Island of Wakfu

Een genot voor het oog.

De voorbije jaren zijn videospellen steeds realistischer geworden, en dat komt doordat ontwikkelaars met de komst van HD-consoles met krachtige hardware aan boord daartoe meer dan ooit de kans gekregen hebben. Niemand had rond de lancering van de Xbox 360 en PlayStation 3 echter durven dromen dat de huidige console generatie zo lang zou blijven duren, en aardig wat bedrijven zijn precies daardoor op dit moment al dichtbij het plafond van de realistische, digitale weergave gekomen. Ontwikkelaars als Ubisoft en DICE beginnen zelfs stilaan te smeken om verse next-gen machines, maar er is ook een andere oplossing om de grafisch gesatureerde gamer van tegenwoordig nog uit z'n sokken te blazen.

Island of Wakfu, een downloadable game voor Xbox Live Arcade, is daar een perfect voorbeeld van. De graphics zien er alles behalve realistisch uit, maar ademen emmers vol sfeer uit. Ontwikkelaar Ankama Studios - die MMO-liefhebbers ongetwijfeld kennen als het brein achter Dofus - maken er steeds een punt van om hun spellen een kleurrijk en bijna knuffelbaar uiterlijk te geven, waardoor je als speler het gevoel krijgt dat je aan de slag gaat met een interactieve tekenfilm of zelfs een sprookjesboek.

Zo loop je in Wakfu na enkele uren spelen bijvoorbeeld een zingende boom, een toekomst voorspellende pad, een beeldschoon standbeeld en een beer die piraat is tegen het lijf. Stuk voor stuk zouden deze personages zo ontsnapt kunnen zijn uit een verhaal van de gebroeders Grimm, terwijl de animaties waarmee de ontwikkelaar ze voorzien hebben met hand gemaakt lijken te zijn.

Zelf speel je met twee al even knap ontworpen personages. Aan de ene kant heb je een elfje dat zich via magie kan teleporteren, terwijl het andere personage een blauwe draak is die projectielen kan lanceren. Speel je alleen, dan kun je met één druk op de knop wisselen tussen deze twee karakters om zo vijanden te verslaan.

Het elfje is namelijk handig om aan close combat te doen. Via een redelijk diepgaand skill systeem leert ze regelmatig nieuwe vaardigheden die je moet activeren door een bepaalde knoppencombinatie in te dukken. Schoppen en slaan verloopt zonder al teveel problemen, maar de meer complexe acties - zoals bliksem oproepen of een roundhouse kick - zijn eigenlijk wat te omslachtig om tijdens het heetst van de strijd in te zetten. Meer dan eens neem je het namelijk op tegen tientallen vijanden tegelijk, en op zulke momenten zul je je vooral bezighouden met aanvallen te ontwijken.

Wil je tegenstanders van een afstand neerhalen, dan roep je de draak op. Met de rechter thumbstick kun je aangeven in welke richting hij zijn Gel-bolletjes moet spuwen, terwijl hij grote groepen tijdelijk onschadelijk kan maken met een ground kick. Veel schade breng je echter niet aan met al deze aanvallen, dus de draak vervult meer een ondersteunende rol. Tenminste, als je Island of Wakfu in je eentje speelt.

Het is namelijk ook mogelijk om lokaal coöperatief met deze titel aan de slag te gaan, en eigenlijk is dat de manier waarop Island of Wakfu gespeeld zou moeten worden. Een iemand gaat aan de slag met het krachtige elfje, de andere speler met de ranged draak. Heb je niemand om samen mee te spelen? Dan heb je pech, want er zit geen online co-op in het spel! Onbegrijpelijk dat deze optie ontbreekt, met als zwakke goedmaker een online leaderboard waarop je je score kan vergelijken met andere gamers van over heel de wereld.

De hoogtepunten in Island of Wakfu bestaan - naast de beeldschone graphics - voor mij dan ook uit de segmenten waarin je moet puzzelen. Dit doe je meestal aan de hand van het uitvoeren van een quick time event, maar Ankama heeft deze goed weten te vermommen. Over metersdiepe putten zweef je bijvoorbeeld door op het juiste moment de op het scherm aangegeven knoppen in te drukken, terwijl je de zingende boom uit de inleiding verslaat door zijn voortgebrachte muzieknoten via QTE's terug naar hem te lanceren. Je moet zelfs een beetje "platforming" - merk de aanhalingstekens op - doen door het elfje naar de juiste plekken te teleporteren, en daar hendels over te halen. Het is allemaal erg simpel, maar het past wonderwel binnen de wereld van Wakfu.

Het eerste, beeldschone kwartier van het spel.

En dan is er als laatste nog het verhaal van deze titel. Aan de ene kant heb je te maken met een opvallend diepgaand fantasy-epos waarin veel moeilijke namen en facties de revue passeren, en thema's als politiek en ecologie aangesneden worden. Aan de andere kant zal dit erg moeilijk te volgen zijn als je Dofus niet gespeeld hebt. Island of Wakfu is namelijk een soort van spirituele prequel voor deze PC-only MMORPG, en als nieuwkomer zul je daardoor al snel het gevoel krijgen dat er gewoon teveel gaande is om het allemaal te kunnen snappen. De ontwikkelaar heeft duidelijk een diepgravend verhaal om te communiceren, maar als Island of Wakfu je eerste aanraking hiermee is drijgt het geheel te verwateren en blijft er vooral een beeldschone action/adventure over.

Island of Wakfu is prachtige titel om naar te kijken, en het spel speelt best lekker. De gevechten zijn soms echter wat té hectisch, wat ervoor zou kunnen zorgen dat je moeilijk uit te voeren vaardigheden gewoon links laat liggen. Daarenboven tracht de ontwikkelaar een zeer diepgaand verhaal tentoon te stellen, maar enkel de doorzetters of Dofus-fans zullen daar het maximum uit kunnen halen. Ben je echter van plan om deze titel coöperatief te spelen, dan is Island of Wakfu zeker eentje om aan je digitale collectie toe te voegen.

De review van Island of Wakfu doorgenomen, en je hebt best zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu beschikbaar via Xbox Live voor 800 MS Points!

7 / 10

Islands of Wakfu