Kirby’s Return to Dream Land Deluxe review - Luchtig tussendoortje

Samen naar 't heerlijke droomland.

Ondanks het gebrek aan uitdaging en online co-op biedt Kirby's remake mede dankzij de vertrouwde gameplay en extra content genoeg plezier.

Voor de Kirby’s Return to Dream Land Deluxe review leeft Yvo even op een roze wolk om de nostalgische platformer ruim tien jaar later opnieuw te beleven.

Nintendo haalt regelmatig games uit de oude doos om ze voor de Switch in een modern jasje te steken. Dit keer is Wii-titel Kirby’s Return to Dream Land aan de beurt. De game is grotendeels intact gebleven, maar het woord ‘Deluxe’ verraadt dat er meer in het verschiet ligt. Met nieuwe vaardigheden, minigames en een eigen avontuur van Magolor krijg je weliswaar meer, maar is het label ‘luxueus’ iets teveel door een roze bril bekeken.

Twee generaties verder is de overgang van Wii naar Switch goed te zien. Van de bloemen op de voorgrond tot de sterren op de achtergrond: de levels in Kirby’s Return to Dream Land Deluxe zijn een stuk gedetailleerder dan in het origineel. Wanneer je via een portaal in een andere dimensie terecht komt, wordt het steriele zwart-witte decor ingeruild voor een levendiger aanzicht. Daarnaast hebben Kirby en zijn kornuiten dankzij een zwarte omlijning een subtiele facelift gekregen. Met meer kleur, detail en diepte oogt de game vooral op een OLED-scherm weer lekker fris.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is een old-school 2,5D-platformer, en dus ren, flapper en zuig je als vanouds door de levels heen. Kirby’s zogenaamde ‘copy ability’ is nog steeds zijn handelsmerk waarin je onder meer vuurspuwend, bommensmijtend en hamermeppend te werk gaat. Voor de Deluxe-versie zijn Sand en Mecha toegevoegd, waarbij de laatste een originele, maar wel tikkeltje 'overpowered' toevoeging is. De meer schaarse ‘super ability’ uit zich onder meer in enorme sneeuwballen en vuurdraken. Het aanbod superkrachten is niet uitgebreid, maar een charmant detail is dat je met het Ultra Sword nu vijanden à la Turtles in Time tegen het scherm aan mept. Met voldoende variatie in Kirby’s vaardigheden dender je in een prettig tempo door de levels heen.

Net als in het origineel kun je die chaotische rit samen met vrienden maken. Kirby’s Return to Dream Land Deluxe ondersteunt namelijk lokale co-op tot vier spelers, waarin iedereen op elk moment de game kan betreden of verlaten. Als extraatje kunnen medespelers - naast King Dedede, Bandana Waddle Dee of Meta Knight - allemaal ook als Kirby spelen. Het besturen kan vervolgens met de JoyCon-controller die zich prima leent voor deze game. Teleurstellend is dat de Switch-versie net als de Wii-versie nog steeds geen online co-op heeft. Anno 2023 is dat onbegrijpelijk en daardoor een kleine smet op wat Nintendo als een luxeversie presenteert.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe review - De nieuwe vaardigheid Mech

Ook het gebrek aan uitdaging in de Story Mode is een minpunt dat vanuit de Wii-versie meegelift is. Vaardigheden zijn er namelijk in overvloed en bosses versla je over het algemeen met twee vingers in de neus. Nintendo heeft opmerkelijk genoeg zelfs een optionele Helper Magolor toegevoegd die je health verdubbelt, uit afgronden redt en vaardigheden tijdens baasgevechten aanbiedt; alsof het zonder al niet gemakkelijk genoeg is. Kirby’s Wii-avontuur was al duidelijk gericht op de jongere spelers, maar in de Deluxe-versie wordt de drempel zelfs nog verlaagd. Daar is verder niks mis mee, maar zonder handreiking naar meer ervaren spelers is het eenzijdig aanpassen van de moeilijkheidsgraad een gemiste kans.

Je vindt in Kirby’s Return to Dream Land Deluxe echter meer uitdaging buiten de Story Mode. Wanneer je een bepaald aantal punten gehaald hebt, ontgrendel je onder meer challenges. Om een gouden of zilveren plak te behalen moet je naar Kirby-begrippen de mouwen oprollen. Daarnaast ontgrendel je na het spelen van de Story Mode in de Deluxe-versie de Magolor Epilogue vrij. Daarin speel je met de eindbaas, maar begin je met een beperkt aantal moves. Aan de hand van een bescheiden skill tree kun je steeds meer moves vrijspelen. Het is niet baanbrekend, maar geeft de game wel wat broodnodige uitdaging. Het is alleen spijtig dat dit avontuur samen met de Extra Mode pas ná het uitspelen van de verhaalmodus beschikbaar komt.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe review - De nieuwe minigame Magalor’s Tome Trackers

Magolor krijgt sowieso een meer prominente plek in Kirby’s Return to Dream Land Deluxe. Merry Magoland is een pretpark dat je tussen de Story Mode door altijd kunt bezoeken voor het spelen van minigames. De twee nieuwe minigames (waarin je zo snel mogelijk matchende boekenkaften moet pakken en elkaar met laserwapens kapot moet schieten) zijn eenvoudig maar vermakelijk. Als beloning voor voltooide missies kun je geestige maskers vrijspelen waarmee je bijvoorbeeld vermomd als Scarfy of Gooey door alle levels manoeuvreert. Merry Magoland is uiteindelijk een laagdrempelig uitstapje waar je zelf of met vrienden in afgeslankte vorm Mario Party-achtig vertier kunt verwachten.

Is ‘Deluxe’ al met al een terechte toevoeging aan de titel van de game? Het antwoord daarop is zowel ja als nee. Enerzijds krijgt de game naast een audiovisueel likje verf extra content in de vorm van enkele nieuwe vaardigheden, minigames en modi. Anderzijds laat Nintendo op het vlak van moeilijkheidsgraad en online co-op steken vallen. Kirby’s Return to Dream Land Deluxe zuigt je niet volledig op, maar is vooral een smakelijke roze snack voor de lekkere trek.

Voor de Kirby’s Return to Dream Land Deluxe review speelde Yvo op de Switch.

Hier kun je Kirby's Return to Dream Land Deluxe kopen op Bol.com