Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

InVizimals

Bestiaal en geniaal?

InVizimals is een samentrekking van Invisible en Animals, onzichtbare diertjes dus. We weten al langer dat StarCraft duidde op de Stalker van Lara Croft, FIFA staat voor Fantastische Imposante Fallus en bij Wii Play hoef ik waarschijnlijk ook geen tekening meer te maken. Conclusie, alle samentrekkingen van gametitels zijn tot nu toe kei vette games geweest. InVizimals kan dus gerust zijn, of niet?

Wel, eerlijk gezegd waren we toch sterk onder de indruk van de korte presentatie die we kregen. De developer liet eigenlijk de game voor zichzelf spreken door gewoon het spel op de beurs zelf te tonen zonder enige vorm van marketing.

InVizimals is een titel op PSP. In de doos die je koopt zit, naast de game, ook een kleine camera die je aan je handheld hangt. De beelden die je door de camera ziet worden rechtstreeks naar je PSP-scherm gestuurd en that’s it…Daar heb je de grafische engine en deze is uiteraard zeer realistisch, alles wat de eigenlijke gameplay betreft wordt via jouw leefwereld getoond.

Hoe gaat InVizimals dan wel juist in zijn werk? Wel, in de wereld van InVizimals zitten allerlei dieren verstopt. Deze brave beestjes zijn onzichtbaar voor het gewone oog, maar de InVizimals camera kan ze opsporen. Wanneer je de game start, zal je moeten aangeven op welk dier je wenst te jagen. Elk dier heeft zo zijn eigen specifieke eigenschappen en favoriete plaatsen.

Een kikker houdt van een vochtige en natuurlijke omgeving terwijl de vuursalamander eerder opteert voor warme zones en kleuren om zich gemakkelijk in te kunnen camoufleren. Je trekt dus op zoektocht met je camera en trotseert de wereld. Wie zei dat gamen niet goed is voor je conditie? Wanneer je een plaats bemerkt die volgens jou overeenkomt met de noden van het dier, zet je de InVizimals radar in werking. Als je geluk hebt, en een plaats hebt gevonden die qua kleurcodes overeenkomt met de eigenschappen van het dier, dan zie je hem plots opduiken op je PSP-scherm.

Toen we dit op de beursvloer zagen waren we niet geheel overtuigd,. Het was wel indrukwekkend, maar waar bleef de fun? Tot de vriendelijke ontwikkelaar me vertelde mijn hand uit te steken naar een salamander. Als vanzelf draaide het wezen zich naar me om, snoof het aan mijn hand (ze waren net gewassen!) en begon het voorzichtig erop te kruipen. Beter nog, het beestje tastte traag maar zeker al mijn vingers af en wist perfect waar de ene vinger stopte en de andere begon, knap!

Mocht je het concept niet helemaal snappen, bekijk deze video dan even.

Op de stand naast ons begon plotsklaps luide muziek te spelen om de nieuwe Gran Turismo voor te stellen. Mijn handige kompaan keek verschrikt op en sprong plots weg naar de andere kant van mijn hand, alsof het bescherming zocht van dit onbekende gevaar…Haast automatisch verspreidde dat angstgevoel door mijn lichaam. Dat moment greep me emotioneel harder vast dan die ene keer toen ik in de cocktailbar aan de Rijn door het Eurogamer-team werd vastgegrepen….aaah mooie tijden!

Euh, dus…Het wezen zou niet enkel objecten kunnen herkennen, maar ook geluiden en bewegingen. Om het wezen echt te vangen en aan je collectie toe te voegen moet je een minigame voltooien. Nadien kan je hem gebruiken om mee rond te lopen of om te vechten.

De laatste verrassing die de makers voor ons in petto hadden is inderdaad een volledige combatmode. Je kan je beestjes verscheidene moves laten gebruiken of aanvallen blokken, vergelijkbaar met Pokemon…maar je kan ook zelf tussenkomen. Door items te kiezen en wederom je camera te gebruiken, kan je het gevecht zelf beïnvloeden. Je kan met name met je hand een schaduw werpen waarna op die plaats bliksemschichten neerdalen, of je kan je PSP heen en weer bewegen om een aardbeving na te maken.

Het is allemaal bijzonder vernuftig gevonden en, de combat zal gebruik maken van een variant op de PSP Store waardoor je overal ter wereld het tegen elkaar zal kunnen opnemen. De technologie is gloednieuw en zorgt er dus voor dat je PSP niet enkel meer tot Ad Hoc Multiplayer gelimiteerd is, een pijnlijk zeer van de handheld tot nu toe.

Het is moeilijk om niet euforisch te worden als je de technologische hoogstandjes bekijkt van InVizimals. De camera is goed gevonden, de motion sensor werkt erg goed en ook de multiplayer lijkt erg fijn. Dit wordt zonder twijfel een fantastische game om aan je jonge neefje cadeau te doen of om rond de kerstperiode iets hip te kunnen tonen…De echte kracht van deze titel zit hem echter in het feit aan wat hij toevoegt. InVizimals is gewaagd en baanbrekend op heel wat concepten en naar onze mening kan dit wel eens goede gevolgen hebben voor meer videogames wanneer ze deze technologie ook ontdekken.

Getagged als

Reacties