Kirby en de Vergeten Wereld review - Onvergetelijk

3D maakt een wereld van verschil.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Kirby en de Vergeten Wereld is tot de nok toe gevuld met content, creativiteit en veel charme. Een uitmuntende game.

De Kirby en de Vergeten Wereld review gaf Sander last van zijn wangen, want de brede grijns die hij tijdens het spelen had wilde maar niet zakken.

Daar is hij dan, de allereerste Kirby game in de hoofdreeks in 3D. Na bijna dertig jaar Kirby-games, met succesvolle en minder succesvolle experimenten, is ontwikkelaar HAL Laboratories erin geslaagd om de 3D formule te perfectioneren. Het was het wachten meer dan waard, want Kirby en de Vergeten Wereld is zoveel meer dan een oerdergelijk nieuw deel in de serie. Het is bovenal een game die je op een onvergetelijke tocht vol rijkgevulde levels, minigames en boordevol charme meeneemt.

Kirby en de Waddle Dees op Planeet Popstar worden op een dag plotsklaps door een vortex gezogen en komen terecht in de Vergeten Wereld, waar de Beestenboel de scepter zwaait. De Waddle Dees worden al gauw ontvoerd en Kirby gaat er op uit om ze te redden. Dat doet hij met behulp van Elfilin, een vriendelijk maar mysterieus wezen dat als zijn gids door de ogenschijnlijk post-apocalyptische wereld fungeert. Het is een eenvoudige premisse die prima zijn werk doet en tegen het einde van de game toch een spectaculaire finale weet te bieden.

De levels zijn stuk voor stuk uitstekend vormgegeven. Ze zijn relatief kort, maar bevatten enorm veel charme. Kirby reist door stadsruïnes, verlaten pretparken en vervallen fabrieken die elk enorm veel puzzelkamers, unieke optionele missies en tal van geheimen bevatten. Kirby's kopieerkrachten spelen een belangrijke rol in het oplossen van al die raadsels, en soms moet je meermaals een level in springen om alles vrij te spelen. Dat is allesbehalve een straf. De Kirby-reeks maakt hier moeiteloos de stap naar 3D gameplay. Elk level tovert een glimlach op je gezicht, door de vormgeving, de heerlijke muziek, en het vernuftige level design.

Daarnaast wordt Kirby en de Vergeten Wereld gaandeweg een stuk uitdagender dan voorgaande games in de serie. Elke wereld telt meerdere schattenpaden, een soort 'challenge rooms' waarin je binnen een bepaalde tijd met een specifieke kracht naar het doel moet geraken. Ook de latere werelden in de game worden uitdagend, vooral wanneer je op moeilijkheidsgraad 'Wild' speelt waar je health gehalveerd wordt. Spelers die echter minder uitdaging zoeken kunnen terugvallen op de moeilijkheidsgraad 'Groen als gras'. Er zijn bovendien een aantal versterkende items die je goed ondersteunen. Kirby en de Vergeten Wereld pakt dus een langlopend kritiekpunt aan betreffende het gebrek aanuitdaging, maar zet tegelijk nieuwe en jongere spelers niet buitenspel. Iedereen is welkom in deze prachtige wereld.

Kirby heeft in deze game twaalf krachten tot zijn beschikking, waaronder de bekende zwaard-, vuur- en ijskrachten maar ook nieuwe zoals de 'avonturier' en de boor. Het zijn relatief weinig kopieerkrachten maar ze zijn elk meermaals te upgraden. Zo kun je het zwaard upgraden naar een 'claymore' en de vuur power-up gaat van vulkaankrachten naar drakenvuur. Elke upgrade is visueel verschillend maar verandert ook van kracht en aanvalssnelheid, waardoor ze op alle fronten een andere ervaring bieden. Voor elke kopieerkracht kies je uiteindelijk je favoriet en bouw je dus je eigen arsenaal uit waar jij het liefst mee vecht. Kleine veranderingen, grote impact.

De nieuwe mondvol-transformaties zijn eveneens divers en altijd handig. Ze laten je veranderen in objecten die de speelstijl even volledig veranderen. Met de auto scheur je door de levels en breek je door muren, met de drankautomaat vuur je blikjes op vijanden en muren af, en met de waterballon slurpt Kirby zich vol water dat hij vervolgens gebruikt om bijvoorbeeld modder op te ruimen. De transformaties hebben een breed gamma aan functies voor puzzels, verkennen en voor de gevechten. De mondvol-transformaties zijn daardoor een schot in de roos.

Ook de multiplayer is geslaagd. Speler twee speelt als Bandana Waddle Dee, een oude rot in het vak. Met zijn speer en breed aanbod aanvallen staat dat personage op een haast Dynasty Warriors-achtige manier Kirby bij. Belangrijker is dat de tweede speler daardoor nooit ondergeschikt aan de roze marshmallow is. De Kirby-speler heeft weliswaar controle over de camera en heeft dankzij de kopieer- en mondvolkrachten altijd meer te doen, maar speler twee is door de unieke speelstijl van Bandana Waddle Dee zeker meer dan een simplistische 'assist'-modus.

Tot slot is er nog het Waddle Dee dorp, waar alle geredde Waddle Dees hun toevlucht vinden. Deze hub bevat de wapensmid waar je je krachten upgradet, maar staat ook bol van de minigames en speciale winkeltjes die je gaandeweg ontgrendelt. Zo is er een visvijver waar je geld verdient, een colosseum waar je meerdere gevechten doorstaat voor unieke beloningen, maar ook een eettentje waar je in een verslavende minigame klanten bedient. Daarnaast kun je in Kirby's hut een uiltje knappen om je health weer op te vullen, maar ook de figuurtjes tentoonstellen die je in de levels vindt. Deze optionele hub groeit dankzij jouw inzet, waardoor je al gauw een band krijgt met de Waddle Dees en keer op keer terug komt.

Kirby en de Vergeten Wereld is simpelweg een uitmuntende game. Niet alleen is het de beste Kirby-game sinds lange tijd, maar het stijgt boven zichzelf uit dankzij een karrevracht aan geheimen, minigames, charmeen oerdegelijke gameplay. Ontwikkelaar HAL Laboratories heeft Kirby perfect naar 3D gebracht. Kirby en de Vergeten Wereld is onvergetelijk.

Voor de Kirby en de Vergeten Wereld review speelde Sander op de Nintendo Switch.