Kirby Star Allies review - Alleen Kirby is de ster van de show

Sterallures.

De klassieke gameplay is super, maar de zwakke multiplayer en felle AI halen de belangrijkste pijler van Kirby Star Allies onderuit.

De geliefde roze marshmallow is terug en dit keer neemt hij z'n vriendjes mee. In Kirby Star Allies staan samenwerken en vriendschap centraal. Met maximaal drie anderen red je Dream Land van een nieuwe bedreiging die de harten van alle inwoners corrumpeert. Ontwikkelaar HAL Laboratories zet hard in op de kracht van multiplayer, maar uiteindelijk is alleen Kirby de ster van de show.

De charmante sfeer van de Kirby-serie spat van het scherm zodra je de game opstart. De game is kleurrijk en schattig, en de muziek aanstekelijk. Vertrouwde gezichten als King Dedede en Meta Knight zijn vergezeld van een nieuw team boeven, die de wereld willen overheersen. Door hartjes naar je vijanden te gooien sluiten ze zich bij je aan en zo bouw je een team van vier vrienden op dat de hele wereld aankan. Het charmeoffensief tovert gegarandeerd een glimlach op je gezicht, of je nu een die-hard Kirby-fan bent of de serie voor het eerst ervaart.

De gameplay benadrukt de charmante sfeer. Kirby Star Allies wordt nooit te moeilijk, waardoor de game een uitstekende instap-platformer is. De levels zitten boordevol kleine geheimen die puzzelstukjes opleveren. Die puzzelstukjes vormen dan weer illustraties die de geschiedenis van de Kirby-serie vieren. Sommige geheimen zijn sluw verstopt en je vindt alleen alles door goed na te denken over hoe je de krachten van je vrienden kunt combineren. De game doet in positieve zin denken aan de gameplay van de NES- en SNES-games, en levert een pure Kirby-ervaring waar je deze keer met je vrienden van geniet. Althans, dat is het doel.

Hoewel Kirby Star Allies sowieso al geen moeilijke game is, zorgen de AI-partners die je verzamelt ervoor dat de game naar te gemakkelijk doorslaat. De AI is namelijk erg agressief en springt vol overgave de aanval in, waardoor je in sommige situaties net zo goed je Joy-Con neerlegt en de game het zelf laat oplossen. Vooral in de multiplayer steelt de AI constant het spotlicht. De game leunt op het oplossen van puzzels met speciale krachten en de AI wil graag haantje-de-voorste zijn in het oplossen daarvan. Heb je een bepaalde vijand nodig om een puzzel op te lossen, dan heeft de AI hem al vermoord voordat je hem naar pure Kirby-traditie kunt opslokken. Kirby Star Allies is door de overijverige AI te gemakkelijk en totaal niet geschikt voor spelers die een uitdaging zoeken.

Zelfs al zou je de AI volledig wegcijferen en met vier spelers door Dream Land struinen, dan laat de multiplayer nog steken vallen. Kirby blijft namelijk te allen tijde de ster van de show. Lopen andere spelers te ver vooruit, dan worden ze terug naar het midden geteleporteerd. Andere spelers kunnen niet schakelen tussen de vrienden in het team. Hoewel ze net als Kirby hartjes kunnen gooien om een vijand over te nemen, moet je daar praktisch het hele spel voor stilleggen om daartoe de kans te krijgen. Spelers kunnen net als de AI overijverig zijn en daardoor zit je elkaar eerder dwars dan dat je elkaar helpt. De andere spelers staan in dienst van Kirby, waardoor ze altijd het vijfde wiel aan de wagen zijn.

Kirby Star Allies zet de toon van een Kirby-game perfect neer, met een uitstekende sfeer en een kern van klassieke gameplay. Maar in Kirby Star Allies draait alles om de multiplayer en je AI-partners, en daar loopt het stroef. De AI zit het plezier van de speler in de weg met overijverig en agressief gedrag, en de multiplayer lijdt aan het probleem dat de game Kirby altijd centraal stelt. Kirby Star Allies charmeert, maar bevat niet genoeg uitdaging om een breed publiek aan te spreken.

Kirby Star Allies komt op 16 maart uit voor de Nintendo Switch.