Kirby: Planet Robobot review - Opgewarmd hapje

Opgewarmd hapje.

Kirby: Planet Robobot is meer van hetzelfde. Het gebrek aan variatie en de nieuwe mech zijn teleurstellend.

De schattige roze marshmallow met een onverzadigbare eetlust is terug. Wederom neemt hij de taak op zich om Dreamland van het kwaad te beschermen. Ditmaal is dat een boosaardig bedrijf dat de gehele planeet tot een kille, mechanische fabriek wil transformeren. Dat slikt Kirby uiteraard niet. Hij vordert een Mech en trekt ten strijde tegen zowel de Hartmann-corporatie als de kritieken op Kirby Triple Deluxe.

Kirby: Planet Robobot ziet er vrolijk en kleurrijk uit, en met een bekende soundtrack weet de game vanaf het eerste level de toon volledig te zetten. De industriële setting brengt een frisse kijk op Dreamland, met autowegen en fabrieken die torenhoge ijsjes produceren. HAL Laboratories weet daarenboven de 3D-effecten van het systeem goed te benutten, zonder dat de prestaties van de game worden beïnvloed. Dat effect wordt ook tijdens de gameplay ingezet, en om alle geheimen te vinden moet je zowel in de voor- als achtergrond nauwlettend naar geheime gangen en collectibles speuren. Kirby: Planet Robobot maakt dan ook een sterke eerste indruk, maar na de tweede wereld is het overduidelijk dat de trukendoos alweer leeg is.

Cover image for YouTube videoKirby: Planet Robobot - Overview Trailer (Nintendo 3DS)

In de eerste twee werelden worden namelijk alle gameplay-concepten al uit de doeken gedaan: hoe je gebruikmaakt van de voor- en achtergrond van het speelveld, hoe je geheime gangen kunt herkennen en hoe de Mech werkt. In de daaropvolgende werelden wordt er weinig gedaan om deze concepten uit te diepen of op de thema's te variëren. Zo krijg je het gevoel de levels al te kennen voordat je er überhaupt doorheen bent.

Het meest bepalende onderdeel van de game is de Mech waar Kirby in kan kruipen. Deze Mech kan net als Kirby de vaardigheden van vijanden absorberen en die als wapen inzetten. Hoewel die varianten krachtig zijn, zijn ze eveneens teleurstellend. Het mist de bombast die de Hypernova uit de vorige game bijvoorbeeld wel had, waar Kirby vrijwel in staat was om het gehele level te verzwelgen. Daarnaast kun je maar weinig met het voertuig experimenteren. Hij is beschikbaar wanneer de game je vertelt dat je hem nodig hebt, met in de buurt de juiste vijand voor de juiste vaardigheid. De Mech wordt dus alleen als oplossing voor een puzzel ingezet. Verspild potentieel.

Het helpt niet dat de rest van de game als een kopie van Triple Deluxe aanvoelt. Je verzamelt stickers met figuurtjes uit de oude games, net als de Keychains. Je verzamelt Code Cubes om het pad naar de Boss te ontgrendelen, net als de Sunstones. De game moet het dan hebben van slim en uitdagend level design, maar afgezien van de verborgen EX-levels komt ook hier weinig van terecht. Kirby: Planet Robobot is gericht op kinderen, maar ook die verdienen een meer uitdagende game. De Time Trial die je aan het einde van de game ontgrendelt, biedt iets meer, omdat je hier met Meta Knight speelt. Maar tenzij je een geboren speedrunner bent, bieden die Time Trial en de Boss Rush weinig herspeelbaarheid.

De minigames Kirby 3D Rumble en Team Kirby Clash voegen meer variatie toe. De eerste minigame biedt een top-down-perspectief. Je speelt voor een hoge score en je probeert je combo hoog te houden door vijanden te verslaan zonder ze te missen. Kirby 3D Rumble kent echter maar drie levels. Kirby Clash is het beste te omschrijven als een Boss Rush-multiplayermodus met RPG-elementen. Spelers kiezen tussen een zwaard- of hamervechter, alsook een genezer en een magiër. Je krijgt Experience voor het verslaan van de Bosses, wat uiteindelijk als je high score voor dat gevecht wordt gebruikt. Beide minigames hebben het potentieel om tot een volwaardige game uitgewerkt te worden en laten de creativiteit zien die in de hoofdgame ontbreekt. Ze zijn echter te kort om lange tijd van te genieten.

Kirby: Planet Robobot biedt veel te weinig vernieuwing, met een weinig inspirerende gameplay als gevolg. De nieuwe elementen in de gameplay zijn te verwaarlozen, en de game mist uitdaging. De minigames brengen iets nieuws aan, maar zijn dan weer te klein om lang van te kunnen genieten. Kirby: Planet Robobot is het equivalent van je favoriete gerecht dat je iets te vaak hebt gegeten. Het mag dan wel goed spelen, maar je hebt dit al veel te vaak gezien om er nog enthousiast over te worden.

Kirby: Planet Robobot is vanaf 10 juni 2016 verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.

Kirby: Planet Robobot

Nintendo 3DS