiken om puzzels op te lossen maar is een slecht tovenaar, Harry is niet sterk maar is wel een uitstekend bezemvlieger. Het feit dat alle gameplayelementen haast rechtstreeks uit de boeken komen maakt van LEGO Harry Potter Jaren 1-4 de beste fanservice tot nu toe.

Avontuur en de bijhorende hindernissen maken een natuurlijk deel uit van Harry Potter, meer zo dan Star Wars of Batman. De puzzels voelen dan ook nooit geforceerd binnen het universum. Hetzelfde geldt voor de humor. De gekende slapstick van LEGO is wat flauwer dan in de boeken en films maar het past wel en jonge kinderen zullen het super vinden, en dat is nu eenmaal het doelpubliek.

De eerste twintig minuten van LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 in beeld.

De presentatie van de game is goed in orde. Grafisch gezien is het enige minpuntje screen-tearing in bepaalde omgevingen. De omstandigheden lijken overigens willekeurig te zijn. Het is niet eens altijd in de grootste omgevingen en eerlijk gezegd zouden dergelijke slordigheden niet meer mogen in een game die visueel relatief simpel is. De muziek komt rechtstreeks uit de films en daar is dus eigenlijk niets op aan te merken.

LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 is een enorme game. Niet alleen zijn er ontzettend veel omgevingen die je kan verkennen, ze zitten ook nog eens tjokvol verrassingen. Je kunt gouden bouwstenen verzamelen, emblemen, leerlingen bevrijden uit benarde situaties,… Je kunt het spel uitspelen en nog verbaasd staan van de dingen die je gemist hebt tijdens het spelen, ook al dacht je dat je goed aan het opletten was. De gameplay wordt misschien wat eentonig na lange sessies met de game maar de charme van de Harry Potter-licentie maakt enorm veel goed. Elke jonge Harry Potterfan zal de tijd van zijn leven beleven met deze game. En ook de oudere fan zal een hoop uren kunnen besteden met deze game.

8 / 10

LEGO Harry Potter: Years 1-4

iOS, PS3, Xbox 360, Nintendo Wii, PSP, PC, Nintendo DS