Kirby Fighters 2 review - Zit op roze(n)

Een Kirby maakt de lente niet.

Kirby Fighters 2 verleidt je met z'n singleplayer en veel verschillende Kirby's, maar valt te vaak in herhaling.

In de Kirby Fighters 2 review ontdekt Nathan of Nintendo met de vele Kirby's de game extra glans kan geven.

Vechten is een teamsport in de wereld van Nintendo, maar daar moet Kirby Fighters 2 toch enigszins verandering in brengen. Als kleinere versie van Super Smash Bros. en opvolger van Kirby Fighters Deluxe levert de game een volwaardige singleplayermodus af. De grotere keuze aan Kirby-vechters moet genoeg spelers aan hun roze trekken laten komen. Kirby Fighters 2 presenteert zich zo als een completere versie van de Deluxe, maar kampt na een tijdje met een gevoel van monotonie.

Destined Rivals is die nieuwe singleplayer- en verhaalmodus waarin je per hoofdstuk een toren met meerdere verdiepingen beklimt. Het verhaal heeft niet veel om het lijf: je moet Koning Dedede en Meta Knight verslaan omdat ze kwaadaardig zijn, en tussen de hoofdstukken door lees je hoe je een sleutel vindt en daarmee verder geraakt. Daar houdt het zo ongeveer op. Elk hoofdstuk mag je een andere Kirby en buddy kiezen en tussen de levels verkrijg je één uit drie items om je kracht of schild bij te spijkeren. De verhaalmodus is op die manier rechttoe rechtaan maar door de almaar langere hoofdstukken kun je het ook als een uitputtingsslag zien waarin Kirby en z'n buddy tot het uiterste gedreven worden. Bijgevolg is het ideaal voor de solitaire speler die van de langere uitdaging houdt.

Op andere vlakken valt Kirby Fighters 2 wel in herhaling, want in Destined Rivals voltooi je gewoon de reeds gekende levels. Die zijn nog steeds geinig - zoals Waddle Dee Train Tracks waar af en toe een trein voorbij raast en Coo's forest waarin Coo & Rick je tegenstander een handje helpen - maar ken je al uit Kirby Fighters Deluxe. Naarmate het verhaal vordert heb je alle levels meermaals gezien, wat je motivatie afremt. De baasgevechten tussendoor zorgen wel voor afwisseling maar die zijn iets te simpel qua opzet. Aangezien ze de vinnigheid missen van bazen in Mario, Wario of zelfs Donkey Kong spreekt Kirby Fighters 2 een wel heel jong publiek aan. Dat is een verdienste op zich, maar de simpliciteit geeft deze game geen extra glans.

Uiteindelijk draait het in Kirby Fighters 2 om het vrijspelen van de 22 Kirby's aan de hand van je verzamelde vechterspunten. De nieuwe Worstelaar springt daarbij in het oog, omdat hij een puur melee-personage is. Zo schopt en slaat hij z'n tegenstander maar kan hij die ook vastgrijpen en weggooien - bij voorkeur tegen iemand anders. De hippe jojo-Kirby vecht dan weer volledig 'ranged' door z'n jojo alle kanten op te slingeren. Het grootste plezier in Kirby Fighters 2 vind je dus in elke Kirby uitproberen en op dat punt weet Nintendo je volledig vast te houden.

(Kirby Fighters 2 review) - De Worstelaar-Kirby (l.) hanteert pure melee.

Als toemaatje is er de Gladiator-modus. Daarin voltooi je zo snel mogelijk negen rondes tegen telkens een willekeurige vijand. Echt uitdagend is het niet, want als je sterft, dan mag je die ronde meteen opnieuw proberen en verlies je dus enkel die tijd. Door het grote aantal Kirby-types is het wel prettig om te ontdekken met welke vechter je de snelste tijd neerzet, maar als je reeds de verhaalmodus achter de kiezen hebt, heb je het allemaal al wat gezien.

Kirby Fighters 2 is op zich een Kirby-paradijs met zijn 22 Kirby's om vrij te spelen. Dat geeft je veel zin om door te zetten en bovendien zijn originele vormen zoals de Worstelaar en de Jojo fijn uitgewerkt. De verhaalmodus is een degelijke toevoeging voor wie alleen speelt en van langere uitdagingen houdt, maar heeft door z'n gebrek aan diepgang weinig om het lijf. Bovendien worden de meeste levels te veel herhaald, waardoor monotonie om de hoek dreigt. Gladiator is wat dat betreft een bescheiden extraatje. Kirby Fighters 2 is een iets completere versie dan de originele Deluxe en is z'n prijs waard, maar de formule staat nog steeds niet helemaal op scherp.

Voor deze Kirby Fighters 2 review speelde Nathan op de Nintendo Switch.

Helemaal gek van Kirby? Dan kun je hier Kirby Star Allies op Bol.com kopen.